Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk opplyst fra pulsklokken min at restitusjonstid er 18 timer. Betyr det da at man skal vente med det meste av aktivitet i 18 timer, eller er det bare at man skal vente 18 timer med å trene hardt igjen?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan trene restitusjonsøkter, men da i Z1, evnt lav Z2.

Anonymous poster hash: 56051...a06

• Liker 1
Skrevet

Det er til du kan trene hardt igjen. Jeg ville dog ikke stolt på de klokkene. Gå heller etter følelsen.

I tillegg er det et poeng å overtrene i perioder. Det er slik det går fremover.

AnonymBruker
Skrevet

Bra tema!

Jeg hadde en økt her på tirsdag og fikk 3 dager og 10 timers rest.

Trente allikevel på onsdag og fikk da 5 dager og 3 timer rest.

Ifølge klokken min så er ikke kroppen fullt uthvilt før til søndag.

Tror neppe at formen blir bedre hvis jeg følger klokken sine anbefalinger :P

Har forresten en Polar V800 :-)

Det er greit med restutisjon, men det er da måte på hvor rolig man skal ta det.

Anonymous poster hash: 6faee...064

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet

Om du tenker styrke eller hard intervall så burde du vente et døgn i mellom hver økt(ved styrke kun samme muskel, du kan trene andre muskelgrupper) og du kan jogge rolig dagen etter en hard intervall løpetur.

Skrevet (endret)

Bra tema!

Jeg hadde en økt her på tirsdag og fikk 3 dager og 10 timers rest.

Trente allikevel på onsdag og fikk da 5 dager og 3 timer rest.

Ifølge klokken min så er ikke kroppen fullt uthvilt før til søndag.

Tror neppe at formen blir bedre hvis jeg følger klokken sine anbefalinger :P

Har forresten en Polar V800 :-)

Det er greit med restutisjon, men det er da måte på hvor rolig man skal ta det.

Jeg har samme klokke som deg :).

Det kan jo nesten virke som om klokken din mener du har brutt ned kroppen din enda mer etter den siste økta.. siden du fikk enda lengre restitusjonstid.....

Det som skjer hvis du blir overtrent er at alt av trening føles sykt tungt og du greier ikke å prestere og gjør det i grunnen bare dårligere og dårligere, men som regel går det over etter noen uker igjen, hvis du tar det med ro :).

Men du ... tenkte plutselig på en ting til: og det er om du har stilt inn makspuls på klokka etter hva du faktisk har eller om du har default verdien fra klokka? Hvis du ikke har stilt den inn, får du for høye treningsintensiteter, hvis du har høyere makspuls enn klokkas automatiske innstillinger. Dette er tilfellet for meg, og jeg får for høy intensitet, hvis jeg bruker de verdiene klokka kommer med. Det var det jeg drev med i går, å måle makspuls hehe.

Endret av Atrix
AnonymBruker
Skrevet

Normal restitusjonstid

Trener du for ofte, kalles det overtrening, og formen går motsatt vei fordi kroppen ikke får tid til å hente seg inn etter anstrengelsene. Resultatet er at du blir svakere og svakere for hver treningsøkt. Hvis du venter for lenge, vender kroppen tilbake til status quo - altså til den styrken du hadde før treningen. Dermed stiger heller ikke formkurven.

Stress, mas og dårlige kostvaner

Hvor lang tid du bruker på restitusjonen, er i første rekke avhengig av treningens varighet og intensitet, men også av hvor mye du gjør - eller ikke gjør - for å gi kroppen en mulighet til å restituere skikkelig. Stress og mas i hverdagen, dårlige kostvaner og lignende underminerer restitusjonen.

Under normale omstendigheter kan du allikevel gå ut ifra at restitusjonstiden etter lavintens kondisjonstrening varierer fra meget kort tid til cirka halvannet døgn.

Ved trening med meget lav intensitet og av kortere varighet, skjer restitusjonen allerede under selve treningen. Trener du i lengre tid, klarer allikevel ikke kroppen å ta seg av hele restitusjonen under treningen. Derfor har du behov for å hvile etterpå. Det samme gjelder for svært intens trening. Også i dette tilfellet er kroppen ute av stand til å restituere under selve aktiviteten.

