Gå til innhold

Kvitt psoriasis

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

har du, og hvordan?

Anonymous poster hash: 0c72f...a05
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Gå til legen og få en resept på legemiddel mot det. F.eks. betnovat. Slutt å røyke hvis du gjør det. Og kutt ut sukker og andre raske karbohydrater. Les om ulike ting som kan trigge det.

Hadde selv mye psoriasis, fikk betnovat som dempet eksemen, og ved å kutte sukker osv, forsvant det helt, har ikke hatt utbrudd på over 3 år.

Anonymous poster hash: c1284...561
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen metoder for å bli kvitt psoriasis; det er en kronisk sykdom som når man først har fått den, bærer med seg hele livet. Men de fleste kan få hjelp til å få symptomene til å bli mindre, og hos noen forsvinner de helt, men som regel ikke for resten av livet; de fleste har oppbluss igjen innimellom.

Det finnes mange metoder for å lindre psoriasis. Det aller viktigste, er fuktighetskrem. En god fuktighetskrem gjør at huden ikke blir så hard og sprekker opp like lett.

Andre behandlinger er:

-Cellegift i små doser

-UV-lys hos hudlege

-Grensestrålebehandling, som er en form for røgntenstråling

-Kortisonkremer, salver, oppløsninger osv

-Kunstig hud (duoderm-plater) i kombinasjon med kortisonoppløsning

-Kortisontabletter

-Biologisk medisin / TNF-hemmere i sprøyteform

Dette er de metodene jeg kjenner best til. Det finnes nok flere ting og, men det har ikke jeg selv personlig erfaring med.

Hvor effektiv behandlingen er på å lindre symptomer, kommer ann på flere forskjellige faktorer. Det ene er type pso; er det vanlig skjellpso, pustulær pso, eller kanskje invers pso. Pustulær er den vanskeligste å behandle. Det kommer også ann på hvor stor spredning man har på kroppen, kroppens generelle almenntilstand osv. Ingen to pasienter har et likt sykdomsforløp.

Det du bør gjøre:

Bli henvist til spesialist hudlege, om du ikke allerede er pasient der.

Meld deg inn i psoriasis og eksemforbundet, både som betalende medlem, og i deres Facebook-gruppe. Da får du god støtte og hjelp.

Ta vare på deg selv! Spis relativt sunt, vær i noe aktivitet, og prøv å eliminere stress i hverdagen.

Tenk over hva slags produkter du bruker på huden; shampo, såpe, kremer, vaskemidler osv, om de inneholder mye parfyme og sterke såper, og vurder å bytte det ut med noe mildere som er mindre irriterende for huden. Det kan også være godt for huden å dusje mindre (jeg dusjer hele kroppen en gang i uka, vasker håret en gang til i uka, og kattevask med klut ved behov ellers, for huden min haaaaater vann og såpe).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Psoreasis må man leve med resten av livet når en først har fått det. Men der finnes behandlinger for å holde sykdommen i sjakk.

God egenomsorg for egen sykdom er vimtig å få opplæring i og å følge. Snakk med huslege!

Anonymous poster hash: 069dd...c49

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har psoriasis i hodebunnen og sliter skikkelig med det. Jeg bruker Diprosalic liniment som jeg har fått av fastlege og har tenkt om å be om henvisning til lysbehandling.

Den beste sjampoen jeg har funnet som funker greit nok på hårbunnen min er denne: http://no.feelunique.com/p/Shu-Uemura-Art-of-Hair-Cleansing-Oil-Shampoo-400ml

Ja, den er dyr, men feelunique refunderer moms og gebyr du må betale. Den er 400 ml, så mye større en sjampo du får kjøpt i butikk og den er mye drøyere i bruk. Jeg vasker håret 4-5 ganger i uken og sjamponerer alltid håret to ganger (viktig!) og den sjampoen har jeg i nærmere et halvt år.

-Sjamponer to ganger

- Ikke la håret tørke liggende inntil hodebunnen.

- Noen kan føne håret hver gang, andre får en forverring av det, men forsøk å føne håret tørt noen ganger og andre ganger er du nøye på å tørke håret godt med håndduken inntil hodebunnen og sørge for at det lufttørker fort. Om håret blir liggende vått inntil hodebunnen blir det verre

Anonymous poster hash: 6138c...686
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hodebunn kan det hjelpe å føne på kaldluft istedet for varmluft :) Blir hodebunnen din virkelig bedre av å vaskes så ofte? Min vil helst ikke ha noe som helst med såpe å gjøre. Og vanlig hårfarge kan jeg bare glemme; har gått over til henna. Kunne du skrivd opp ingrediensene i den shampoen? Aldri hørt om før, ble nysgjerring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er "kvitt" psoriasis! Det er helt sykt, men guri så deilig å ikke ha disse oppsprukne albuene. Jeg har fortsatt litt bak knærne, men ellers ingenting. Byttet vaskemiddel, ble flinkere til å smøre og ikke bruke parfyme var det jeg gjorde.

