Gå til innhold

Hvordan få barn til å spise frukt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei jente på 2.5 år som er veldig lite begeistret i frukt. Hun har siden hun var 6 mnd blitt tilbudt frukt både som mos og som biter. Vi pleier å dele opp frukten enten i små biter (fruktsalat) eller i biter som er lette å holde i. Vi har alltid frukt stående tilgjengelig i huset. Hun får Smothie som lørdagskos en gang i blant, men rører sjelden de oppskåret frukten. Samme i bhg. Hvordan skal vi gå henne til å bli interessert i å smake? 2-års alderen er kjent for å være litt kresen?

Anonymous poster hash: 6fe04...897

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må hun spise så mye frukt, da?

Anonymous poster hash: 975ed...7f3
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor presse i henne frukt?

Anonymous poster hash: 87836...c31
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Lag juice f.eks

Anonymous poster hash: 04c81...784
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange frukter har ikke sånn kjempebra næringsinnhold, så syns egentlig det er rart at man sier det er så viktig å inkludere de når man snakke rom å spise mer frukt og grønt i hverdagen. Man burde spise mer grønnsaker, frukt er fint, men som regel ikke så nødvendig. Med noen unntak.

(Så lenge man bruker den dagligdagse talen på hva som er frukt og hva som er grønnsaker. Dersom man skal begynne å bruke de biologiske riktige begrepene om hva som er frukt, da blir ting litt annerledes. Tomat er jo en frukt, for eks.)

Anonymous poster hash: bfa42...e65
  • Liker 2
Skrevet

Kan det være at hun hadde likt bedre å få hel frukt? Min datter er ikke begeistret for frukt i biter, jeg tror hun synes det blir for mye søl. Hun vil f.eks. ikke ha banan i biter, bare hel banan. Jeg er ikke glad i frukt i biter jeg heller, den blir brun og får smak av andre frukter i fruktfatet ;)

Hvis hun likevel ikke vil ha, og ellers spiser bra og variert og grønt også, hadde jeg ikke stresset videre med det. Det kommer seg med tiden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Frukt er egentlig ikke så sunt som alle skal ha det til - men selvsagt mye bedre enn godteri og kjeks.

Men hvor mye frukt spiser dere, da? Hvis dere ikke spiser frukt, er det jo klart at hun tenker at hun ikke skal spise frukt..

Anonymous poster hash: d2a31...778

• Liker 2
Skrevet

Smoothie?

Spiser hun grønnsaker?

• Liker 1
Gjest MrsSmith
Skrevet

Fortsett og tilby, men ikke press. Min sønn nektet all frukt hele veien, vi fortsatte bare og tilby som alltid og spise selv, nå som snart treåring spiser han frukt :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor presse i henne frukt?

Anonymous poster hash: 87836...c31

Fordi barn som ikke venner seg til å spise frukt og grønnsaker vil ikke spise det som eldre heller. Jeg ble alvorlig syk som 13 åring pga dette og sliter fortsatt i dag som 31. Begynte ikke å spise frukt og grønt før jeg var i tjueåra fordi foreldrene mine aldri la det på bordet, spiste det selv foran meg, eller presset det i meg når jeg var kresen og nektet å smake.

Anonymous poster hash: cce01...072

AnonymBruker
Skrevet

Del det opp, putt det i cornflakes, lag artige varianter på brødskiver og kjeks. Litt av gangen. En kvart frukt er bedre enn ingenting! :)

AnonymBruker
Skrevet

Har ei jente på 2.5 år som er veldig lite begeistret i frukt. Hun har siden hun var 6 mnd blitt tilbudt frukt både som mos og som biter. Vi pleier å dele opp frukten enten i små biter (fruktsalat) eller i biter som er lette å holde i. Vi har alltid frukt stående tilgjengelig i huset. Hun får Smothie som lørdagskos en gang i blant, men rører sjelden de oppskåret frukten. Samme i bhg. Hvordan skal vi gå henne til å bli interessert i å smake? 2-års alderen er kjent for å være litt kresen?

Anonymous poster hash: 6fe04...897

Og hvorfor kan du ikke gi henne mer smoothie om det er den måten du får i henne dette på? Du setter jo bare begrensninger for deg selv...

Anonymous poster hash: 2d8dc...ea5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi barn som ikke venner seg til å spise frukt og grønnsaker vil ikke spise det som eldre heller. Jeg ble alvorlig syk som 13 åring pga dette og sliter fortsatt i dag som 31. Begynte ikke å spise frukt og grønt før jeg var i tjueåra fordi foreldrene mine aldri la det på bordet, spiste det selv foran meg, eller presset det i meg når jeg var kresen og nektet å smake.

Hun er 2,5!!!!! Det kommer så lenge du fortsetter å tilby og skjære opp! Noen ganger tar ting tiiiid.... Mange foreldre nå for tiden er for utålmodige og forventer at ting skal skje med en gang. Ro deg ned!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skal aldri presse i barnet noe... Det skaper ihvertfall ikke gode assosiasjoner til mat.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fortsett å lag smoothie, kutt opp frukt/bær og ha i havregrøt? I forskjellige middager er eple, pære el ananas godt f.eks.

Kanskje du kan la henne være med på butikken og velge ut sin "egen" frukt? Mange barn blir fort lei av typisk eple/pære/banan..

Ellers er grønnsaker det viktigste å få i henne. Knaske-gulrøtter, sukkererter eller andre gr.saker i staver. "Lur" det inn i middagene: gulrot og squash er kjempegodt i pastasaus, blomkål i potetmos...

Bare tips :)

Anonymous poster hash: cf5da...b37

• Liker 1
Gjest O___o
Skrevet

Er hun mer begeistret for grønnsaker?
F.eks agurk og gulerøtter kuttet i strimler, sammen med sukkererter og cherrytomater?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt ann på om dere spiser frukt og grønt. . Og sørg for å ha stående frukt og grønt lett tilgjengelig uten å presse det på barna.

Anonymous poster hash: 1f465...f46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ha vasket og oppskåret frukt tilgjengelig hele tida.

Ha et fast mellommåltid hver dag som kun består av frukt, og varier innholdet fra gang til gang.

Anonymous poster hash: 08eaa...0e0
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer gradvis om man fortsetter å tilby, men jeg er enig med dem som foreslår å fokusere på grønnsaker fordi de har et bedre næringsinnhold. For mye frukt til et barn på to-tre år kan også virke mot sin hensikt og ødelegge appetitten til viktige måltider.

Men du, det er ikke slik at et lite barn på noen år aldri kommer til å spise frukt eller grønt selv om det vegrer seg i begynnelsen.

Anonymous poster hash: 975ed...7f3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...