Gå til innhold

"Norsk mat"

Anbefalte innlegg

Gjest Eiss
Skrevet

Det er endel "norsk mat" jeg ikke liker (setter gåseøyne fordi jeg da snakker om norsk mat utifra min egen oppfatning av norsk mat, uten at jeg ønsker å diskutere hvor opphavet til fiskegrateng egentlig er, eller om pizza grandiosa er urnorsk ;) ).Bla.a kjøttkaker, trekt torsk. Egentlig det meste som har med "poteter, saus og fisk/kjøtt" å gjøre. Hva gjør jeg feil? Det ekleste jeg vet er tilbehøret "poteter og saus", bortsett fra til ribbe eller oksestek. Jeg kan til nød spise fiskegrateng, eller fiskeboller. Laks er helt OK om jeg lager det på min egen måte. Men jeg mister matlysten med én gang jeg eter noe litt smakløst, eller ja....Uvane? Har vokst opp med endel slike retter, så det er ikke uvant sånn sett.

Men egentlig vil jeg helst spise italiensk, kinesisk eller indisk. Med endel unntak. Favoritten er tikka masala, chop suey eller noe med pasta. Ris smaker bedre enn gulrøtter. Kan aldri tenke meg trekt torsk med saus og potet på en lørdag.

Flere som meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp! Skal nevnes at jeg ikke spiser kjøtt/fisk/og mer, så norsk husmannskost er ikke helt noe for meg. Setter utrolig pris på asiatisk, indisk og italiensk. Masse god variasjon av grønnsaker og ulike tilbehør som ris, bulgur, pasta, etc.

Skrevet

Det er nok mange som deg. Ikke så rart eller uvanlig.

• Liker 1
Skrevet

"Norsk mat" er jo ikke kun norsk husmannskost, da. :) Mange land tar andre lands retter og setter egen vri og egne navn på dem. F.eks. pasta, lasagne, te, kaffe, kaker os.v. er det mange land som har sin egen variant av.
Vi spiser så mye pasta i norge at jeg tenker ikke at "oi nå spiser jeg italiensk" om jeg lager pasta med kjøttsaus.

Gjest Keikolina
Skrevet

Kjøttkaker er det beste jeg får :)

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg spiser ikke så mye husmannskost, men det blir jo litt hva man gjør det til selv. Lager man kjedelig mat så lager man kjedelig mat, men hvis man kan å lage en god saus og bruker gode råvarer så er mye gjort synes jeg. Kjøttkaker bra butikken er kjedelig, hjemmelagde kjøttkaker med utvalgte krydder og andre godsaker er himmelsk.

• Liker 3
Skrevet

Kommer jo ann på om det er laget skikkelig da. Italiensk er spennende det, men hjelper ikke om kokken er et rævhål og råvarene dårlig :P

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Smak og behag:) Så lenge en spiser variert spiller det nå ingen rolle hvor i verden maten kommer fra.

Anonymous poster hash: b2b88...3f1
AnonymBruker
Skrevet

Kan aldri tenke meg trekt torsk med saus og potet på en lørdag.

Flere som meg?

Jeg spiser fersk fisk hver eneste lørdag, faktisk - blir skikkelig lei meg hvis det blir noe annet. :ler:

Anonymous poster hash: 84434...5eb

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser ikke særlig med tradisjonmat egentlig. Norsk mat er kjedelig krydra og banale enkle smaker. Men jeg kan "spice"det opp.

Helstekt makrell fylt med urter og sitron med hasselbacktepoteter,sunn yoghurtaioli og salat av agurk og tomat istedenfor enkel pannestekt makrellfilet med kokte poteter,agurksalat og rømme..

• Liker 3
Gjest Eiss
Skrevet

Jepp! Skal nevnes at jeg ikke spiser kjøtt/fisk/og mer, så norsk husmannskost er ikke helt noe for meg. Setter utrolig pris på asiatisk, indisk og italiensk. Masse god variasjon av grønnsaker og ulike tilbehør som ris, bulgur, pasta, etc.

Indisk har masse vegetarisk ja :) jeg er ikke så glad i vegetarisk egentlig, men noe går jo..

Gjest Eiss
Skrevet

"Norsk mat" er jo ikke kun norsk husmannskost, da. :) Mange land tar andre lands retter og setter egen vri og egne navn på dem. F.eks. pasta, lasagne, te, kaffe, kaker os.v. er det mange land som har sin egen variant av.

Vi spiser så mye pasta i norge at jeg tenker ikke at "oi nå spiser jeg italiensk" om jeg lager pasta med kjøttsaus.

Ok...

Gjest Eiss
Skrevet

Kjøttkaker er det beste jeg får :)

*SPY* :P

Gjest Eiss
Skrevet

Jeg spiser fersk fisk hver eneste lørdag, faktisk - blir skikkelig lei meg hvis det blir noe annet. :ler:

Anonymous poster hash: 84434...5eb

Vi er totalt ulike sånn sett da :)

Gjest Eiss
Skrevet

Jeg spiser ikke særlig med tradisjonmat egentlig. Norsk mat er kjedelig krydra og banale enkle smaker. Men jeg kan "spice"det opp.