Ved moderat til høy intensitet, for eksempel en rask løpetur, tar det mellom 12 og 24 timer å restituere kroppen 90-95 prosent. På dette nivået er ytelsen ganske nær toppunktet, og det er forsvarlig å trene igjen. For å unngå problemer med overbelastning, bør du allikevel passe på å oppnå fullstendig restitusjon etter perioder med ufullstendig restitusjon.

En fullstendig restitusjon oppnår du som regel etter 2-4 døgn med total hvile eller kraftig redusert trening.

Restitusjonstid

Intensitet

90–95 % restitusjon

45–60 min rask gange, lett løping

Få timer

45–60 min vanlig løping

6–12 timer

45–60 min rask løping

12–18 timer

30–45 min svært rask løping

12–24 timer

6 x 3 min harde intervaller

18–36 timer

60–90 min tung styrketrening

18–36 timer

Restitusjonstid ved forskjellig treningsintensitet

Grunnregelen er at jo dårligere form du er i, desto lengre blir restitusjonstiden. Samtidig har adferden før og etter trening stor innflytelse på restitusjonen. Tallene under gjelder for en person som lett løper fem kilometer på cirka 25 minutter, og som driver noe regelmessig styrketrening.

Anonymous poster hash: 48276...ab3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært inne på tanken, men har ikke testet makspulsen min.

Ut i fra Standard formel så er makspulsen min 179. Jeg har vært (da med en Fitbit surge) oppe på 182 i maks.

Så kanskje jeg rett og slett bare må få målt makspuls.

Men allikevel mener jeg at fem dager restutisjonstid er tull, var da ikke en så hard økt jeg var ute på.

Jeg trener 5-6 dager i uken og nå kjører jeg etter et 12 ukersprogram for å løpe maraton mellom 3 - 3 1/2t.

Det viktigste er vel at man kjenner på formen og på hvordan kroppen føles. Er du sliten så legger du ikke ut på en 25km økt eller kjører beintøft motbakke intervall, eller hva?

Jeg vet at restutisjon er viktig, men du kan ikke hvile deg i form etter hver økt :P

AnonymBruker
Skrevet

En liten digresjon, jeg kom på noen råd jeg leste av Øyvind Dahl (2:11:40 maraton) til den som ønsket å bli god på langdistanse. :grine:

1. Ikke gjør treninga for vanskelig.
  2. Tren jevnt og tren mye.
  3. Løp sakte på langturene og fort på kvalitetsøktene.
  4. Brenn pulsklokka hvis du ikke har hjertefeil. La kroppen bestemme. :fnise:
  5. Ikke vær så opptatt av steg og teknikk. Dersom bevegelsene går sånn noenlunde i fartsretningen, så kommer steget og styrken når du bare har løpt nok.
  6. Ikke fokuserer for mye på tempo og spurtegenskaper. Løp og tren nok, så blir du også sterk mot slutten av løp.

Skrevet

En liten digresjon, jeg kom på noen råd jeg leste av Øyvind Dahl (2:11:40 maraton) til den som ønsket å bli god på langdistanse. :grine:

1. Ikke gjør treninga for vanskelig.
  2. Tren jevnt og tren mye.
  3. Løp sakte på langturene og fort på kvalitetsøktene.
  4. Brenn pulsklokka hvis du ikke har hjertefeil. La kroppen bestemme. :fnise:
  5. Ikke vær så opptatt av steg og teknikk. Dersom bevegelsene går sånn noenlunde i fartsretningen, så kommer steget og styrken når du bare har løpt nok.
  6. Ikke fokuserer for mye på tempo og spurtegenskaper. Løp og tren nok, så blir du også sterk mot slutten av løp.

han var vel stor på slutten av 70-tallet og er vel uansett ikke så oppdatert på teknologien i dagens pulsklokker.

jeg har vel egentlig ikke så greie på det og har aldri vært toppidrettsutøver innen akkurat kondisidrett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...