Gå til innhold

Venner katten seg til mindre mat slik som vi mennesker gjør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en litt overvektig katt som nå er satt på diett, etter dyrlegens anbefaling. Han får 60 gram om dagen som vi fordeler på 3 måltider. Å gi han alt på en gang kan vi bare glemme, da vil det jo gå 24 timer mellom hvert måltid siden han ikke klarer å spare. Men han er alltid sulten og når han får måltidene sine så hiver han seg over de. Jeg får vondt av han, merker jo at han er sulten. Nesten så jeg føler det er dyreplageri, men det er jo iallfall ikke sunt for han å være overvektig. Han bør iallfall ned 1 kg, helst 1,5 kg i følge dyrlegen, og selv om 1-1,5 kg ikke er mye overvekt for oss mennesker, så er det mye for de små dyrene. Han veier 6,6 kg og er en kraftig katt i utgangspunktet, men har lagt på seg ganske mye i vinter i takt med at han blir eldre og koser seg mye inne. Det skal sies at han nettopp har begynt på det nye fôret sitt. Vil det gå seg til med tiden, akkurat som med oss mennesker? NB: Han har ikke orm. Jeg får vondt av han, men vil kun det beste for han :pasha:

Anonymous poster hash: d5b90...0ea
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine gjør akkurat det samme. Jeg tenker å ta det gradvis. Nå gir jeg mat sånn at de skal lande på 5 kg. Når de blir vandt til å spise det, uten at det blir tomt lenge før neste gang de får mat da skal jeg trappe ned litt.

Skrevet

Mine gjorde i hvert fall det, men det tok laaang tid... Jeg ble anbefalt å gi to måltider om dagen, ett om morgenen og ett om kvelden, så hvert måltid var litt større. Det var hyling og klaging uten like i starten! Jeg byttet veldig raskt til et butikkslankefôr som skulle gi mer metthet (Royal Canin Sterilised appetite control), og det ble litt bedre. Etterhvert byttet jeg til et slankefôr fra veterinær, og da ble klagingen enda mindre, og vekttapet gikk litt raskere. På ett år fikk jeg dem ned ett kilo hver. Da gikk vi tilbake til det vanlige fôret, siden hannkatten min hadde fått hudproblemer og muligens ikke tålte maten. Nå, etter 1,5 år, får de normale porsjoner for sin idealvekt to ganger om dagen, og porsjonerer dette ut selv. Det hender til og med at det fortsatt er igjen mat når jeg skal gi neste måltid. Det tok altså lang tid før det gikk seg såpass til!

Skrevet

Jeg vil bare si at det er flott at du gjør det! :) Jeg skjønner at det er hardt, for jeg har ei matglad ei selv. Hun er akkurat på grensen til overvektig, men så lenge jeg klarer å holde henne der hun er nå, så går det bra! Men vi må være restriktive. Det jeg merker med Pusina er at så snart det er grisevær og hun kjeder seg, så spiser hun mye mer av ren kjedsomhet.

Så lenge pus får den næringen den trenger, så er det ikke dyreplageri, tvert om! Kattedyr naturen er jo ofte sultne og det kan gå lang tid mellom hvert byttedyr. Det er sulten som driver de på jakt. Det er derimot dyreplageri å fore opp katter til de knapt kan gå. Det har jeg sett eksempler på, og det gjør vondt langt inn i hjerterota.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen :blomst: Han maste mye etter 1.måltid i dag, men så sovnet han og sover ennå, så da slipper jeg iallfall ha så vondt av han :rodmer: Mye lettere for en kattemor å se på kattepusen sin som ligger fredelig og sover enn når de har et hjerteskjærende blikk ala "hvorfor får jeg ikke mer mat, mamma?" :trist: Selv om jeg selvsagt følger dyrlegens anbefaling så synes ikke jeg han er tjukk; i mine øyne er han helt purr-fect! :danse:

Skrevet

Vår pus er like sur ennå fordi han er på slankekur, selv etter 4 mnd.. Sluker maten, og hyler etter mer. Men dette varierer veldig etter hvor aktiv han er også. I går var han ute i en god time, og vi lekte lenge.Han var med å rydde, og lage middag. Så da var det mye remjing i dag morges, da han tydelig var mye mer sulten i dag enn i går morges (lå på sofaen hele onsdagen :fnise: )

Men han får ikke slankefor da, siden han får spesialfor for UVI. Men det går greit. Han får litt lite mat, men han overlever nok. Det er heller vi mennesker som får holde ut med masingen, og heller aktivisere de litt eller så de har noe annet å finne på.