Anonymous poster hash: 4becd...b24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er "kvitt" psoriasis! Det er helt sykt, men guri så deilig å ikke ha disse oppsprukne albuene. Jeg har fortsatt litt bak knærne, men ellers ingenting. Byttet vaskemiddel, ble flinkere til å smøre og ikke bruke parfyme var det jeg gjorde.

Hvilket vaskemiddel bruker du?

Anonymous poster hash: 3b660...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilket vaskemiddel bruker du?

Anonymous poster hash: 3b660...43d

Blenda sensitive :) Og bruker ikke skyllemiddel

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste sjampoen jeg har funnet som funker greit nok på hårbunnen min er denne: http://no.feelunique.com/p/Shu-Uemura-Art-of-Hair-Cleansing-Oil-Shampoo-400ml

Anonymous poster hash: 6138c...686

Nevermind, fant ingrediensene på nett. Og må si, jeg skjønner ikke hvordan i alle dager du kan bruke denne 4-5 ganger i uka og at hodebunnen din skal bli bedre...! Går gjennom lista og det er overvekt av ingredienser som ikke er brs for huden på en jevnlig basis. I tillegg så det jeg har lest om denne shampoen, er at det er en cleansing shampo, ment til å brukes innimellom for å rydde opp i produktrester og fargerester, og IKKE ment til å brukes som en vanlig shampo, til det er den for sterk!

Aqua (vann),

sodium laureth sulfate (såpe, uttørkende),

mipa-laureth sulfate (såpe, finner lite konkret info, kan virke som om den er litt mildere enn SLS og er brukt for å hjelpe emulsjon av olje og vann, men muligens utvunnet fra palmeolje),

sodium chloride (salt, ikke ekstremt uvanlig å finne i shampo, det kan hjelpe til med volum, men såpass høyt oppe på ingredienslista er litt alarmerende, særlig siden salt på huden er uttørkende)

, cocamidopropyl betaine (utvunnet av kokosnøtt, skal virke som foamer eller for å hjelpe emulsjon)

glycerin, (en form for sukkeralkohol, veldig vanlig i hudpleie og skjønntshetsprodukter, for å hjelpe med gltthet og fuktighet, dette er en brs ingrediens)

peg-18 castor oil dioleate, (antagelig for å hjelpe emulsjon, "Not safe for use on injured or damaged skin" sier de her: http://www.ewg.org/skindeep/ingredient/721492/PEG-18_CASTOR_OIL_DIOLEATE/)

propylene glycol, (konserveringsmiddel)

peg-55 propylene glycol oleate, (emulsjon og fuktighetsgiver)

persea gratissima oil, (avacado olje)

laureth-5 carboxylic acid, (fuktigiver og antistatisk, men kan virke irriterende på huden for noen)

ppg-5-ceteth-20 (emulsjon og fuktiver, reduserer greasy feeling fra oljer og petroleumsprodukter,

sodium benzoate (natriumsalt, kan være uttørkende og irriterende),

laureth-2 (variasjon av SLS),

polyquaternium-53 (fuktgivende),

salicylic acid (anti-inflammatory, veldig bra for pso-hud,)

limonene(oljeløsende, godlukt),

alcohol (uttørkende for huden, sannsynligvis brukt som konserveringsmiddel),

linalool (godlukt), citronellol (godlukt), safflower glucoside (blomsterolje, for fukt eller goddlukt),

gentiana lutea extract (??? greier ikke å finne ut hva formålet med denne er, det er en plante hvertfall), thermus thermophillus ferment (anti-aging?)

, citrus junos fruit extract (essensiell olje for goddlukt)

sodium hydroxide (lut/kaustisk soda, etsende i store mengder, konserveringsmiddel...?),

citric acid (ph-justerende),

parfum (parfyme, som regel uttørkende).

