Gå til innhold

hvordan hjelpe et annet menneske...

Anbefalte innlegg

Gjest Kajsa-krabat
Skrevet

Jeg har en fostersøster på 18 år, selv er jeg 23. Vi er som ordentlige søstre. Men problemet er at hun er så innmari beskjeden og litt innesluttet, og det finner jeg ikke rart med hennes bakgrunn før hun kom til oss, men jeg vil så gjerne hjelpe henne, hjelpe henne til å tørre å gi litt av seg selv, hjelpe henne til å tørre ting, til å bli litt modigere og mer sikker på seg selv. Jeg har lyst å hjelpe henne til å få mer selvtillit... Jeg har prøvd litt rundt det "så pen den buksa er til deg" o.l. men da bare fornekter hun det og kommer med en annen oppfattning av seg selv. Dette er utrolig trist, for hun er ei flott ung dame, både inni og utenpå....Jeg har vist henne min tillit og gjort ting slik at hun vet jeg stoler på henne og hun vet (tror jeg) at hun kan stole 100% på meg...

Er det noen som har forslag på flere ting jeg kan gjøre for henne? Vet du om eller har du selv hatt utrolig dårlig selvtillit? Hva hjalp eller kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn noe dere kan gjøre sammen som hun er flink til, eller begynn på noe sammen ingen av dere kan som dere kan mestre etterhvert.

Skrevet

Fortsett å være positiv, ros henne og vis at du regner med henne som menneske. Slike ting kan ta tid. Hadde selv en fostersøster med dårlig selvtillit, og det tok tid for henne å bli "tøff" og selvstendig, men det kom etterhvert! :-)

Skrevet

Har ikke noe nytt å komme med, men er helt enig med de to over. Ville bare si at jeg synes det er flott at du bryr deg og vil gjøre noe!!!

Skrevet

Fortsett og rose henne og gjør ting sammen med henne.

Spør om hun vil være med på f.eks trening slik at dere kan gjøre noe sammen

koldbruna

Skrevet

Vær der for henne og vis at hun også er til hjelp for deg. Spørre henne om tips og råd. Gjør ting sammen som dere kunne tenke dere.

Snakk åpent med henne, men ikke få henne til å snakke om noe hun ikke vil. Da vil hun bare stenge deg ute.

Å gjøre "barnslige" ting og kan være veldig godt slik at hun også ser at det er lov å være barn, leke og hade gøy.

Skrevet

Hva med å gjøre noe sammen der hun oppnår mestringsfølelse?

Dette bør jo i de fleste tilfeller øke selvtilliten, når hun ser at hun også får til ting! (og da ikke føler at rosen kommer fordi noen syns hun må få ros hvis du skjønner hva jeg mener)

Ellers syns jeg du skal fortsette å rose der det virker naturlig. Tilslutt vil det gå inn :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...