Jeg har forresten begynt å gi ham middag ved å kaste bitene til ham. Sitter i sofaen og kaster en og en bit, som han løper etter. Da får han en 20 minutter med trim, og er såpass sliten etterpå at han ikke gidder å mase så mye før til kvelden igjen :)

AnonymBruker
Skrevet

Vår pus er like sur ennå fordi han er på slankekur, selv etter 4 mnd.. Sluker maten, og hyler etter mer. Men dette varierer veldig etter hvor aktiv han er også. I går var han ute i en god time, og vi lekte lenge.Han var med å rydde, og lage middag. Så da var det mye remjing i dag morges, da han tydelig var mye mer sulten i dag enn i går morges (lå på sofaen hele onsdagen :fnise: )

Men han får ikke slankefor da, siden han får spesialfor for UVI. Men det går greit. Han får litt lite mat, men han overlever nok. Det er heller vi mennesker som får holde ut med masingen, og heller aktivisere de litt eller så de har noe annet å finne på.

Jeg har forresten begynt å gi ham middag ved å kaste bitene til ham. Sitter i sofaen og kaster en og en bit, som han løper etter. Da får han en 20 minutter med trim, og er såpass sliten etterpå at han ikke gidder å mase så mye før til kvelden igjen :)

Hehe, smart! :tommelopp:

Skrevet

Jeg bruker en food maze for å begrense inntaket til min ene katt. Da har han faktisk fri tilgang hele tiden, men han må jobbe for hver bit. Og da slipper man den at de kjedespiser og overspiser. Med food mazen må han være skikkelig sulten før han gidder å spise, og med én gang han er mett, stopper han.

https://www.google.no/search?q=food+maze+for+cats&biw=1366&bih=657&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=mgZFVfPuOceWsgGRuYGgCg&ved=0CAYQ_AUoAQ#imgrc=HCmSamMFQiyuaM%253A%3BVRjCvMKExbORkM%3Bhttps%253A%252F%252Fwww.ozpetshop.com.au%252Fimages%252Fcats%252Ftoys%252FPAC-0262.jpg%3Bhttps%253A%252F%252Fwww.ozpetshop.com.au%252Fproducts%252F3056%252Fcat-toys%252Fcatit-design-senses-food-maze.html%3B600%3B362

Helt genial :)

(Og spesielt i kombinasjon med rasjonering)

Skrevet

Han vil venne seg til at han får mindre matmengde per dag, men det tar tid fordi katter er skikkelige vanedyr. Plutselige endringer i rutinene er aldeles grusomt og forjævlig og det er veldig vanlig at de blir både snurte og fornærmet om de ikke får mat når de maser :fnise:

Men det går over når de blir vant til det. Er pus feit har han bare godt av å slanke seg litt, og da får han bare innfinne seg med at matmor er grusom en stund til han når en bedre vekt. Og innen den tid har han tilgitt deg ;)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Her ble det innført rasjonering for noen år siden.

Det ble gjort med list og lempe og noen smarte triks fra fastvetrinæren:

Vi byttet for i det sekundet rasjoneringen startet.

Byttet fra et kvalitetsfor som var tilsatt appetittøkende duftstoffer (Royal Canin) til et kaloriredusert spesialfor (Eukanuba Restricted Calorie).

Siden de appetittfremmende duftstoffene magler i Eukanuba foret så spiste de tre dermed ikke like mye som de ellers hadde gjort, og siden det var et for dem helt nytt for så tok det bare et par-tre dager før de hadde funnet ut at... "Ok. Denne maten smaker godt, den kommer i mindre posjoner, og knottene er litt mindre, men magen roper ikke så mye alikevel... snodig :klo: "

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dret jeg gjorde er ikke å gå ned i mengde mat med en gang, men gradvis. Jeg prøvde å måle hvor mye han pleier å spise, og så gikk jeg ned med 5 eller 10 g hver uke, avhengig av hvor mye han maset for mas.

Jeg var hjemmeværende, så jeg delte det på mange små måltider slik at han kunne venne seg til litt av gangen.

I tillegg, hver gang hans skål var tom og han mjauet for å få mat, lot jeg som jeg ikke forstod hva han mente og trodde han ville ha kos, så gikk jeg fra kjøkkenet. Og da ga jeg ham mat kun om han insisterte med en gang.

Nå har jeg holdt på med det i 4 mnder, je ghadde veldig vondt av ham til å begynne med, men det har gått ganske bra! Og jeg er glad for ham fordi han jo blir sprekkere og får bedre helse!

Han maser mye mindre om mat, spiser mye mindre på en gang, og er ikke lenger frustrert når skålen blir tom i en time for eksempel.

Det som en skal passe på, er å notere hans vekt hver uke. Da ser man bedre når han har mistet 100 g i en vis periode. Han skal ikke miste for mye for fort (leste på nettet at det er maks 2% av sin vekt på en uke).

Og som oss mennesker går det fortere i noen perioder enn andre :)

Anonymous poster hash: b8a09...88e
Gjest Pheel
Skrevet

Ja. Et tips om du gir bløt mat er å vanne dette ut, om katten spiser det da, gir mer metthetsfølelse. Samme kan man jo gjøre med tørrfôr. Eller er hvit fisk som torsk noe du kan gi.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode innspill alle sammen :blomst: I dag har han nesten ikke mast, utrolig nok så virker han godt fornøyd med matmengden :biggrin: Diettfôret skal gi god metthet, men hadde trodd at det skulle bli mange dager med store stakkarslige øyne (som katten i Shrek) :grine:

Får håpe det vedvarer :laugh:

Skrevet

Har et problem med kattene mine. De spiser opp nesten all maten med en gang. Og siden jeg da venter til neste måltid så hiver de seg over maten igjen. Ond sirkel rett og slett. De får 140g tilsammen. De veier rundt 5,3 kg begge to. Så kanskje jeg bør legge til litt ekstra? De får fôr uten korn, så egentlig bør det være mettende.

AnonymBruker
Skrevet

Har et problem med kattene mine. De spiser opp nesten all maten med en gang. Og siden jeg da venter til neste måltid så hiver de seg over maten igjen. Ond sirkel rett og slett. De får 140g tilsammen. De veier rundt 5,3 kg begge to. Så kanskje jeg bør legge til litt ekstra? De får fôr uten korn, så egentlig bør det være mettende.

Måtte lese innlegget ditt igjen, for i førsten trodde jeg du mente at hver katt fikk 140 gram og det hørtes voldsomt mye ut :fnise: Vil ikke tro du trenger å øke fôrmengden, de får jo 70 gram hver, og det er mer enn min på 6,6 kg får.

Skrevet

Måtte lese innlegget ditt igjen, for i førsten trodde jeg du mente at hver katt fikk 140 gram og det hørtes voldsomt mye ut :fnise: Vil ikke tro du trenger å øke fôrmengden, de får jo 70 gram hver, og det er mer enn min på 6,6 kg får.

Haha, ja, det hadde tatt seg ut:-p

Men hva skal jeg gjøre da? Bare la de gå sultne? Hvor lenge skal jeg la de gå i den onde sirkelen?

AnonymBruker
Skrevet

Haha, ja, det hadde tatt seg ut:-p

Men hva skal jeg gjøre da? Bare la de gå sultne? Hvor lenge skal jeg la de gå i den onde sirkelen?

Jeg ville ha diskutert fôrmengden med dyrlegen og at de er mye sultne. Kanskje h*n har råd. Får de regelmessig ormekur?

Katter (som er ute) skal vel i teorien ha ormekur 2-4 ganger i året.

Siden du tenker å stabilisere vekten deres på ca 5 kg kan det være litt risky å øke fôrmengden, men hvis de er i mye aktivitet så kan det jo hende det går greit å oppjustere uten at det går feil vei på vekta :jepp:

Skrevet

Jeg ville ha diskutert fôrmengden med dyrlegen og at de er mye sultne. Kanskje h*n har råd. Får de regelmessig ormekur?

Katter (som er ute) skal vel i teorien ha ormekur 2-4 ganger i året.

Siden du tenker å stabilisere vekten deres på ca 5 kg kan det være litt risky å øke fôrmengden, men hvis de er i mye aktivitet så kan det jo hende det går greit å oppjustere uten at det går feil vei på vekta :jepp:

Nei, de får ormkur om de har orm ikke ellers. Ja, får vel ringe dyrlegen å høre. Tenkte bare å øke litt sånn at de ikke spiser opp alt med en gang og så heller trappe ned forsiktig:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...