Jeg personlig ville anbefalt deg å finne deg noe annet ASAP, men det er nå meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du vært helt ekstemt heldig. For de aller fleste er det gode ting for huden å gjøre, det du har gjort, men det er som regel langt ifra nok. Jeg f.eks. har brukt Neutral vaskemiddel (og inget skyllemiddel, kun eddik) i åtte år, smører meg 8-10 ganger om dagen med veldig god krem, har kuttet ut masse parfyme. Men det er medisene som har hjulpet meg mest, og likevel er jeg fortsatt veldig langt fra bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hele mitt voksne liv har jeg hatt psoriasis på leggene og ovenpå føttene (ikke under). Som barn hadde jeg flekker på ryggen og på overarmene, men dette forsvant, og tidlig i tenårene forflyttet psoriasisen seg til å kun være på leggene. Dette førte til at jeg avskydde å gå i shorts eller lignende, som viste leggene mine. Skulle jeg gå i skjørt, var det strømpebukser på.

Jeg fant i voksen alder en fuktighetskrem på apoteket som lindret eksemet noe, men kvitt det ble jeg aldri, uansett hva jeg prøvde. Jeg trodde jeg måtte leve med det.

At det er psoriasis jeg har, ble konstatert av en lege som kastet et blikk på det (halvt sekund) for mange år siden og slo fast at det var det. Og siden det ser ut som psoriasis for meg når jeg sammenligner med bilder, så har også gått ut fra at det er det. Men når jeg leser her i denne tråden, begynner jeg å lure.

Saken er at jeg har nemlig fått veldig god hjelp av en reseptpliktig salve som heter Elocon. Denne fjerner pso. eksemet helt etter å ha smurt det noen ganger. Hvis dette produktet var så fantastisk på virkelig psoriasis, hvorfor nevner ingen andre i tråden det da, undres jeg? Kan det hende jeg har noe annet? Men det er tørt, det skjeller og det står litt ut fra huden, og ser akkurat ut som psoriasis på bilder. Og jeg har hatt det i over 35 år!

Jeg leste også en gang at 20% av psoriasis-pasienter opplever at eksemet klør, og jeg er blant de 20 prosentene. Noen ganger klør jeg meg til blods, og ved et par tilfeller har det gått infeksjon i klø-såret på eksemet. Har bl.a. en stor grop av et arr midt på leggen pga dette.

Når jeg leser innleggene her, såtenker jeg at det virker litt rart at Elocon salven skulle virke så utrolig bra på mine psoriasis-utslett, mens ingen andre her nevner den engang...så er det noe annet jeg har tro? Skulle tro den salven var mer kjent og utbredt om den virket slik på alle med psoriasis? Men fakta er iallefall at jeg pr i dag ikke har noen "aktive" utbrudd eller synlige utslett av psoriasis. Jeg "angriper" dem straks det vises tegn til at de kommer med den salven, og da forsvinner de igjen.

Kan nevne at jeg har en eldre bror med mere "typisk" psoriasis enn jeg. Han har de veldig typiske "grå og rosa kakene" på albuer og hender og litt andre steder på kroppen. Hans utslett klør ikke og han bryr seg heller ikke om det, så han har ikke brydd seg med å prøve og finne en kur eller salve mot det. Han lever fint med det som det er, sier han, for det plager han ikke.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok pso du har, Million. Men ulike leger anbefaler ulike ting :) Jeg nevnte som sagt kun de tingene jeg har personlig erfaring med, siden jeg ikke liker å legge ut om ting jeg har hørt eller sett nevnt et sted; ting jeg ikke kan gå god for, om du skjønner.

Ulike salver og kremer virker også forskjellig på hver person, og fra tidsperiode til tidsperiode også! Jeg prøvde vel ut tre ulike kortisonsalver før jeg fant en som huden min likte. Og det varierer hvor godt jeg reagerer på den utifra tid på året, stressnivå, hvor flink jeg har vært med mat osv.

Jeg kan ikke huske å ha hørt navnet på den kremen eller hovedingrediensen i den før, men om hudlege har skrevet den ut og den funker for deg, supert! :) Søkte litt i psoriasis-gruppa på facebook, og ser ut som om Elocon er en grad 3 kortison, Dermovat som jeg tar er grad 4, det sterkeste man får tak i (hydrokortison man kjøper reseptfritt på apoteket er grad 1, det mildeste. Noen på gruppa er kjempefornøyd med den, andre er på leting etter andre ting ser det ut til, individuelt hva som funker for alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Har siden midten av tenårene vært sterkt plaget av psoriasis. De siste åren ehar det bare blit værre. Og nå venter jeg i spenning på om jeg skal få starte med biologisk legemiddel.

