AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #1 Skrevet 1. mai 2015 Jeg er en 27 år gammel kvinne som for flere år siden pådro meg en del gjeld. Grunnene til dette er mange, noen grunner er gode andre er ren dumhet. Gjelden har vært oppi nesten 250 000 kr, men nå gjenstår rundt 80 000 kr, så nå ser jeg et lys i enden av tunellen. Jeg har trekk i min lønn fra namsmannen, og så betaler jeg inn ekstra når jeg har anledning til det. Jeg har nå ganske stabil og grei lønn på rundt 400 000 i året. Jeg har via arbeidsgiver/organiasjonen jeg er tilknyttet gode vilkår for forsikringer, og jeg ble for en stund siden kontaktet av banken for å komme inn for samtale angående forsikringer samt at det ble nevnt at man har gode renter mtp evnt boligllån. Jeg avtalte time og banken sier at jeg må ha med selvangivelsen for 2014 samt to lønnslipper. På lønnslippene kan man jo se at jeg blir trukket i lønn og restbeløp. Gjør de en kredittsjekk på meg vil de også se mine betalingsannmerkninger. Jeg er selvsagt ikke ute etter nå å søke på noe boligllån, da jeg må få økonomien mer på plass. Men en gang i fremtiden, forhåpentligvis ikke alt for mange år til. Spørsmålet er da, BØR jeg dra til banken på møte? Jeg føler at jeg tar en liten risiko for da vil banken være veldig klar over at jeg har en historie med dårlig betaling, selv om jeg nå kan vise til en betraktelig bedring, så vil jo dette vise at jeg har vært en dårlig betaler. Bør jeg dra på eller ikke, og hvorfor? Anonymous poster hash: 9c502...2ec Anonymous poster hash: 9c502...2ec Anonymous poster hash: 959e9...eca
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #2 Skrevet 1. mai 2015 Om du ønsker å tegne evnt forsikringer drar du. Om ikke, la det være. Spille med åpne kort er alltid lurt i forhold til det meste. Anonymous poster hash: 89306...0c4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #3 Skrevet 1. mai 2015 Banke vil nok ha deg inn i en "pakke" med bankprodukter. I slike bankprodukter inngår gjerne forsikringer og kredittkort. Produkter og løsninger som som oftest krever kredittsjekk! Anonymous poster hash: 327f3...cde
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #4 Skrevet 2. mai 2015 Du vil etter all sansynlighet ikke få noen forsikring, pga din dårlige betalingsevne og betalingsanmerkninger. Det samme gjelder kredittkort, mobilabbonement, strømavtale, internett. Anonymous poster hash: b105a...c2d
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #5 Skrevet 2. mai 2015 Du vil etter all sansynlighet ikke få noen forsikring, pga din dårlige betalingsevne og betalingsanmerkninger. Det samme gjelder kredittkort, mobilabbonement, strømavtale, internett.Anonymous poster hash: b105a...c2d Man kredittsjekkes ikke når man tegner forsikring. Anonymous poster hash: 65bb1...94c
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #6 Skrevet 2. mai 2015 Hvis du ikke har behov for disse forsikringene akkurat nå, ville jeg droppet møtet. Jo lenger tid du får på deg til å rydde opp i økonomien, jo bedre stilt er du for fremtidige banktjenester. Om noen år, vil banken se at du har en historikk, men at alt nå er på skinner. Anonymous poster hash: 1d72c...489
Gjest Blondie65 Skrevet 2. mai 2015 #7 Skrevet 2. mai 2015 Hvorfor har du fortsatt namstrekk? Er det ikke slik at disse vedtas for seks måneder av gangen? Det vil si at du har latt dette fortsette med nye vedtak istedenfor å snakke med inkassoselskapet om en ordning uten namsmannen før neste periode idømmes? Namstrekk er en forferdelig dyr måte å betale gjeld på og det bør man unngå. Her er hva jeg gjorde: jeg fikk namstrekk. Jeg kontaktet inkassoselskapet (Lindorff) og spurte hva som måtte til for å slippe flere namstrekk etter dette. De ba meg kontakte dem igjen på slutten av namstrekk perioden. Det gjorde jeg. De spurte da hvor mye jeg kunne betale i måneden og jeg svarte på det, dette godtok de. Så fikk jeg beskjed om at jeg måtte betale til Lindorff i seks måneder og holde avtalen før de kunne sende dette tilbake til min kreditor, og at jeg skulle kontakte dem igjen når siste avdrag i seks måneders perioden var betalt. Det gjorde jeg, og lånet ble ført tilbake til banken der jeg skyldte pengene. Jeg fikk beskjed om å fortsette å betale samme beløp i seks måneder, noe jeg gjorde. Da ble lånet tilbakeført til vanlig lån og en del renter og omkostninger ble strøket. Merk at fra den dagen inkassobyrået var ute av bildet var betalingsanmerkningene strøket. Så selv om kredittverdigheten ga lav score var jeg altså uten anmerkninger etter kort tid fremfor å betale peanøtter til Namsmannen. Den gjelden du har er ikke svimlende høy i forhold til inntekten din, og uten betalingsanmerkning burde det kunnet samles til et lån som du kan kvitte deg med på to-tre år.
Gjest Gjesp Skrevet 2. mai 2015 #8 Skrevet 2. mai 2015 Man kredittsjekkes ikke når man tegner forsikring. Anonymous poster hash: 65bb1...94c Jo, det er helt vanlig å bli kredittsjekket når man skal tegne forsikring.
Fireflies Skrevet 2. mai 2015 #9 Skrevet 2. mai 2015 Ikke gidd å dra i noe møte. Du sier selv du ikke trenger lån nå, så vent til du er ferdig med gjelden. Forsikringene kan du ta over telefon.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #10 Skrevet 2. mai 2015 Man kredittsjekkes ikke når man tegner forsikring. Anonymous poster hash: 65bb1...94c Jo faktisk! Jeg har alltid blitt kredittsjekket når jeg har tegnet forsikringerAnonymous poster hash: 68259...1f2
Kontormus Skrevet 2. mai 2015 #11 Skrevet 2. mai 2015 Du vil etter all sansynlighet ikke få noen forsikring, pga din dårlige betalingsevne og betalingsanmerkninger. Det samme gjelder kredittkort, mobilabbonement, strømavtale, internett.Anonymous poster hash: b105a...c2d Hvis en blir sjekket (ikke alle gjør det) så kan en få forsikring mot forhåndsbetaling. Når det gjelder strøm må man ha betalt utestående i gammelt selskap før en kan tegne ny avtale. (Det skulle tatt seg ut om de som har betalingsanmerkinger ikke fikk strøm...) Bredbåndselskapene har ulik praksis, men hva jeg har hørt gjør de en vurdering hvis de står ovenfor noen som har anmerkninger. For mange betyr det null tv også hvis de ikke får... På mobilabbonement er kravet ufravikelig. Det blir kontantkort for de som har anmerkninger... og kredittkort likeså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå