Gå til innhold

Er pepperspray ulovlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er det ulovlig å bære på pepperspray i Norge? Og hvis ja, finnes det noe liknende som er lovlig?

Anonymous poster hash: 90181...594
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes lovlige forsvarssprayer som inneholder menthol og noe greier, men en skikkelig pepperspray med ymse chiliessenser er ulovlig å ha for privatpersoner.

Selv politiet som har lov til å bære pepperspray må selv bli sprayet i øynene for at de skal vite hvor jævlig det er, slik at de ikke skal bruke sprayen unødig.

AnonymBruker
Skrevet

Pepperspray er ulovlig ja.

Anonymous poster hash: ccb26...f07
Skrevet

Jeg har forsvrsspray fast liggende i veska hver sommer, og den skal visst svi ganske mye. I tillegg er det farge i den, sånn at man blir rød i ansiktet og må gå med det et par dager før det forsvinner :)

Kjøper det vanligvis på Clas Olsson, men de selger det mange steder på nett. For eksempel superkul.no ; )

AnonymBruker
Skrevet

Supert! Tusen takk, jeg er opptatt av å forsvare meg selv, hvis det er et alternativ som hjelper og ikke er ulovlig velger jeg selvsagt det.

Skrevet

Har også den røde sprayen fra clas olsson liggende i veska mi. Håper jeg aldri får bruk for den!

Skrevet

Pepperspray er ulovlig i Norge, om en ikke har tillatelse til å bære den. Mye av de såkalte selvforsvarsprayene som er på markedet her er halvt humbug. De stopper ingen, men gjør en eventuell overgriper lett identifiserbar pga at sprayen inneholder kraftige fargepigment som tar lang tid å få vasket av hud. Tror en sånn personlig alarm er vel så effektiv, da hylingen kan gi en gjerningsperson kalde føtter av oppmerksomheten. Selv om folk flest bare går videre uansett, når de hører alarmer...

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er det ulovlig å bære på pepperspray i Norge? Og hvis ja, finnes det noe liknende som er lovlig?

Er det egentlig lovlig å gå med slike ting på offentlige plasser da ?

Jeg tror jeg leste ett eller annet sted at det er ikke lov å gå med ting på seg som muligens kan skade andre.....

Anonymous poster hash: cfaf2...6b6

AnonymBruker
Skrevet

Pepperspray er ulovlig i Norge, om en ikke har tillatelse til å bære den. Mye av de såkalte selvforsvarsprayene som er på markedet her er halvt humbug. De stopper ingen, men gjør en eventuell overgriper lett identifiserbar pga at sprayen inneholder kraftige fargepigment som tar lang tid å få vasket av hud. Tror en sånn personlig alarm er vel så effektiv, da hylingen kan gi en gjerningsperson kalde føtter av oppmerksomheten. Selv om folk flest bare går videre uansett, når de hører alarmer...

Kan vanlige folk få tillatelse til å bære den?

Skrevet (endret)

Tvilsomt. En må i første omgang ha et dokumentert behov. Du får høre med din lokale politistasjon?

Vet at sikkerhetsvaktene på stortinget fikk avslag. Tror det er størst mulighet hvis du trenger det som ikkedødelig beskyttelse mot isbjørn eller sånn.

Endret av Kamikatze
Skrevet

De fleste forsvarssprayene har minimum et fargestoff som er vanskelig å vaske bort, men de bedre på markedet (som er lovlige) inneholder også menthol eller eucalyptusolje, som er jævlig nok å få i øyne og nese. Så selv om angriperen ikke nødvendigvis blir helt passifisert, så er det er stort nok sjokk å bli både knæsj orange og få noe som lukter og stikker som tigerbalsam i øynene.

AnonymBruker
Skrevet

Hårspray er ikke digg å få i tryne, ei heller ulovlig å bære.

Anonymous poster hash: 68482...d12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Politiet trenger ikke lenger å oppleve pepperspray før de selv bruker det, bare så det er sagt.

Utover det, så tviler jeg på at HVIS en farlig situasjon oppstår (mordforsøk, veskenapping, kidnapping, voldtekt osv), og man bruker pepperspray, at man da får en bot for å forsvare seg selv!

Man får ikke fengsel ved selvforsvar, uansett.

Anonymous poster hash: 9b9a4...f93
  • Liker 2
Skrevet

Politiet trenger ikke lenger å oppleve pepperspray før de selv bruker det, bare så det er sagt.

Utover det, så tviler jeg på at HVIS en farlig situasjon oppstår (mordforsøk, veskenapping, kidnapping, voldtekt osv), og man bruker pepperspray, at man da får en bot for å forsvare seg selv!

Anonymous poster hash: 9b9a4...f93

Du blir frikjent for selvforsvarshandlingen (hvis du greier å prosedere for at du brukte et ulovlig våpen mot for eksempel en ubevæpnet, på en troverdig måte der vedkommende kan hevde at han forsvarte seg mot å bli sprayet med pepperspray i panikk for ikke å få puste?) Men du kan likevel bli dømt for brudd på våpenloven, fordi du besitter et illegalt våpen før nødvergehandlingen ble aktuell. Gjerningspersonens advokat vil også garantert legge ned påstand om at du opptrådte provoserende eller unødig aggressivt nettopp fordi du visste at du var bevæpnet... osv... osv...

