AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #1 Skrevet 1. mai 2015 En iskremmaskin fra Clas Ohlson koster 199 kroner. Jeg fikk mye penger til bursdagen så jeg hadde tenkt å kjøpe noe nytt å ha i hybelleiligheten min, men så langt har jeg ikke kjøpt noe som helst. Jeg tenkte at hvis jeg kjøpte en iskremmaskin så kunne jeg jo eksperimentere med sunne oppskrifter og sånn... Men blir det egentlig brukt? Det er ikke som å kjøpe en brødrister liksom... og jeg har egentlig ikke så mye plass til en ekstra ting på kjøkkenet mitt. Men samtidig så elsker jeg iskrem. Anonymous poster hash: 62284...f26
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #2 Skrevet 1. mai 2015 Hvorfor ikke? Den var jo ikke avskrekkende dyr, så hvis du liker is og vet du kommer til å bruke den er det vel helt ok. Men om du trenger den er jo en annen sak. Anonymous poster hash: 49c7c...22f 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #3 Skrevet 1. mai 2015 Her i huset så ble den brukt flittig helt i begynnelsen, men så dabbet det fort av. Både fordi det blir veldig kostbar is, ingrediensene er relativt dyre og fordi det tar for mye tid. Men det blir jo veldig godt da .Anonymous poster hash: ae31c...9ae
Poserose Skrevet 1. mai 2015 #4 Skrevet 1. mai 2015 Har du prøvd å lage is uten iskremmaskin? Hvis du ikke har det har du antakeligvis ikke SÅ lyst på is at du kommer til å bruke maskinen spesielt ofte heller. Om det er plass, og ikke penger som er problemet kan du jo kjøpe den og si til deg selv at hvis den står så og så lang tid uten å bli brukt så gir du den bort på finn.no 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #5 Skrevet 1. mai 2015 Fikk en sånn sak i hus, den ble brukt en gang og har siden stått i boden. Du lager like greit is uten, nemlig!Anonymous poster hash: 93146...bb9
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #6 Skrevet 1. mai 2015 En ting jeg reagerer på er at det ikke står på boksen hvor lang tid det tar å lage iskrem? Jeg tenker at det tar mindre tid enn å fryse den i fryseren? Mitt problem er at jeg har en knøttliten fryseboks. Så jeg tenkte å bare lage litt iskrem om gangen. Anonymous poster hash: 62284...f26
Gjest Lille-pus Skrevet 1. mai 2015 #7 Skrevet 1. mai 2015 Siden du sier du har en knøttliten fryseboks så er det verd å undersøke om den ismaskinen du tenker på er av den typen hvor bollen skal fryses i en fryser før du lager is i maskinen. Dersom den er av den typen (jeg har ikke sjekket) så må det altså være plass i den knøttlille frysen til å få inn bollen, og den må være i frysen til den er bunnfrossen før den brukes, altså normalt over natten. 5
Kamikatze Skrevet 1. mai 2015 #8 Skrevet 1. mai 2015 (endret) Kort og brutalt: Har du ikke plass i fryseren til iskremmaskinen, er det like greit å droppe den. Litt enig med den tidligere i tråden, som skriver at det er liten vits hvis du ikke allerede lager iskrem uten maskin. Men, jeg ville neppe forstått hva dette innebærer, hvis noen sa det til meg før jeg kjøpte min. Altså, det finnes to hovedtyper iskremmaskin på markedet: med eller uten kompressor. De rimelige til under tusenlappen er alle uten kompressor. Iskremmaskiner uten kompressor (rimeligste type) fungerer sånn at ei tjukk bolle med veggene fylt av et kjølemedium settes minst over natten i dypfryser. Så settes toppen på, og toppen består av en elektrisk drevet "padleåre". Minst kjøleskapskalde ingredienser helles i, og manikken startes. Etter rundt en halvtime har du noe som beroende på lufttemperatur og maskinens kvalitet er omtrent like stivt som softis. Kanskje bløtere, om det er en het sommerdag og ingrediensene ikke iskalde. Denne gugga skal normalt settes rett i fryseren, og iskremen er klar etter noen få timer. Selvsagt kan du spise rett fra bollen uten å ha iskremen inn i fryseren først, men da føler jeg det blir litt