Gå til innhold

Blir tynnere, men vekta står stille.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lindiana
Skrevet

Har siden jul lagt om matvaner og satt inn et ekstra gir når det gjelder daglig aktivitet. Har en jobb der jeg er på beina hele dagen fra 7 til halv 4 og kun sitter i løpet av lunsj og småpauser. På ettermiddagen og helgene går jeg turer på mellom en og tre timer avhengig av vær og andre planer.

Veide meg før jul og vekta stoppet på 86,5. Nå har det gått 4 måneder og jeg har bare gått ned til 84,4. Både bukser og gensere sitter løsere og ser også forandringen når jeg stiller meg foran speilet, men det er så demotiverende å se at sifrene på vekta står stille! I tilleg er jeg liten og "kompakt" så de ekstra kiloene synes godt til tross for at jeg jobber med å få en forandring.

Først tenkte jeg at det var fett som ble byttet ut med muskler, men etter en stund ble det vanskelig å forsvare den teorien siden jeg ikke gjør noe aktivt for å bygge muskler. Så kom teorien om at jeg ikke spiser nok og at kroppen kroppen hamstrer kalorier siden jeg spiser mindre enn før, så jeg prøvde å øke kaloriinntaket med rundt 5-700 et par uker, men da begynte vekta å krype oppover igjen. Nå vurderer jeg å kutte ennå mer på kaloriene for å se om det gir noen forandring, men føler jeg får lite energi utover dagen på de 1700 kaloriene jeg har begrenset meg til nå.

Begynner å miste motivasjonen siden målet var å komme ned i vekt med tanke på antall kilo. Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre for å få det til??

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvordan trener du? Hvorfor er tallet på vekta viktigere enn hvordan du ser ut? Høyde/alder/vekt? Hvor mye trener du?

Endret av FitnessIna
  • Liker 4
Skrevet

Hvordan trener du? Hvorfor er tallet på vekta viktigere enn hvordan du ser ut? Høyde/alder/vekt? Hvor mye trener du?

Jeg vil ikke kalle det trening akkurat, men jeg går i raskt tempo og prøver å få inn et par intervaller med jogging og litt spurt om jeg kjenner at jeg har energi til det. Går mellom 8 og 10 kilometer opp mot 20-25 kilometer i helgene.

Tallet er nok kanskje ikke så viktig i seg selv, men det var hovedgrunnen til at jeg satte i gang disse forandringene i livet, det var det som var triggeren og motivasjonen og når jeg ikke får noe "feedback" der mister jeg liksom litt piffen og tenker at det ikke er verd slitet.

Snart 30, 155/84.

AnonymBruker
Skrevet

Veide meg før jul og vekta stoppet på 86,5. Nå har det gått 4 måneder og jeg har bare gått ned til 84,4. Både bukser og gensere sitter løsere og ser også forandringen når jeg stiller meg foran speilet, men det er så demotiverende å se at sifrene på vekta står stille! I tilleg er jeg liten og "kompakt" så de ekstra kiloene synes godt til tross for at jeg jobber med å få en forandring.

Begynner å miste motivasjonen siden målet var å komme ned i vekt med tanke på antall kilo. Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre for å få det til??

Resultatet er jo supert, og anbefaler å fortsette som du gjør nå. 2 kilo er mye (det kan være mer/mindre avhengig av hvor mye vann/mat du hadde i kroppen ved måling).

0.5-1 kg i måneden er bra, for du slipper å ødelegge kroppen metabolsk. Du bør derfor ikke spise mindre enn du gjør nå.

Det er også bra at du ikke veier deg oftere enn 3 ganger i året.

Anonymous poster hash: a358e...b92

Skrevet

Resultatet er jo supert, og anbefaler å fortsette som du gjør nå. 2 kilo er mye (det kan være mer/mindre avhengig av hvor mye vann/mat du hadde i kroppen ved måling).

0.5-1 kg i måneden er bra, for du slipper å ødelegge kroppen metabolsk. Du bør derfor ikke spise mindre enn du gjør nå.

Det er også bra at du ikke veier deg oftere enn 3 ganger i året.

Anonymous poster hash: a358e...b92

2 kilo er det det kan svinge mellom fra en dag til den neste hos meg. Om jeg legger sammen alle de kiloene jeg har gått i minus i løpet av denne perioden er det nok nærme 10-15, men jeg har jo også gått opp igjen 90% av dette når vekta har svingt tilbake.

Skrevet

Jeg vil ikke kalle det trening akkurat, men jeg går i raskt tempo og prøver å få inn et par intervaller med jogging og litt spurt om jeg kjenner at jeg har energi til det. Går mellom 8 og 10 kilometer opp mot 20-25 kilometer i helgene.

Tallet er nok kanskje ikke så viktig i seg selv, men det var hovedgrunnen til at jeg satte i gang disse forandringene i livet, det var det som var triggeren og motivasjonen og når jeg ikke får noe "feedback" der mister jeg liksom litt piffen og tenker at det ikke er verd slitet.

Snart 30, 155/84.

Jeg synes hvertfall ikke at du skal legge deg lavere på kaloriene, i og med at du sier at du ofte er sulten. Da må jeg også spørre - spiser du nok fett og protein? Feil fordeling av fett/protein/carbs kan føre til det.

Har du mulighet til å starte på treningssenter, eller starte med styrketrening hjemme? Det vil antakeligvis hjelpe mye og ha et utslag på vektnedgangen.

AnonymBruker
Skrevet

Verre her. Omvendt hos meg. Hos meg går vekta ned men jeg ser like stor ut. Skjønner ikke.

Mister motivasjon snart jeg også.

Anonymous poster hash: 0ef0f...865
Skrevet

Det er flere grunner til at man ikke går ned i vekt etter at man har begynt å trene eller beveger seg mer:

- Kroppen holder bedre på vann

- Fett inkorporeres i musklene. Det ligger ikke lenger utenpå musklene.

- Økt muskelmasse (det kan man få selv ved å gå)

Du har med andre ord blitt både sunnere og slankere, selv om vekta ikke stuper. Noe som er bra.

En gladnyhet for deg som er opptatt av vekt (noe de fleste ser ut til å være, selv om de ikke driver toppidrett med vektklasser eller er syklister eller klatrere i verdenseliten), er at de fleste går ned i vekt om sommeren. Du har gått ned i vekt på en tid av året hvor de fleste går opp.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes hvertfall ikke at du skal legge deg lavere på kaloriene, i og med at du sier at du ofte er sulten. Da må jeg også spørre - spiser du nok fett og protein? Feil fordeling av fett/protein/carbs kan føre til det.

Har du mulighet til å starte på treningssenter, eller starte med styrketrening hjemme? Det vil antakeligvis hjelpe mye og ha et utslag på vektnedgangen.

Er ikke så ofte sulten, men mer at jeg kjenner at jeg ikke har energi fra midten av dagen og utover kvelden. Å gå i trapper er et skikkelig slit for lårene og leggene selv om det bare er 10-15 trinn når jeg vanligvis småløper opp trappene om morgenen.

Spiser kanskje ikke nok proteiner, men spiser mer rent kjøtt nå enn tidligere. har for eksempel helt kuttet ut kjøttdeig bortsett fra en eller to ganger i måneden. Prøver å spise omelett, kylling og fisk så ofte som mulig og minst to ganger i uka. Pleier å ta en proteinshake de dagene jeg for det meste har holdt meg til salat eller frukt og grønnsaker i lunsjen.

Nærmeste treningssenter er vel 2 timer unna med bil så har ikke valgt å satse på det.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er et kjempegodt eksempel på hvorfor man også skal måle seg regelmessig på visse punkter og ikke bare se på tallene på vekta. Tallene på vekten sier deg mye, men det er centimeterne du har mistet som synes i speilet/som andre ser.

Anonymous poster hash: 47600...fa9
AnonymBruker
Skrevet

Verre her. Omvendt hos meg. Hos meg går vekta ned men jeg ser like stor ut. Skjønner ikke.

Mister motivasjon snart jeg også.

Anonymous poster hash: 0ef0f...865

Da er vi to:P

Hvordan veier du deg ts? Man får som regel best resultat av å veie seg på morgenen, før man spiser og drikker noe, men etter man har vært på toalettet.

Anonymous poster hash: 3de89...505

Skrevet

Da er vi to:P

Hvordan veier du deg ts? Man får som regel best resultat av å veie seg på morgenen, før man spiser og drikker noe, men etter man har vært på toalettet.

Anonymous poster hash: 3de89...505

Veier meg om morgenen ja. Har begrenset det til annen hver eller hver 3. dag bare for å ikke bli for skuffet hver gang jeg ser ned på tallene. :P

Skrevet

Ble sittende og se gjennom bilder og ser jo at det er en forandring til det bedre, men er liksom noe i meg som ikke helt vil tro på det når ikke alt "stemmer" med tanke på vekta. :glare:

Gjest Runforit
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor dere henger dere opp i vekta når cm krymper? Det betyr jo at dere blir mer fit og fettprosenten går ned.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser du er 155 høy? Jeg er 158 og går IKKE ned på 1700 kcal pr dag dessverre. Vi som er så lave forbrenner mindre. Jeg må helt ned i 1300-1400 kcal for å gå ned i vekt selv om jeg trener hardt mange ganger i uken. Sier ikke at det samme gjelder for deg, men du kan jo prøve å legge deg f.eks på 1500 i et par uker og se om det hjelper?

Anonymous poster hash: eca3c...1cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...