Med våpen er det fryktelig lett at din rolle i retten reverseres fra offer til overgriper, eller gis en større grad av delaktighet i at episoden eskalerte.

Gjest Meeh
Skrevet

Hårspray er ikke digg å få i tryne, ei heller ulovlig å bære.

Hårspray vil ikke ha noen som helst effekt, det smaker litt stygt hvis du får spray i ansiktet, that's it.

Skrevet (endret)

Er det egentlig lovlig å gå med slike ting på offentlige plasser da ?

Jeg tror jeg leste ett eller annet sted at det er ikke lov å gå med ting på seg som muligens kan skade andre.....

Ja.

Politidirektoratet tok en gjennomgang av tilgjengelige sprayer for noen år siden, og laget en liste over sprayer som ikke rammes av våpenloven. Sprayene er lovlige fordi de ikke er definert som forbudte.

Man leser mye rart på nettet. :)

Politimesteren i ditt politidistrikt kan gi deg tillatelse til å inneha våpen som er forbudt å inneha. Men den tillatelsen får du ikke.

Problemet er at det å ulovlig bære en pepperspray ikke er en nødvergehandling, selv om det kan være det å bruke den.

Pepperspray vil nok også bli definert som særlig smertevoldende redskap, så bruken av den i nødverge vil uansett forutsette at trusselen man møter har et visst omfang.

For å sette det på spissen, om du bærer pistol på offentlig gate ulovlig og noen begynner å skyte på deg, vil du sannsynligvis bli frikjent for å skyte og drepe den personen i nødverge. Men du vil bli dømt for å bære et ladd skytevåpen på offentlig gate.

Innlegget er ryddet for svar til slettet innlegg.

Endret av Daenerys
AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å anskaffe meg forsvarsspray i tilfelle hunden min blir angrepet. En nabohund som går mye løs gikk til angrep her om dagen, hunden (Schæfer) kom bort til min hund med høy bust og hev seg over han, det gikk heldigvis bra da jeg fikk tak i bakbeina og dro til. Men vil på ingen måte skade andre hunder, så pepperspray ville vært utelukket, men finnes det mildere spray som kun får fokuset vekk? Ville vært deilig å slippe å bekymre seg for at hunden min skal bli alvorlig skadet eller i verste fall drept av en ustabil nabohund som eierne ikke har kontroll på...

Anonymous poster hash: fefe1...232
Skrevet (endret)

Litt av poenget er jo at pepperspray ikke skader som sådan, men påfører smerte. Man *kan* ta skade, men det er ikke sannsynlig.

Problemet med forsvarssprayene er at de ikke nødvendigvis er ubehagelige nok til å faktisk stanse en angriper. Det man oppnår er å merke gjerningsmannen, men også å gi ham eller henne et sjokk, slik at du kan rømme eller få et overtak.

Hvordan en slik spray fungerer på en hund i angrepsmodus, det tør jeg ikke tro noe om. En passiv hund vil nok bli veldig skremt å rømme, men om den allerede holder på å angripe? Usikker.

Endret av nordpedant
Skrevet

Vurderer å anskaffe meg forsvarsspray i tilfelle hunden min blir angrepet. En nabohund som går mye løs gikk til angrep her om dagen, hunden (Schæfer) kom bort til min hund med høy bust og hev seg over han, det gikk heldigvis bra da jeg fikk tak i bakbeina og dro til. Men vil på ingen måte skade andre hunder, så pepperspray ville vært utelukket, men finnes det mildere spray som kun får fokuset vekk? Ville vært deilig å slippe å bekymre seg for at hunden min skal bli alvorlig skadet eller i verste fall drept av en ustabil nabohund som eierne ikke har kontroll på...

Det finnes en sitrusspray som er til nøyaktig slike situasjoner. Vet ikke helt hvor du får kjøpt den, men den fungerer som en pepperspray, men inneholder sitrus og er ubehagelig nok til å avverge angrepet uten å være direkte skadelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går alltid med forsvarsspray på meg når jeg lufter min lille. Et bitt er nok til å drepe den. Har aldri måttet brukt sprayen og kan ikke uttale meg om hvordan den virker, men blir hunden min angrepet har jeg iallefall gjort alt jeg kan for å redde den. Og om det kommer en aggresiv hund bort for å drepe min hund nøler jeg ikke med å bruke sprayen. Jeg setter min hund sitt liv foran alle aggresive løsbikjer sitt anytime. Nå dør de mest sannsynlig ikke av å få litt forsvarsspray på øynene heller, med minder de har store luftsveiproblemer.

Pepperspray er ikke lov i Norge, så det får du ikke kjøpt uansett. Forsvarsspray derimot er lov.

Anonymous poster hash: b83c5...125

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...