sånn stresspising for å rekke å fullføre porsjonen før den blir flytende. Versjonen med kompressor er ikke avhengig av fryseboks og kalde ingredienser. Der er det bare å helle i og starte opp. Den tar litt mer plass, da. Tohundre er ikke mye å risikere. Hvis du tenker på at en klatt med iskrem i butikk stort sett koster rundt femtilappen eller mer. Du vil nok tjene den inn lenge før du går lei. Men du kan også komme ganske langt med isbiter, salt og håndmikser også. Edit: Når det gjelder dyre ingredienser, så er det vel sånn at også ferdigisen blir dyrere dess mer kostbart den inneholder. Iskremmakeren har jo fordelen at du kan utnytte en slump med fløte, eller en halv smoothie, og andre rester som skulle oppstå. Endret 1. mai 2015 av Kamikatze 2
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #9 Skrevet 1. mai 2015 Man må fryste isbollen først?! Da tror jeg det er nei. Det har jeg ikke plass til. De har jo andre mye mer dyrere iskremmaskiner, så jeg tror ikke den til 199 er super sammenlignet med dem. Jeg reagerte på hvor lite informasjon som sto på boksen. Bra jeg ikke kjøpte den. Anonymous poster hash: 62284...f26
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #10 Skrevet 1. mai 2015 Hvis fryseren du har er type liten fryser inni kjøleskap har den antakelig ikke nok kapasitet til å få kolben til iskremmaskinen kald nok til at du kan lage is i utgangspunktet. Så avgjørelsen hadde vært enkel for min del. Selv har jeg hatt både iskremmaskin uten og med kompressor, og etter å ha anskaffet sistnevnte vil jeg si at kvaliteten på isen jeg lager i den er så mye bedre at jeg synes det ikke er verdt det å ha iskremmaskin med kolbe som må fryses ned. Så jeg ville ventet til jeg hadde penger og plass nok til å kjøpe meg en skikkelig iskremmaskin. Anonymous poster hash: 13b19...516
Gjest Honeyblossom Skrevet 1. mai 2015 #11 Skrevet 1. mai 2015 Jeg ville droppa det. Moren min fikk en iskremmaskin til jul ifjor og vi gledet oss til å prøve den, men resultatet var skuffende. Tar lang tid og lage og isen er ikke veldig god. Like greit å bare kjøpe is på boks i butikken. Koster ca det samme som alle ingrediensene du trenger for å lage din egen og smaker mye bedre
Utenegenart Skrevet 1. mai 2015 #12 Skrevet 1. mai 2015 Da har du jo et iskremfond på hele 200 kr nå. Det er nok til litt god is i blant. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #13 Skrevet 1. mai 2015 Da har du jo et iskremfond på hele 200 kr nå. Det er nok til litt god is i blant. Det er sant! Man kan kjøpe en del iskrem for 200 kroner. Anonymous poster hash: 62284...f26
Kamikatze Skrevet 1. mai 2015 #14 Skrevet 1. mai 2015 (endret) Man må fryste isbollen først?! Da tror jeg det er nei. Det har jeg ikke plass til. De har jo andre mye mer dyrere iskremmaskiner, så jeg tror ikke den til 199 er super sammenlignet med dem. Jeg reagerte på hvor lite informasjon som sto på boksen. Bra jeg ikke kjøpte den.Anonymous poster hash: 62284...f26 Hvis du sammenlikner iskremmaskiner uten kompressor er det faktisk liten eller ingen sammenheng mellom pris og ytelse. Her er et klassisk eksempel på at en betaler for varemerket for produkter som kan komme fra samme fabrikk. Ingen av billigmodellene mellom 2-600 kr var særlig mekanisk sterke. Fysikken, kjemien og det mekaniske er ganske likt på hele hurven. Den egenskapen noen kan være bedre enn andre på, er hvor godt isolert greia er. Uansett er det trolig bare noen få minutter å spare i forskjell. Har du plass er rimeligste modell grei nok. Trenger du noe bedre, gå for en med kompressor. I ditt tilfelle er det bedre å sjekke youtube etter hvordan du lager iskrem på gamlemåten. Det tar omtrent like lang tid, men du må fysisk røre i bollen selv. [...] Selv har jeg hatt både iskremmaskin uten og med kompressor, og etter å ha anskaffet sistnevnte vil jeg si at kvaliteten på isen jeg lager i den er så mye bedre at jeg synes det ikke er verdt det å ha iskremmaskin med kolbe som må fryses ned [...]Anonymous poster hash: 13b19...516 Det er min erfaring også. Men jeg ville aldri skaffet den med kompressor, om det ikke var for at billigmodellen ga mersmak. Jeg ville droppa det. Moren min fikk en iskremmaskin til jul ifjor og vi gledet oss til å prøve den, men resultatet var skuffende. Tar lang tid og lage og isen er ikke veldig god. Like greit å bare kjøpe is på boks i butikken. Koster ca det samme som alle ingrediensene du trenger for å lage din egen og smaker mye bedre Hvis iskremen ikke blir god, er det oppskriften som feiler. Hovedfordelen med maskin, sett med mine øyne, er at en kan bruke økologisk melk og frukt. Lage egne varianter, som ikke er på markedet (søtlakris). Og at det ikke finnes noe som likner et E-stoff i den. Da har du jo et iskremfond på hele 200 kr nå. Det er nok til litt god is i blant. Det holder bare ei drøy uke, hvis hun skulle få kjærlighetssorg... Endret 1. mai 2015 av Kamikatze
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #15 Skrevet 1. mai 2015 Det holder bare ei drøy uke, hvis hun skulle få kjærlighetssorg... Har ikke kjærlighetssorg, men det er eksamenstid. Stresser skikkelig! Bra jeg har litt Ben & Jerry's i frysen! :D Anonymous poster hash: 62284...f26
Ekstatisk Skrevet 1. mai 2015 #16 Skrevet 1. mai 2015 Har både saftsentrifuge og ismaskin, og de er begge et herk å vaske! Veldig gøy i starten, men så står den uvaska et par dager og da er det gjort...æsj :O Lett å lage hjemmelaga is på fløte og putte rett i fryseren, og myye berede.
Kamikatze Skrevet 1. mai 2015 #17 Skrevet 1. mai 2015 Har både saftsentrifuge og ismaskin, og de er begge et herk å vaske! Veldig gøy i starten, men så står den uvaska et par dager og da er det gjort...æsj :O Lett å lage hjemmelaga is på fløte og putte rett i fryseren, og myye berede. Hvorfor la den stå uvasket noen dager, når det er mer enn nok å skylle av delene i lunkent vann, og så er det gjort? Tar et halvt minutt, liksom.
Gjest Lille-pus Skrevet 1. mai 2015 #18 Skrevet 1. mai 2015 Ikke for å friste noen.....men en rask liten undersøkelse rundt ismaskiner med kompressor avslørte denne som et anbefalt bra valg til en ganske hyggelig pris. Wilfa icm-C15 Skulle jeg en gang få ledig plass i et skap i et kjøkken som er større enn det jeg nå har, så kjenner jeg fristelsen vil være stor for den som har en 'frozen spot' for gelato lampone (bringebær iskrem) og sorbetto ala fragola (jordbær sorbet). 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #19 Skrevet 1. mai 2015 Ikke for å friste noen.....men en rask liten undersøkelse rundt ismaskiner med kompressor avslørte denne som et anbefalt bra valg til en ganske hyggelig pris. Wilfa icm-C15 Skulle jeg en gang få ledig plass i et skap i et kjøkken som er større enn det jeg nå har, så kjenner jeg fristelsen vil være stor for den som har en 'frozen spot' for gelato lampone (bringebær iskrem) og sorbetto ala fragola (jordbær sorbet). Jeg har denne. Anonymous poster hash: 13b19...516
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #20 Skrevet 1. mai 2015 Ikke for å friste noen.....men en rask liten undersøkelse rundt ismaskiner med kompressor avslørte denne som et anbefalt bra valg til en ganske hyggelig pris. Wilfa icm-C15 Skulle jeg en gang få ledig plass i et skap i et kjøkken som er større enn det jeg nå har, så kjenner jeg fristelsen vil være stor for den som har en 'frozen spot' for gelato lampone (bringebær iskrem) og sorbetto ala fragola (jordbær sorbet). Jeg har denne, og den er super! Tar litt plass, men jeg har et sted i kjelleren hvor keg uansett har en sous vide-maskin, så de kam stå sammen der) Lett å vaske er den også Anonymous poster hash: 0fdeb...80d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå