Gå til innhold

Fosterforeldre tjener kr 60.000/mnd - mye overgrep?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det søkes mye etter fosterhjem i Norge - "Foster"...Hm..http://www.bufdir.no/fosterhjem/familiehjem/nord_norge/

Disse fosterforeldrene har ymse motiver bak sin søknad om å få bli fosters.

Mange av barna som behøver slike hjem kommer allerede fra dårlige og belastede hjem med mishandling og overgrep - for å treffe på psykisk, fysisk og seksuell mishandling og overgrep i et nytt "hjem".

Barna anser det som normalen og som Live Rieber Mohn fra østkanten blir de hysjet ned av voksne.

Er det spekulativt av staten å betale ut kr 60.00",- i måneden for at barn skal bli utsatt for overgrep i nye hjem?

http://www.nrk.no/buskerud/fosterhjem-tjener-opp-til-60-000-kr-i-maneden-1.12338809

Anonymous poster hash: 1d9ad...a7c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hæ?

?

Fosterforeldre mottar gjerne kr 60.000,- pr barn pr måned! Denne lønnen kommer fra staten.

Barn som behøver fosterhjem er i kategorien "har hatt det vanskelig hjemme og mange utsatt for overgrep".

Flere av de som vil være fosterforeldre vet dette - og flere fortsetter overgrep mot fosterbarn i fosterhjemmene.

Din kommentar er ikke noe bedre enn "hæ"?

Skuffende.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Regner med at brukeren over ikke skjønner helt hva du mener.

Mener du at de ikke bør få betaling?

Anonymous poster hash: aeb10...757
Gjest Tassen10
Skrevet

Jeg syns det er veldig spekulativt å påstå at fosterbarn blir utsatt for overgrep i fosterhjem.

AnonymBruker
Skrevet

Eller mener du at de burde bli hos foreldrene som misbruker dem?

Anonymous poster hash: bb186...219

• Liker 4
Skrevet

Poenget ditt er at pengene gjør fosterforeldre til overgripere?

Eller at alle fosterforeldre er overgripere?

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ingen fosterforeldre som får 60.000 per barn i måneden (jeg er fostermor selv, så jeg kjenner en del)

Anonymous poster hash: 1d88d...a5c

• Liker 39
AnonymBruker
Skrevet

Fosterhjem gjennom private aktører tjener bedre enn kommunale fosterhjem. Det har aldri vært noen hemmelighet.

Blir en eller begge fosterforeldre frikjøpt så kan lønnen bli noe helt annet enn vanlig arbeidsgodtgjørelse og utgiftsdekning (som er på rundt 14000,- før skatt). Blir fosterforeldre frikjøpt er det penger som skal dekke den normale lønnen de har fordi de i den perioden skal gjøre en heldagsjobb for barneverntjenesten. De færreste blir frikjøpt over lengre tid.

Det er fåtallet som gjør dette for pengene sin del. For den lønna du mottar skal du:

• Ta vare på et barn som kanskje har store utfordringer
  • Et barn som kanskje har relasjonssakder, som tisser og bæsjer på seg i skolealder, som utagerer, som har store adferdsproblemer, som har psykiske problemer etc.
  • Du skal åpne hjemmet ditt for barnevernet, for Bufetat (eller Aleris eller andre private aktører) og kanskje for BUP, PPT, tiltaksteam, biologiske foreldre etc.
  • Du skal stille opp på møter
  • Du skal holde kontakt med biologisk familie
  • Du skal legge tilrete for telefonkontakt / Skype og samvær
  • Du skal takle barnets følelser og svigninger rundt samvær
  • I tillegg skal du holde god kontakt med barnehage / skole / SFO
  • Det er medisinsk hjelp, tannlege og helsesøster
  • Du skal skrive rapporter, du skal vitne i fylkesnemnda / tingretten hver gang foreldrene kjører sak for mer samvær eller tilbakeføring

Dette er bare noe av tingene du skal gjøre, pluss egen jobb (om du ikke er frikjøpt), egne barn, aktiviteter og kanskje et sosialt liv.

Å være fosterforeldre for pengene sin del er et tapsprosjekt. Pengene du får skal, etter det første året (fordi når barna blir tatt ut av hjemmet er det få barn som får ta med seg noe fra foreldrene. barna kommer i de klærne de har på seg og ingenting annet), skal fosterforeldre dekke alt barna trenger i hverdagen.

Blir matt av folk som tror at fosterforeldre blir rike av å huse andre sine barn.

Anonymous poster hash: 3502d...0ed
  • Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

?

Fosterforeldre mottar gjerne kr 60.000,- pr barn pr måned! Denne lønnen kommer fra staten.

Barn som behøver fosterhjem er i kategorien "har hatt det vanskelig hjemme og mange utsatt for overgrep".

Flere av de som vil være fosterforeldre vet dette - og flere fortsetter overgrep mot fosterbarn i fosterhjemmene.

Din kommentar er ikke noe bedre enn "hæ"?

Skuffende.

Statistikk?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert mye mørketall, men her står det litt:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/52-barnevernsbarn-utsatt-for-grove-overgrep-6716101.html

52 barn av ca.11 000. Det er ikke flere. Det er et fåtall.

Det er selvsagt katastrofalt for det fåtallet som opplever dette, men det er ikke flere. Vær litt edruelig her.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

52 barn av ca.11 000. Det er ikke flere. Det er et fåtall.

Det er selvsagt katastrofalt for det fåtallet som opplever dette, men det er ikke flere. Vær litt edruelig her.

Nettopp, så jeg er litt nysgjerrig på hvorfor TS slår det opp på denne måten.

AnonymBruker
Skrevet

Regner med at brukeren over ikke skjønner helt hva du mener.

Mener du at de ikke bør få betaling?

Noe betalt bør man få - men kr 60.000 pr måned er over the top og vil lokke til seg de som ikke tjener så bra og som i tillegg har feil motiver for å ta på seg et slikt ansvar.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er veldig spekulativt å påstå at fosterbarn blir utsatt for overgrep i fosterhjem.

Det kan du si men det får frem et poeng:

Overgrep skjer i stor grad og det ties om det: barn er svake og kan ikke si i fra - det holder at en voksne skremmer og truer så forblir barna tause.

Barn behøver støttespillere her!

AnonymBruker
Skrevet

Eller mener du at de burde bli hos foreldrene som misbruker dem?

Anonymous poster hash: bb186...219

Poenget er at kvalitetssikringen og oppfølgingen av fosterforeldrene bør skjerpes til de grader!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ingen fosterforeldre som får 60.000 per barn i måneden (jeg er fostermor selv, så jeg kjenner en del)

Anonymous poster hash: 1d88d...a5c

Hvor mye får dere da?

I avisartikkelen hovedinnlegget linker til ser du jo at flere får kr 60.000/måneden/pr barn.

AnonymBruker
Skrevet

Poenget er at kvalitetssikringen og oppfølgingen av fosterforeldrene bør skjerpes til de grader!

Jeg er enig i at oppfølgingen av fosterforeldre og fosterbarn bør bli bedre. 2-4 besøk i året (som er pålagt i langvarige fosterhjem) er ALT for lite.

Jevnlig kontakt og hjemmebesøk burde vært obligatorisk. Jeg mener også at alle fosterforeldre burde delta på foreldreveiledningskurs - type ICDP eller COS.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...