AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #21 Skrevet 2. mai 2015 Litt av poenget er jo at pepperspray ikke skader som sådan, men påfører smerte. Man *kan* ta skade, men det er ikke sannsynlig. Problemet med forsvarssprayene er at de ikke nødvendigvis er ubehagelige nok til å faktisk stanse en angriper. Det man oppnår er å merke gjerningsmannen, men også å gi ham eller henne et sjokk, slik at du kan rømme eller få et overtak. Hvordan en slik spray fungerer på en hund i angrepsmodus, det tør jeg ikke tro noe om. En passiv hund vil nok bli veldig skremt å rømme, men om den allerede holder på å angripe? Usikker. Om en har astma er det ganske sannsynlig at en tar skade av pepperspray, og det er det jo en god del som har. Anonymous poster hash: b83c5...125
Gjest Daenerys Skrevet 2. mai 2015 #22 Skrevet 2. mai 2015 Tråden er ryddet for oppfordring til lovbrudd. Daenerys, mod.
nordpedant Skrevet 2. mai 2015 #23 Skrevet 2. mai 2015 Om en har astma er det ganske sannsynlig at en tar skade av pepperspray, og det er det jo en god del som har. Jeg vil ikke si ganske sannsynlig, men heller at det er en økt fare. Man vil nok også ha en langt mer aggressiv effekt og alvorlige pusteproblemer en tid. Men det er ikke slik at det er uproblematisk for noen med astma om man bryter med dem, eller utsetter dem for belastning heller. Alt er relativt, og sett mot alternativene er stort sett pepperspray å foretrekke i nesten alle sammenhenger når det kommer til skadepotensiale. Samtidig bør det ikke brukes uten god grunn, siden det er så ubehagelig. Alternativet mot en aggressiv hund ville kunne være å kaste en stein i hodet på den, og det er ikke akkurat skadefritt det heller.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #24 Skrevet 2. mai 2015 Kan vanlige folk få tillatelse til å bære den?Anonymous poster hash: 90181...594 Nei. I Norge er det ikke lov å forsvare seg selv og ved tvil er det gjerningspersonen som får gå fri mens du som ble overfalt får straff fordi du forsvarte deg.Anonymous poster hash: 1e776...b55
nordpedant Skrevet 2. mai 2015 #25 Skrevet 2. mai 2015 Nei. I Norge er det ikke lov å forsvare seg selv og ved tvil er det gjerningspersonen som får gå fri mens du som ble overfalt får straff fordi du forsvarte deg.Anonymous poster hash: 1e776...b55 Renspikket sprøyt. I Norge har du rett til å forsvare deg, og det må bevises at du ikke har handlet i nødverge om du hevder det. Dette er en sliten myte som ikke har sammenheng med virkeligheten. Det har nok mye sammenheng med folk som har forsvart seg ferdig, og så har begynt å straffe i stedet for å forsvare seg, og som så fremstiller det som "jeg ble dømt for å forsvare meg"..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå