AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #1 Skrevet 1. mai 2015 Flytter et stykke unna for å studere til høsten (håper jeg). Sikler utrolig på en liten hund og holder på å regne ca budsjett på utstyr og annet man trenger ved hund. Jeg vil såklart ikke kjøpe hund før jeg vet at jeg får tid OG penger til å ha den, altså noen uker ut i studiet hvertfall. Jeg er sikker på at det er en del hjemmearbeid de 2/1,5 mnd før jul og jeg vil få tid til å være hjemme med en valp. Jeg vil gjerne ha en liten hund som røyter lite. Jeg er ikke interessert i veskehunder, jeg vil ha en kamerat som kan være med på joggeturer men som ikke nødvendigvis trenger en lang løpetur hver dag. Jeg er en rolig og glad person, jeg nøler ikke med å være hjemme isteden for å dra på fest (dette hørtes litt tibakestående ut-jeg er ikke det), jeg har alltid vært glad i dyr og dyr har en tendens til å bli glad i meg og. (Katten til ei venninne løp alltid i kjelleren når det kom nye folk, da jeg kom hang han i føttene på meg for å få kos). Jeg har sett litt på flere blandinger av bichon, og er forelsket. Men vil gjerne høre om flere typer hunder, erfaringer ved kjøp som student osv.. Anonymous poster hash: 2b196...c51
Tabris Skrevet 1. mai 2015 #2 Skrevet 1. mai 2015 Hva kan du tilby hunden av fysisk og mental aktivisering? Hvor mye tur ser du for deg daglig, og hva slags type mental aktivisering ser du for deg?
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #4 Skrevet 1. mai 2015 Jeg må bare be deg om å tenke veldig nøye gjennom dette. Selv om studietiden kan virke perfekt til å få hund med tanke på hvor mye fritid du har så er det veldig usikkert med tanke på fremtiden. Hva gjør du dersom du blir ferdig med studiene og må flytte på deg for å få jobb, og du ikke får med hunden? Eller om du ikke får jobb i det hele tatt? Hva om du, som student, får en uforutsett veterinærregning på mange tusen, har du råd til å dekke det? Er det greit for deg å gi opp det aller meste av sosialisering på fritiden mens hunden er valp? Når det gjelder å anbefale deg en rase så må vi nesten vite litt mer om hvor mye fysisk og psykisk aktivitet du kan tilby hunden hver dag. Du sier du vil ha en hund som kan være med på joggeturer, som er bra, men hvor mye kan du tilby hunden utenom det? Hvor mange turer, og hvor lange kan du gå med den hver dag? Hvor mye tid kan du bruke på mental aktivisering? Dette må gjøre hver dag, uansett hvor travelt du har det eller ligger utslått med influensa, hvis du ikke har noen som kan avlaste deg (hilsen hundeeier med kraftig influensa som er ufattelig takknemmelig for å ha en samboer som kan ta turene ). Jeg regner med at du kommer til å bruke litt tid på å undersøke raser og oppdrettere, så jeg vil i hvert fall anbefale deg å kikke mer på Bichon Frise, Havanese, Malteser, Boston Terrier (vær obs på sykdommer), Puddel (i forskjellige størrelser), Papillon (aktuell hvis du kan tilby mye mental trening), Cocker Spaniel og Dvergschnauzer Anonymous poster hash: c1473...661 3
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #5 Skrevet 1. mai 2015 Hva kan du tilby hunden av fysisk og mental aktivisering? Hvor mye tur ser du for deg daglig, og hva slags type mental aktivisering ser du for deg? Nå kan ikke jeg så mye om hunder enda, har kun passet hunder. Katter kan jeg mer om, men føler at en katt kan være vanskelig mtp å reise hjem i helligdagene. Planen er jo å avslutte abonnementet på treningssenteret (5000kr året) så jeg har mer å rutte med OM jeg kjøper en hund. De timene jeg bruker på senteret hver dag vil jo bli brukt på hunden. Jeg er også forberedt på å stå opp midt på natta under prosjekt "stueren". Minst 1 lang tur og flere korte turer er det jeg ser for meg til hverdags. Anonymous poster hash: 2b196...c51
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #6 Skrevet 1. mai 2015 Japanese chin? Takk for svar, skal lese litt om den på nettet Anonymous poster hash: 2b196...c51
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #7 Skrevet 1. mai 2015 Jeg må bare be deg om å tenke veldig nøye gjennom dette. Selv om studietiden kan virke perfekt til å få hund med tanke på hvor mye fritid du har så er det veldig usikkert med tanke på fremtiden. Hva gjør du dersom du blir ferdig med studiene og må flytte på deg for å få jobb, og du ikke får med hunden? Eller om du ikke får jobb i det hele tatt? Hva om du, som student, får en uforutsett veterinærregning på mange tusen, har du råd til å dekke det? Er det greit for deg å gi opp det aller meste av sosialisering på fritiden mens hunden er valp? Når det gjelder å anbefale deg en rase så må vi nesten vite litt mer om hvor mye fysisk og psykisk aktivitet du kan tilby hunden hver dag. Du sier du vil ha en hund som kan være med på joggeturer, som er bra, men hvor mye kan du tilby hunden utenom det? Hvor mange turer, og hvor lange kan du gå med den hver dag? Hvor mye tid kan du bruke på mental aktivisering? Dette må gjøre hver dag, uansett hvor travelt du har det eller ligger utslått med influensa, hvis du ikke har noen som kan avlaste deg (hilsen hundeeier med kraftig influensa som er ufattelig takknemmelig for å ha en samboer som kan ta turene ). Jeg regner med at du kommer til å bruke litt tid på å undersøke raser og oppdrettere, så jeg vil i hvert fall anbefale deg å kikke mer på Bichon Frise, Havanese, Malteser, Boston Terrier (vær obs på sykdommer), Puddel (i forskjellige størrelser), Papillon (aktuell hvis du kan tilby mye mental trening), Cocker Spaniel og Dvergschnauzer Anonymous poster hash: c1473...661 Tusen takk for tips. Dette er helt klart noe jeg vil tenke mye over. Skolen starter ikke før til høsten, og jeg må se litt på økonomien og om jeg heletatt får ha dyr dit jeg flytter. Studiet jeg skal ta er man så og si garantert jobb, men alt kan såklart skje. Jeg er forberedt på å bruke mye tid, hvertfall mens den er valp. Nå bruker jeg x antall timer på treningsstudio til flere tusen i året, dette er såklart noe jeg kommer til å slutte med om det blir en valp. pengene på treningssenter vil altså gå til hund. Forsikring skal jeg så absolutt ha på hunden, men har hørt at de ofte skader seg på måter forsikringen ikke dekker..(typisk). Timene jeg bruker på trening, data og slasking vil jeg såklart bruke på hunden. Jeg vil nok kunne gå turer morgen, ettermiddag og kveld, og flere til om det er behov. Helst kanskje 1 lang tur, og de andre litt kortere. Eieren må være sjefen fra dag 1, og dette er noe jeg kommer til å jobbe mye med. Kommer til å jobbe mye for å få en trygg, stabil og glad hund. Planen er en allergivennlig hund da, men man har jo ingen garanti likevel..Anonymous poster hash: 2b196...c51
Tabris Skrevet 1. mai 2015 #8 Skrevet 1. mai 2015 Nå kan ikke jeg så mye om hunder enda, har kun passet hunder. Katter kan jeg mer om, men føler at en katt kan være vanskelig mtp å reise hjem i helligdagene. Planen er jo å avslutte abonnementet på treningssenteret (5000kr året) så jeg har mer å rutte med OM jeg kjøper en hund. De timene jeg bruker på senteret hver dag vil jo bli brukt på hunden. Jeg er også forberedt på å stå opp midt på natta under prosjekt "stueren". Minst 1 lang tur og flere korte turer er det jeg ser for meg til hverdags.Anonymous poster hash: 2b196...c51 Da ville jeg startet med å kjøpe noen bøker om hundeatferd og -dressur, og lese deg opp om hva det innebærer å ha hund. Så kan du ta en avgjørelse derfra om det er noe du ønsker. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #9 Skrevet 1. mai 2015 Økonomisk sett så vil jo en hund koste en del. De fleste små hunder er vel ganske dyre i disse dager. I tillegg kommer en del innkjøp i starten. Skåler, kobbel, sele, kurv, klosaks, leker. I løpet av det første leveåret må du forvente å bytte ut litt av utstyret som hunden vokser fra eller ødelegger, eller kjøpe tilleggsutstyr som refleks og dekken ut i fra behov. Du må også inn på kontroll/vaksinering med valpen etter du har fått den, og kjøpe ormekur. 5000 kr dekker jo forsikring på hunden, og gjerne litt av maten den trenger i løpet av et år. Du må også kjøpe treningsgodbiter, eller lage selv. Det er ikke uvanlig at hunder må til dyrlegen med småting. En klo som sprekker eller et sår som gror litt sakte er noe selv den friskeste hund kan få. Prisene på at dyrlegen skal se på hunden, selv hvis alt som skal gjøres er å skrive ut en salve, vil koste deg mellom 600-1000 kroner. Dette er for konsultasjon alene, og forsikringen vil ikke dekke så lave beløp uansett. Det kan også være vanskelig å finne et sted å bo med hund, og det kan hende du må leie en dyrere hybel for å i det hele tatt få et sted hvor de tillater dyr. Nå høres det ut som jeg svartmaler, men du vil miste muligheten til å ta en jobb ved siden av studiene dersom du er alene med valp. De studentene som bare har studielån og ikke jobb ved siden av må vri og vende på hvert et øre for å få det til å gå rundt, og det er vanskelig hvis du plutselig må betale dyrlegeregninger på småbeløp rundt 1000 kr. Anonymous poster hash: 2a45f...15f
BeautyBox Skrevet 1. mai 2015 #10 Skrevet 1. mai 2015 (endret) Tusen takk for tips. Dette er helt klart noe jeg vil tenke mye over. Skolen starter ikke før til høsten, og jeg må se litt på økonomien og om jeg heletatt får ha dyr dit jeg flytter. Studiet jeg skal ta er man så og si garantert jobb, men alt kan såklart skje. Jeg er forberedt på å bruke mye tid, hvertfall mens den er valp. Nå bruker jeg x antall timer på treningsstudio til flere tusen i året, dette er såklart noe jeg kommer til å slutte med om det blir en valp. pengene på treningssenter vil altså gå til hund. Forsikring skal jeg så absolutt ha på hunden, men har hørt at de ofte skader seg på måter forsikringen ikke dekker..(typisk). Timene jeg bruker på trening, data og slasking vil jeg såklart bruke på hunden. Jeg vil nok kunne gå turer morgen, ettermiddag og kveld, og flere til om det er behov. Helst kanskje 1 lang tur, og de andre litt kortere. Eieren må være sjefen fra dag 1, og dette er noe jeg kommer til å jobbe mye med. Kommer til å jobbe mye for å få en trygg, stabil og glad hund. Planen er en allergivennlig hund da, men man har jo ingen garanti likevel..Anonymous poster hash: 2b196...c51 Jeg vil råde deg til å først og fremst (dersom du finner ut at du har alle ressursene for å skaffe deg hund) - finne en studentbolig som du bor i litt først og blir helt sikker på at du vil bo hele studietiden, hvor du har lov til å ha dyr. Det er VELDIG viktig. Jeg fant bolig først hvor jeg bodde en stund, og katten etterpå, og ser i ettertid at det hadde blitt forferdelig vanskelig å starta med katten dessuten får du jo sett an økonomien litt også, det er ikke alle utgifter du nødvendigvis kan planlegge på forhånd til studietiden (boutgifter, pensumbøker etc etc). Endret 1. mai 2015 av BeautyBox
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå