Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i det siste hatt mye tannpine. De siste dagene har vært grusomme og det blir bare verre.

Problemet er at jeg har ingen penger for tiden, så har ikke råd til tannlege. Lever i disse dager med hjelp fra Nav, så jeg lurer på om Nav vil hjelpe meg med legeregningen?

Må jo vente til mandag med å snakke med Nav og sikkert noen dager ekstra for å eventuelt få time, så må vel holde ut til da.

Men kan jeg ha noen forhåpninger her, eller må jeg bare vente til jeg har fått jobb? Noen som vet? :)

Og kan jeg bare ringe å få svar, eller må jeg drive med mange søknader, behandlingsdager ol?

Har opplevd før at de sa på telefonen at jeg skulle få noe dekket, så når jeg skulle levere regningen fikk jeg det ikke dekket likevel. Er litt redd for at det skal skje nå også :)

Anonymous poster hash: d8085...a45
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bestill time, betal denne. Deretter leverer du kvitteringen og kontoutskrift når du søker nødpenger og/eller supplerende sosialhjelp.

Støtte til å dekke tannlege får man kun under visse vilkår som at man har vært innlagt ved institusjon i over tre måneder, konstaterte tannskader på grunn av dokumenterte sykdommer (spiseforstyrrelser o.l.) eller en viss prosentandel hvis man behandler tannkjøttbetennelse.

Anonymous poster hash: f3c0f...0df
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i det siste hatt mye tannpine. De siste dagene har vært grusomme og det blir bare verre.

Problemet er at jeg har ingen penger for tiden, så har ikke råd til tannlege. Lever i disse dager med hjelp fra Nav, så jeg lurer på om Nav vil hjelpe meg med legeregningen?

Må jo vente til mandag med å snakke med Nav og sikkert noen dager ekstra for å eventuelt få time, så må vel holde ut til da.

Men kan jeg ha noen forhåpninger her, eller må jeg bare vente til jeg har fått jobb? Noen som vet? :)

Og kan jeg bare ringe å få svar, eller må jeg drive med mange søknader, behandlingsdager ol?

Har opplevd før at de sa på telefonen at jeg skulle få noe dekket, så når jeg skulle levere regningen fikk jeg det ikke dekket likevel. Er litt redd for at det skal skje nå også :)

Det er ingen som kan si du kan få noe dekket før du faktisk har søkt og fått saken din vurdert... Dra til nav på mandag og ta med dokumentasjon på inntekt og utgifter så fyller du ut søknadsskjema og søker...

Anonymous poster hash: 758f2...635

• Liker 2
Skrevet

Du kan søke sosialen om å få det dekket. Da bør du først gå til tannlegen og få et prisoverslag, som du lever til sosialen med en søknad. Da sikrer du deg i at du ikke blir sittende med en regning du ikke har råd til å betale; får du først skriftlig godkjenning av søknad kan de ikke trekke det igjen senere.

I mellomtiden, knask ibux, det er det beste mot tannpine ifølge min tannlege :) og blir du virkelig virkelig desperat, tygg litt på en nellikspiker. Iskaldt vann er også det beste å drikke ved tannpine. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Du må søke sosialen om dekke til nødvendig nøktern tannbehandling. Da trenger du alt mulig rart av dokumentasjon.

Jeg har akkurat søkt selv. Men for mer omfattende tannbehandling. Da måtte jeg levere dokumentasjon på alt av inntekter og utgifter til både meg og samboer, kopi av husleiekontrakt, kontoutskrift av alle konti vi har de siste tre måneder. Og jeg fikk tannlegen min til å sende kostnadsoverslag.

Anonymous poster hash: 417b9...f5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bestill time, betal denne. Deretter leverer du kvitteringen og kontoutskrift når du søker nødpenger og/eller supplerende sosialhjelp.

