Gå til innhold

Bur / ikke bur?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann! :-)

Jeg henter en chihuahuavalp om nøyaktig 9 dager, og har alt klart bortsett fra en ting. Jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken løsning jeg vil bruke når det blir tid for alenehjemme-trening.

Leiligheten jeg bor i er 40 kvadrat, med åpen stue / kjøkkenløsning. De alternativene jeg serfor meg er følgende:

1) Stenge av en del av leiligheten med grind, slik at hun kan disponere 10-20 kvadrat når jeg er borte.

2) Kjøpe et tradisjonelt bur av god størrelse som hun er i alene, iallfall i starten. Hun skal ikke sove i buret, da får hun være på soverommet.

3) Sammenleggbar valpegård i stoff.

4) Forsøke å la henne være i hele leiligheten når hun er alene.

Ser mange fordeler / ulemper med alle alternativ, og klarer ikke å bli enig med meg selv om hva som er best for hunden. I følge oppdretter er hun veldig rolig og trygg, og sover alene på natt.

Setter veldig stor pris på innspill på dette, for nå begynner det å haste med å bestemme seg... :-)

Anonymous poster hash: e4752...08d
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville unngått bur når det ikke er helt nødvendig.

Ville gått for grind og tilmålt plass som hunden kan være alene på. Myk tilvenning til å være alene hjemme.

Til å begynne med kan du, om hunden blir redd, legge et teppe over et bord / en stol el. som hunden kan gjemme seg under og sove trygt.

Anonymous poster hash: 84e87...58b
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Alternativ 1. De er ikke tryggere i bur, de blir bare apatiske. Tren gradvis på alene-hjemme, 1 minutt, 2 minutter, 3 minutter osv, gjerne etter en uke etter at du har fått den.

Anonymous poster hash: 535dc...07c

• Liker 9
Gjest imperio
Skrevet

Fri tilgang er best. Da maten står jo vanligvis på kjøkkenet... Bad og soverom kan fint lukkes.
Begynn å tren på å være alene med en gang.

AnonymBruker
Skrevet

IKKE bur. Maten setter du inn i skap. En hund i bur gjennom en arbeidsdagene er dyremishandling. De skal ha fri gange og stimuli, få titte ut av vinduet, hoppe opp på stolen, snuse rundt. Bur gjør de bare deprimerte.

Anonymous poster hash: 87759...bab
  • Liker 4
Gjest Gaea
Skrevet

Fritt i leiligheten og eventuelt stenge av bad og soverom. Et annet alternativ er å stenge av deler med grinder, men det er ikke sikkert det blir nødvendig.

AnonymBruker
Skrevet

Da tenker dere likedan som meg :-). Jeg er førstegangs hundeeier, og har fått en del formaninger fra velmenende erfarne hundevenner om at bur er nødvendig og en trygghet for hundene. Men synes det er feil å sette hunder i bur. Har også fått høre at det kan bli mye for henne å være alene i hele leiligheten. Kan lukke soverom og bad, så da vil hun i såfall disponere stue, kjøkken og gang fritt, og tipper det utgjør 25 kvadrat av leiligheten.. Blir det mye?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da tenker dere likedan som meg :-). Jeg er førstegangs hundeeier, og har fått en del formaninger fra velmenende erfarne hundevenner om at bur er nødvendig og en trygghet for hundene. Men synes det er feil å sette hunder i bur. Har også fått høre at det kan bli mye for henne å være alene i hele leiligheten. Kan lukke soverom og bad, så da vil hun i såfall disponere stue, kjøkken og gang fritt, og tipper det utgjør 25 kvadrat av leiligheten.. Blir det mye? Anonymous poster hash: e4752...08d

Neida, det er helt passe. Det er feil teori bak at det blir "for mye" å passe på. Burindustrien vil nok gjerne spre den teorien. Har aldri hatt min hund i bur. Riktignok har noen cd-cover, bøker, fjernkontroller og hårbørster måttet bøte med livet i løpet av hundens første par år, men nå ødelegger hun aldri noe. Man rydder vekk ting man tror kan tygges på, samt gir hunden en kong e.l som den kan aktivisere seg litt med. Men det viktigste er at den aktiviseres ellers. De ligger som regel bare og sover når de er alene (dersom de ikke har separasjonsangst, og det kan man unngå ved å gradvis la den være alene).

Anonymous poster hash: 535dc...07c

• Liker 2
Gjest chiki
Skrevet

Vår valp har vært i bur om natten og de få dagene i uken jeg er på jobb.

Har prøvd å ha han løs på dagen men ser ut som han har stresset. Sofa putene er over hele gulvet, og jeg er redd han står i vinduet å passer på og boffer på forbipasserende,

Nå er han 6 måneder og vi har flyttet buret ned i underetasjen, og han får være løs på stuen og kjøkkenet på natten. Tror han har lagt dynen sin hele natten. Så får vi se hva vi gjør på dagtid etterhvert.

Gjest Lilleminto
Skrevet

Hund er ikke og har aldri vært et burdyr. Hunder trenger heller ikke bur for å føle seg trygg i eget hus. Dersom hunder har seperasjonsangst er dette hva hundeeiere må trene på og ikke putte den stakkars hunden inn i et bur i 8 timer. Jeg har en irsk setter og en cocker som aldri har vært i bur , hundene jeg har vokst opp med har heller aldri vært i bur og vi har bare hatt trygge, glade og gode hunder! Nøkkelen er masse aktivitet, sosialisering,positiv mental trening og mengder av kos!

• Liker 2
Skrevet

Ikke bur selvfølgelig. Og til de som bruker bur så er de aller fleste heller ikke klar over at det faktisk er en lov om minimum størrelse. For en hund under 40 cm i mankehøyde skal den faktisk i så fall ha et bur på minimum 2 kvm - og ingen vanlige kjøpebur er så store.

Kommet mange fine svar her, så håper TS hører på de og ikke såkalt "erfarne hundefolk" som anbefaler bur. Det er veldig misforstått og gjør mer skade enn godt. Ingen dyr (eller mennesker) trives med å være innestengt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En hund tar ikke skade av å være i bur noen timer. De fleste hunder som er vant til bur, går frivillig inn i buret sitt når de vil være i fred. Mange fjerner etter hvert døren til buret, når hunden har blitt trygg hjemme. Hunden min hadde bur da den var valp. Det var like mye for å beskytte hunden mot å gnage på kabler og andre ting den kunne skade seg på.

Jeg er mer skeptisk til at noen vil forlate en liten valp alene i åtte timer mens de er på jobb.

Anonymous poster hash: 2acbb...d14
  • Liker 1
Skrevet

Heisann! :-)

Jeg henter en chihuahuavalp om nøyaktig 9 dager, og har alt klart bortsett fra en ting. Jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilken løsning jeg vil bruke når det blir tid for alenehjemme-trening.

Leiligheten jeg bor i er 40 kvadrat, med åpen stue / kjøkkenløsning. De alternativene jeg serfor meg er følgende:

1) Stenge av en del av leiligheten med grind, slik at hun kan disponere 10-20 kvadrat når jeg er borte.

2) Kjøpe et tradisjonelt bur av god størrelse som hun er i alene, iallfall i starten. Hun skal ikke sove i buret, da får hun være på soverommet.

3) Sammenleggbar valpegård i stoff.

4) Forsøke å la henne være i hele leiligheten når hun er alene.

Ser mange fordeler / ulemper med alle alternativ, og klarer ikke å bli enig med meg selv om hva som er best for hunden. I følge oppdretter er hun veldig rolig og trygg, og sover alene på natt.

Setter veldig stor pris på innspill på dette, for nå begynner det å haste med å bestemme seg... :-)

Kjæresten min stenger hunden inne på badet når han er vekke. Han har også et bur der som hunden kan ligge i om den vil. En stor fordel med å ha den på badet er at om den skulle gjøre fra seg inne så er det mye lettere å tørke opp. Bare pass på at varmekablene ikke står for høyt på. Det er veldig viktig at det er behagelig temperatur for hunden.

AnonymBruker
Skrevet

En hund tar ikke skade av å være i bur noen timer. De fleste hunder som er vant til bur, går frivillig inn i buret sitt når de vil være i fred. Mange fjerner etter hvert døren til buret, når hunden har blitt trygg hjemme. Hunden min hadde bur da den var valp. Det var like mye for å beskytte hunden mot å gnage på kabler og andre ting den kunne skade seg på.

Jeg er mer skeptisk til at noen vil forlate en liten valp alene i åtte timer mens de er på jobb.

Anonymous poster hash: 2acbb...d14

Håper da virkelig ikke hensikten er å skade noen uansett. ..

Anonymous poster hash: cd0e3...9e1

AnonymBruker
Skrevet

Sterkt imot unødvendig burbruk.

Les Mattilsynets brosjyre for minstekrav for godt hold av hund, dette som også blir brukt som sjekkpunkter dersom du skulle få en klage og de kommer for å kontrollere forholdet. Å holde hund i typiske transportbur lukket innendørs er ikke lov.

Anonymous poster hash: 8b108...489

• Liker 2
Skrevet

Vi bruker ikke bur til vår hund. Vi eier et bur, da dette er vår første hund og flere venner med hund bruker bur og anbefalte det. Vi prøvde et par ganger fungerte overhodet ikke for verken hund eller oss. Hundeburet er nå i bruk som nattbord... det eneste jeg syntes er synd er at en del DNT-hytter som tillater hunde påbyr at hunden må sove i bur, og det er vanskelig siden vår hund ikke KAN være i bur uten fult hysteri.

Hjemme har vi avstengt noen rom med barnegrind (får billige grinder på Biltema). Opp gjennom årene har jeg kommet hjem til et par ødelagte pynteputer og bøker i filler, men det er svært skjeldent.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En hund tar ikke skade av å være i bur over kort tid, som ved bilkjøring eller sykdom. En hund tar derimot skade av å være i bur flere timer om natten og på dagtid. De skal ha mulighet til å bytte mellom mykt og hardt underlag, ha tilgang til vann, kunne flytte seg ut i fra temperatur og trekk, strekke på bena ved behov. En valp vil dessuten kunne ha problemer med å holde seg, og skal da slippe å ligge nær sin egen avføring, eller tvinges til å holde seg når den egentlig ikke er klar for det.

Et annet problem er at noen hunder sliter med å føle seg trygg uten buret når de skal sove fordi de ikke har blitt lært opp til å finne trygghet selv med liv og røre rundt seg. Vi er opptatt av å lære valper å bli trygge på sine omgivelser ute, men det samme kreves faktisk inne.

Og til TS: I fjor kom mattilsynet med regler rundt burbruk. Mange "erfarne hundeeiere" er ikke oppdatert på dette, og gir derfor råd stikk i strid med hva mattilsynet sier. Jeg tror du kommer til å bli en god hundeeier, for det høres ut som du tenker nøye gjennom ting og at du gidder å lete etter løsninger som blir bra for både deg og hunden.

Anonymous poster hash: bb4ae...a3f
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for mange fine innspill! :-) Ser ut som de fleste av dere deler sammen syn som meg. Man blir litt usikker når man snakker med såpass mange som har eid hund i årevis og som sier det er galskap å la hunden være løs i leiligheten uten tilsyn. Men har også lest Mattilsynets retningslinjer og lest oppdaterte fagbøker om hund, og ser at mye nyere forskning sier det samme. Bur kan sikkert ha effekt på å holde hunden rolig, men om det er etisk forsvarlig er en annen sak. Litt vanskelig å forholde seg til så mange rundt meg som "vet best", for de har tross alt hatt hund i veldig mange år, i motsetning til meg. Så godt å få backup fra dere! :-) <3

Da har jeg bestemt meg for å gjøre følgende:

- I første omgang holde bad og soverom lukket og la valpen ha tilgang til stue / kjøkken.

- Hvis det ikke fungerer så kjøper jeg en grind og stenger av halve leiligheten.

- Hvis det ikke fungerer får jeg se på andre alternativ, men målet må vel være å gjøre hunden tilstrekkelig trygg til å kunne være alene.

Det er en selvfølge at jeg tar alenetreningen gradvis. Jeg skal være hjemme med valpen i hele 10 uker (3 uker permisjon + lærerferie), så jeg er så heldig og har god tid til å gjøre alenetreningen skånsom for den. Målet er at den skal kunne være alene når jeg er på jobb til høsten, men jeg har en hjemmeværende nabo som kan stikke innom i løpet av arbeidsdagen og gi den selskap / lufting / kos i en times tid.

Igjen: Tusen takk for gode råd / innspill! :-)

- TS.

• Liker 7
Gjest HeiHade
Skrevet

Jeg har aldri hatt en hund i bur, og ingen av mine har mistrivdes alene hjemme (etter trening). Steng dører til smårom så den kan benytte stue, gang, kjøkken osv. Den finner selv ut hvor den trives med å sove når du er borte.

• Liker 2
Skrevet

Husk at alle hunder er forskjellige. Noen takler fint å være alene i hele leiligheten (ikke liten valp selvfølgelig), men andre gjør ikke det. Mange "erfarne" hundeeiere har kanskje bare hatt en eller to hunder, og tenker at det som fungerte for dem skal fungere på alle hunder. De gjør det ofte ikke. Derfor anbefaler jeg deg å være forsiktig med å ta imot velmente råd, fra "erfarene" hundeeiere. Kjempefint at du har lang ferie nå, i løpet av denne tiden vil bli godt kjent med hunden og dens personlighet. Mitt råd er derfor: Ikke planlegg for mye, ta ting som det kommer og tilpass deretter. Det viktigste nå er at hunden blir trygg på deg og etterhvert omgivelsene rundt. :) Lykke til med din nye valp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...