Helstekt makrell fylt med urter og sitron med hasselbacktepoteter,sunn yoghurtaioli og salat av agurk og tomat istedenfor enkel pannestekt makrellfilet med kokte poteter,agurksalat og rømme..

Makrell Klarer jeg ikke, til nød varmrøkt på brødskive (som ironisk nok er "norsk mat"?). Men unnskylder meg med at jeg får sure oppstøt pga alt fettet.
Gjest Keikolina
Skrevet

*SPY* :P

Masse saus og potipoteter.
Skrevet

Norsk mat er jo ikke nødvendigvis smakløst da.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er endel "norsk mat" jeg ikke liker (setter gåseøyne fordi jeg da snakker om norsk mat utifra min egen oppfatning av norsk mat, uten at jeg ønsker å diskutere hvor opphavet til fiskegrateng egentlig er, eller om pizza grandiosa er urnorsk ;) ).Bla.a kjøttkaker, trekt torsk. Egentlig det meste som har med "poteter, saus og fisk/kjøtt" å gjøre. Hva gjør jeg feil? Det ekleste jeg vet er tilbehøret "poteter og saus", bortsett fra til ribbe eller oksestek. Jeg kan til nød spise fiskegrateng, eller fiskeboller. Laks er helt OK om jeg lager det på min egen måte. Men jeg mister matlysten med én gang jeg eter noe litt smakløst, eller ja....Uvane? Har vokst opp med endel slike retter, så det er ikke uvant sånn sett.

Men egentlig vil jeg helst spise italiensk, kinesisk eller indisk. Med endel unntak. Favoritten er tikka masala, chop suey eller noe med pasta. Ris smaker bedre enn gulrøtter. Kan aldri tenke meg trekt torsk med saus og potet på en lørdag.

Flere som meg?

Man må ikke kun spise poteter og saus som tilbehør til fisk og kjøtt, men at all norsk mat er smakløs er jeg uenig i. Da heller jeg mer mot at du har kjørt deg fast i noen få retter du anser som «norske» og ikke evner å utvide horisonten. Dessuten er det mye norsk mat som har mye smak, vi har gode råvarer å jobbe med som ikke alltid trenger så mye krydder.

Jeg spiser kun kokte poteter om jeg får det severt nå som voksen og saus er det knapt med. Allikevel spiser jeg fiskegrateng, lapskaus, pinnekjøtt, saltkjøtt, reinskav, kjøttkaker (helst av elg), fiskekaker, laks/ørret, sild, makrell, skinkestek, fiskepudding, fiskeboller, torsk og rogn, lammelår for å nevne noe av det jeg anser som norsk tradisjonskost. Her kunne jeg ramset opp mye mer hvis jeg orket å vri hjernen.

Jeg bruker heller en del krydder og andre typer tilbehør, poteter tilbereder jeg på mange andre måter, jeg bruker som deg ris, pasta og gjerne bønner.

Men at standardoppskriften med kjøtt/fisk og kokte poteter og saus er noe kjedelig, det kan jeg være enig i. Jeg ser bare ikke hvorfor man skal begrense seg til det når man selv kan sette sammen maten sin.

Anonymous poster hash: 8ec33...066

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker fiskeboller og kjøttkaker:) men kokt torsk og fårikål er noe av det kjedeligste jeg vet. Og lutefisk er dritekkelt.

Er noe norsk mat som er kjedelig, men det har nok med å gjøre at Norge i lang tid var fattige og det var billigere å koke fårekjøttet med litt pepper... Og sanke fisken i lut eller tørke den (tørrfisk har jeg ikke planer om å smake), eller ha den i lake (sånn norsk sild er også ekkelt) for at det skal holde seg...

Nå vet ikke jeg all verden om mat men, indisk mat er veldig godt, masse krydder:)

Og i Ungarn og sånn virker det som de ikke sparer på noen ting. Vi dro på en ungarsk restaurant og maten var så mettende og det var så mye :P

Italiensk er og godt:) mere smak!

Anonymous poster hash: ddb45...6da

Gjest The damned
Skrevet

Joda, jeg er litt enig. Er ikke så glad i husmannskost. Kjøttkaker, fiskegrateng og lapskaus er godt, men de rettene kan man jo piffe opp litt da. Må ikke være slik som da man vokste opp hvis man ikke vil det.

Men mye av det er veldig tung mat. Mye fett og karbohydrater. Forstår ikke hvorfor folk liker raspeballer for eksempel. Smaker ikke godt og er veldig tung mat.

Fårikål liker jeg heller ikke, men kjøper gjerne kjøttet og lager en god gryte av det.

Fisk er jeg ikke glad i slik jeg fikk den som liten. Kokt fisk, kokte poteter og kokte grønnsaker. Noen ganger saus til.

Ikke rart mange ikke liker fisk når det er slik man får det servert.

Var ganske voksen før jeg begynte å like noe annet enn fiskegrateng. Er jo så mange måter å tilberede det på, så nå liker jeg fisk veldig godt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...