Støtte til å dekke tannlege får man kun under visse vilkår som at man har vært innlagt ved institusjon i over tre måneder, konstaterte tannskader på grunn av dokumenterte sykdommer (spiseforstyrrelser o.l.) eller en viss prosentandel hvis man behandler tannkjøttbetennelse.

Takk for svar!

Problemet er bare at jeg ikke har noe å legge ut. Da må jeg i så fall ta fra husleiepengene, og da er det krise om Nav sier nei. Utover disse pengene har jeg kanskje 300-400 kr.

Visste ikke at det var så strengt! Tror ikke det er noen spesiell årsak til at jeg har hull i tennene (som jeg tipper det er), så da har jeg kanskje ikke rett på det?

Faen.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Problemet er bare at jeg ikke har noe å legge ut. Da må jeg i så fall ta fra husleiepengene, og da er det krise om Nav sier nei. Utover disse pengene har jeg kanskje 300-400 kr.

Visste ikke at det var så strengt! Tror ikke det er noen spesiell årsak til at jeg har hull i tennene (som jeg tipper det er), så da har jeg kanskje ikke rett på det?

Faen.

Da ville jeg prioritert tannlege og søkt om nødhjelp etterpå.

Jeg ser at mange har svart at du kan få hjelp av sosialen til å dekke tannlegen, men dette er ganske omstendelig og krever mye jobb. Det er enklere å få innvilget nødhjelp til mat slik jeg skisserer enn å direkte støtte til tannlege.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Støtte til å dekke tannlege får man kun under visse vilkår som at man har vært innlagt ved institusjon i over tre måneder, konstaterte tannskader på grunn av dokumenterte sykdommer (spiseforstyrrelser o.l.) eller en viss prosentandel hvis man behandler tannkjøttbetennelse. Anonymous poster hash: f3c0f...0df

Man får ikke dekt det fra nav. Det får man som refusjon fra helfo. Greit å gå til en tannlege som har avtale med helfo, for da slipper man å legge ut.

Også er det noen flere godkjente grunner for å få det dekt. Du kan lese om det her https://helfo.no/takster/regelverk-og-takster-for-tannlege

AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg prioritert tannlege og søkt om nødhjelp etterpå. Jeg ser at mange har svart at du kan få hjelp av sosialen til å dekke tannlegen, men dette er ganske omstendelig og krever mye jobb. Det er enklere å få innvilget nødhjelp til mat slik jeg skisserer enn å direkte støtte til tannlege. Anonymous poster hash: f3c0f...0df

Det er jo akkurat de samme papirene dem skal ha uansett.

Ta og søk om penger til både mat og tannbehandling du ts, samtidig

Skrevet

Da ville jeg prioritert tannlege og søkt om nødhjelp etterpå.

Jeg ser at mange har svart at du kan få hjelp av sosialen til å dekke tannlegen, men dette er ganske omstendelig og krever mye jobb. Det er enklere å få innvilget nødhjelp til mat slik jeg skisserer enn å direkte støtte til tannlege.

Som AB over meg sier, det er akkurat samme papirene til nødhjelp og støtte til tannlegen; sosialen har ett standard søknadsskjema. Det er ikke så utrolig omstendig akkurat; og det er helt klart verdt det istedet for å gå rundt med tannpine.

Skrevet

Jeg har fått penger fra NAV og har fått støtte til tannlege to ganger (med 10 års mellomrom, har jobbet i mellomtiden). Da gikk jeg til en tannlege som har offentlige satser og måtte betale for første time for sjekk osv. Tannlegen sendte inn papirene fra ham. Da fikk jeg også penger til all (eller ihvertfall nesten all) tannbehandling jeg trengte for at alle tennene skulle bli bra. Det var faktisk en fordel å ta en del ting når jeg likevel var under NAV. Det var ingen krav til spesiell sykdom eller noe sånt, det var bare det at jeg hadde tannpine som utløste denne støtten. Nå har jeg kun en rotfylling igjen av denne runden (gruer meg, ja!!) der jeg har gått ca hver uke halve våren.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som AB over meg sier, det er akkurat samme papirene til nødhjelp og støtte til tannlegen; sosialen har ett standard søknadsskjema. Det er ikke så utrolig omstendig akkurat; og det er helt klart verdt det istedet for å gå rundt med tannpine.