Har bortimot 75 % av huden dekket med pso på armer og ben. Noe mindre opp føttene, tilnærmet 100 % opp hender, litt inn håndflater, negler som er angrepet, hodebunnen full og mye i ørene. Litt på mage og rygg. Heldigvis bare to små flekker i ansikt.

Har forsøkt gjentatte runder med lysbehandling uten særlig virkning. Kortisonpreparater i klasse 4 har gitt litt bedring, men ikke så mye som ønsket.

Er nå henvist til hudlege igjen, med anmodning fra min fastlege at de skal sette meg på Cosentyx. Er veldig spent på om hudlegen vil gå med på dette, da jeg tidligere har bedt om biologisk behandling der hudlegen var svært negativ ettersom jeg er i beste alder for å få barn. Nå har vi fått de vi ønsker, og er enige om at dersom sterilisering er eneste mulighet for at jeg skal få starte på bio så går vi for det. Heldigvis er ikke fastlegen fremmed for tanken dersom det nå stopper opp hos hudlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har/hadde i hodebunn og bak ørene, og helt øverst i panne ved hårfeste. For meg fungerte ikke vanlige psoriasis kremene, men derimot betnovat salve (ikke krem). Den er fettete, men fungerte best i å få av skorpene og smøring av sårene.

Jeg var kvitt i mange år, etter at jeg brukte flere dager på stranda og sterk sol, ved havet (saltvann). Det var riktignok ved et besøk hos familien i Canada, og dro på stranda mot atlanterhavet. Fungerer sannsynligvis også sydenturer o.l. Vet ikke om det vil ha like god effekt på saltvannstrand i Norge, usikker om sola er like sterk her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har siden midten av tenårene vært sterkt plaget av psoriasis. De siste åren ehar det bare blit værre. Og nå venter jeg i spenning på om jeg skal få starte med biologisk legemiddel.

Har bortimot 75 % av huden dekket med pso på armer og ben. Noe mindre opp føttene, tilnærmet 100 % opp hender, litt inn håndflater, negler som er angrepet, hodebunnen full og mye i ørene. Litt på mage og rygg. Heldigvis bare to små flekker i ansikt.

Har forsøkt gjentatte runder med lysbehandling uten særlig virkning. Kortisonpreparater i klasse 4 har gitt litt bedring, men ikke så mye som ønsket.

Er nå henvist til hudlege igjen, med anmodning fra min fastlege at de skal sette meg på Cosentyx. Er veldig spent på om hudlegen vil gå med på dette, da jeg tidligere har bedt om biologisk behandling der hudlegen var svært negativ ettersom jeg er i beste alder for å få barn. Nå har vi fått de vi ønsker, og er enige om at dersom sterilisering er eneste mulighet for at jeg skal få starte på bio så går vi for det. Heldigvis er ikke fastlegen fremmed for tanken dersom det nå stopper opp hos hudlege.

Om hudlegen nekter deg biologisk fortsatt, be fastlege om å henvise deg til Rikshospitalet. Du trenger IKKE sterilisere deg for å få biologisk! Du som er så ille rammet burde fått mye mer hjelp tidligere! Jeg er 27 uten barn og har gått på biologisk i over et år, og methothrexate (lavdose cellegift) i over tre år. Så lenge jeg ikke kan gå pga pso kan jeg jo ikke få barn heller akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse

Jeg har hatt psoriasis e 1,5 år, fikk de første symptomene ca tre måneder etter jeg opererte vekk mandlene. Fikk for kun noen uker siden høre at dette kunne være det som gjorde at jeg fikk utbruddet (ettersom psoriasis lå i slekten min, men dette viste ikke jeg fra før). Jeg sliter ekstremt mye med dette i hodebunn, klør så mye at jeg har veldig mye sår. Har og mye i pannen, noe som gjør at jeg må dekke til med sminke dersom jeg skal ut (vet at det ikke er så lurt..), og har mye bak og i ørene. Har også prikker på mage og legger. Noen som har tips til spesielt hodebunn? Hvis noen vet hva som hjelper i ansiktet er det også fint, jeg har forskjellige salver, men må være veldig forsiktig ettersom det er så mye i pannen, og er nærme øynene. Har prøvd lysbehandling, og grensestrålebehandling i hodebunn, men det ble verre med en gang behandlingen var ferdig. Håper virkelig noen har gode råd... (har lest gjennom det som er skrevet fra før, og plukker opp alle tips jeg kan!)

Endret av ungmedeksem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er blitt kvitt psoreasisen eg hadde i ørengangene! Jeg er helt overlykkelig, kløen er borte og jeg går lenger ikkje på veggen. Har noen ganger vært så frustrert over kløen at eg har hatt lyst til å skjære ørene av :P (selv om eg har smurt de med krem 3 ganger om dagen) Fikk øredråper av en ny lege, som virket. Har prøvd så og si alt av kremer og andre middler, men nå fant jeg endelig noe som virket! Håper jeg finner noe så eg blir fri for psoreasis i nesen og i hodebunnen også. =)

Har prøvd den liminenten i hodebunnen, den fungerer litt men blir ikke helt fri og det blusser fort opp igjen.

Anonymous poster hash: 1ae42...09c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt psoriasis e 1,5 år, fikk de første symptomene ca tre måneder etter jeg opererte vekk mandlene. Fikk for kun noen uker siden høre at dette kunne være det som gjorde at jeg fikk utbruddet (ettersom psoriasis lå i slekten min, men dette viste ikke jeg fra før). Jeg sliter ekstremt mye med dette i hodebunn, klør så mye at jeg har veldig mye sår. Har og mye i pannen, noe som gjør at jeg må dekke til med sminke dersom jeg skal ut (vet at det ikke er så lurt..), og har mye bak og i ørene. Har også prikker på mage og legger. Noen som har tips til spesielt hodebunn? Hvis noen vet hva som hjelper i ansiktet er det også fint, jeg har forskjellige salver, men må være veldig forsiktig ettersom det er så mye i pannen, og er nærme øynene. Har prøvd lysbehandling, og grensestrålebehandling i hodebunn, men det ble verre med en gang behandlingen var ferdig. Håper virkelig noen har gode råd... (har lest gjennom det som er skrevet fra før, og plukker opp alle tips jeg kan!)

Har du mye skorper i hodebunn? De må løses opp først isåfall. Favorittmetoden min er olje, det er godt for hår og hodebunn også. Jeg bruker som regel olivenolje eller mandelolje (finnes på asia mat og sikkert helsekost også, jeg bruker mandelolje kun til hudpleie). Masser inn hele hodebunnen med olje, og gni særlig godt der du har skorper. Dra gjerne olje ut i lengdene på håret og, det er fin kur for håret. Ha det i håret i minst en time, gjerne mer. Dekk gjerne håret med plast og føn på med svak varme, for å holde håret og hodebunnen varm, det åpner hårstå og hudlaget slik at det tar til seg oljen bedre.

Neste steg er jo så å vaske håret. Her er det bare å glemme det meste av butikkshampo, og også det meste av det frisører vil selge det. Kjøp spesialshampo på apotek, eller gå for mer alternative løsninger. Personlig elsker jeg de faste shampoene til Lush, og det gjør hodebunnen min og. Men apoteket har endel; for meg personlig funket det ikke siden håret mitt ikke likte de (har et vrangt hår, det er rett, men håret tror det har krøller, så det oppfører seg deretter).

Deretter er det Dermovat 0.05% oppløsning som funker best for meg. Det svir som et helvete å ta i, men når jeg er nøye på å bruke det hver dag/annenhver dag, så er hodebunnen min desidert på det beste. Men Dermovat funker ikke om du har mye ruver eller skorper, for da kommer den ikke ned til selve huden.

Aldri pell på skorpene! Da ender du bare opp med hårløse flekker (snakker av erfaring her ja...) og irriterer bare huden enda mer. Olje er også bra selv om du ikke har mye skorper, det myker opp huden og gir den god næring.

Du kan bruke olje og Dermovat i panna og, Dermovat er helt flytende og tørker raskt på huden, men vær selvfølgelig forsiktig med mengden siden det er nærme øynene. Ellers vil jeg anbefale deg å prøve Dream Cream fra lush i ansiktet, den inneholder masse ingredienser som er avkjølende og beroligende for huden (og den inneholder ikke noe drit... ), og er den eneste kremen jeg har vært borti som hjelper på psoen min. Jeg bruker den også som ansiktskrem, smører meg med den om kvelden og gjerne et tynt lag før jeg sminker meg. Jeg jobber ikke innenfor Lush eller noe slikt altså :ler: Jeg er bare utrolig glad i produktene deres, for de har hjulpet pso huden min noe veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Jeg har ikke greid å bli kvitt pso i hodebunnen med den metoden der. Men det holder det på et nivå som jeg kan leve med, som ikke er ekstremt forstyrrende i hverdagen. Jeg klør meg ikke til blods lenger, klør genrelt veldig lite selv om jeg fortsatt har flekker i hodebunn, og da er det ok synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...