Gå til innhold

Prøver å bytte ut emner i utdanningsplanen for å få bedre vitnemål

Barokk

Anbefalte innlegg

Heisan!

Jeg er en student på Internasjonale Studier ved UiO som skal fullføre en bachelorgrad denne våren. Jeg har en dårlig karakter i et obligatorisk statsvitenskap emne (karakter D) som jeg vil kvitte meg med. Jeg prøvde å få et 4 forsøk i dette emne ved å søke til fakultetet og deretter klage til klagenemda. Det gikk ikke. Nå prøver jeg å flytte dette emne ut av utdanningsplanen slik at det ikke kommer med på vitnemålet. For å få til dette må jeg lykkes med to ting:

1. Jeg ønsker å bytte ut dette obligatoriske statsvitenskap emne med et annet statsvitenskap emne som nå ligger som fritt emne. Det ble vedtatt i vår i programrådet i statsvitenskap at dette frie statsvitenskap emne kan erstatte et tredje statsvitenskap emne, som før var et valgalternativ på Internasjonale Studier til det emnet jeg har dårlig karakter i. Det er nå altså mulig å velge mellom det emnet jeg har dårlig karakter i, og det frie statsvitenskap emnet. Jeg ønsker altså å gjøre dette frie emnet til et obligatorisk statsvitenskap emne, og det emne med dårlig karakter til et fritt emne.

2. Deretter ønsker jeg å flytte det obligatoriske statsvitenskap emne med dårlig karakter ut av utdanningsplanen. For å gjøre det må jeg erstatte det med et annet emne, og jeg ønsker å flytte inn et historie emne som jeg tidligere har avlagt og som før var obligatorisk i graden.

På denne måten kunne jeg kvitte meg med dette emnet og denne dårlige karakteren. Det skal sies at selv om jeg ønsker å få gjennomført bade trinn 1 og 2, så ville det vere greit om jeg fikk gjennomført bare trinn 1 også.

Problemet er at utdanningsplanen min ble låst 1 juli 2014, og etter denne datoen kan man ikke flytte emner inn og ut av planen, bare ta opp igjen de emnene som allerede ligger i planen. Jeg fikk et epostvarsel en måned før 1 juli 2014 som sa at jeg i tidsrommet før 1 juli 2014 kunne bytte ut emner som allerede var avlagt i utdanningsplanen. Jeg flytta ut det historie emnet som jeg nå ønsker å flytte inn igjen.

Det ser altså ikke lyst ut for meg. Men det jeg støtter meg til er at det vedtaket om å kunne erstatte det frie statsvitenskap emne med et tredje emne som nå går ut, og dermed kunne bruke det frie statsvitenskap emne istedenfor det emne jeg har dårlig karakter i, det gjelder med tilbakevirkende kraft og det gjelder for alle som ikke har fått utskrevet vitnemålet sitt. Litt usikker på hva som ligger i tilbakevirkende kraft, men det kan jo tenkes at man kan gjøre endringer bakover i tid. At tilbakevirkende kraft kan overprøve at utdanningsplanen er låst. Og jeg har jo ikke fått utskrevet vitnemålet mitt enda, bare fått låst utdanningsplanen. Og så tenker jeg at det kanskje er forskjeller fakultetene imellom hvordan de administrerer dette her. På mitt fakultet er de ganske strenge. Og klagenemda er jo uavhengige, så det kan jo vere en mulighet der.

Jeg skal nå sende en klage først til SV-fakultetet, som etter alt å dømme blir avslått. Deretter blir klagen overført til klagenemda. Det var ikke mulig å søke til fakultetet først.

Jeg skal sende denne klagen nå på mandag den 4 mai. Beklager at jeg sender denne posten så sent. Men lurer på om noen har tips/ erfaringer som de har lyst til å dele, og som kanskje kunne hjelpe meg til å lykkes med jeg ønsker å gjennomføre? Er særlig ute etter juridiske tips, som f.eks hva det rettslige grunnlaget til fakultetet/ universitetet er for å låse utdanningsplanen, og ev. hva forskrifter/ regler som kan støtte min sak. Men uansett, alle tips mottas med takk:)

Håper på svar i løpet av helgen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil tro at løpet er kjørt, men for all del. Verre klager har gått i gjennom før.

Husk at 'emne' er 'emneT' i bestemt form entall.

Anonymous poster hash: 36290...24e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du dør ikke av en D på vitnemålet. Jeg har en selv og jeg har en god jobb.

Anonymous poster hash: d634d...227
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...