Jepp, derfor jeg anbefaler TS å gå til tannlege først. :)

AnonymBruker
Skrevet

Man får ikke dekt det fra nav. Det får man som refusjon fra helfo. Greit å gå til en tannlege som har avtale med helfo, for da slipper man å legge ut.

Også er det noen flere godkjente grunner for å få det dekt. Du kan lese om det her https://helfo.no/takster/regelverk-og-takster-for-tannlege

Vet om refusjonsordningen, jeg går selv til tannlege som har direkteavtale med Helfo.

Men for eksempel behandling av tannkjøttbetennelse, der er vel prosentandelen 25 %, så det er veldig mye som ikke refunderes fullt ut.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er det vel snakk om en akutt situasjon der det gjelder å få bukt med tannverken, ikke hjelp til annen tannbehandling.

Jeg råder deg til å søke om nødhjelp hos Nav. Ikke at jeg har greie på dette med Nav, men tannverk er akutt og det går ikke over av seg selv + at man blir ganske dårlig av tannverk.

Anonymous poster hash: 23d9f...f29
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo akkurat de samme papirene dem skal ha uansett.

Ta og søk om penger til både mat og tannbehandling du ts, samtidig

Jeg ville gått til tannlege umiddelbart og deretter søkt om nødhjelpspenger til mat. Det er ikke sikkert TS får noe som helst støtte til tannlege av NAV, men penger til mat gir de alltids.

• Liker 2
Skrevet

Om man først går til en tannlege og de skriver et kostnadsoverslag og bekrefter at pasienten har smerter og en tanntilstand som må fikses umiddelbart, så skal sosialen dekke det, særlig når TS da allerede går på NAV-stønad. Dette vet jeg av erfaring.

AnonymBruker
Skrevet

Om man først går til en tannlege og de skriver et kostnadsoverslag og bekrefter at pasienten har smerter og en tanntilstand som må fikses umiddelbart, så skal sosialen dekke det, særlig når TS da allerede går på NAV-stønad. Dette vet jeg av erfaring.

Javel? Kjenner en god del mennesker som går på AAP som har fått avslag.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om det går an å få faktura hos tannlegen? Så kan jeg eventuelt betale det når jeg har råd?

Mange forskjellige svar her, så nå aner jeg ikke hva jeg kommer til å få til svar når jeg ringer på mandag.

Men er veldig glad jeg er norsk og i Norge! Tenk om jeg var i denne situasjonen et annet sted. Det løser seg nok på ett eller annet vis, vet bare ikke helt hvordan ennå :)

Setter pris på hjelp, råd og erfaringer jeg får her inne! : )

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om det går an å få faktura hos tannlegen? Så kan jeg eventuelt betale det når jeg har råd?

Selvfølgelig. Tviler på at du får det dekket av NAV hvis det kun handler om at du ikke har penger akkurat denne uken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om det går an å få faktura hos tannlegen? Så kan jeg eventuelt betale det når jeg har råd?Mange forskjellige svar her, så nå aner jeg ikke hva jeg kommer til å få til svar når jeg ringer på mandag.Men er veldig glad jeg er norsk og i Norge! Tenk om jeg var i denne situasjonen et annet sted. Det løser seg nok på ett eller annet vis, vet bare ikke helt hvordan ennå :)Setter pris på hjelp, råd og erfaringer jeg får her inne! : ) Anonymous poster hash: d8085...a45

Tannlegen min tok å venta med betaling og sånn til det ble avklart hvor mye støtte jeg fikk fra helfo, og om jeg fikk resten fra sosialen. Så

Vær åpen med tannlegen så kommer dere til en løsning. Om det blir regning eller noe annet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...