Gå til innhold

Beste alternativ til lettmelk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får alltid vondt i magen etter å ha drukket melk. Tenkte å prøve annen type melk men er skeptisk til smaken. Noen som har gode erfaringer til alternativ melk?

Anonymous poster hash: 6ccc8...702

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes havremelk smaker godt :) Kan også hende du tåler laktosefri melk bedre? :)

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd laktosefri melk?

Anonymous poster hash: ee23e...86c
Skrevet

Rismelk eller soyamelk.

Dersom du tåler laktose er både lettmelken og ekstra lettmelken til Tine ganske god.

Skrevet

Kommer an på hva du skal bruke den til.

Synes laktoseredusert funker fint til søtere måltider, men jeg klarer den ikke til f.eks brødmat med salt pålegg. Funker også fint i søtere bakst og kaker og matretter.

Mandelmelk (lager selv) synes jeg fungerer aller best smoothies, kaffe, te, grøt og pudding. Funker også fint i bakst og kaker.

Soya kan være veldig god å lage latte og chai på, særlig den med vanilje. Fungerer også i bakst, kaker og mat, men jeg synes den letter setter en bismak.

Jeg har forresten ikke laktosetoleranse e.l og både tåler og elsker melk, men liker å eksperimentere litt likevel. :)

AnonymBruker
Skrevet

Synes havremelk smaker godt :) Kan også hende du tåler laktosefri melk bedre? :)

Har du prøvd laktosefri melk? Anonymous poster hash: ee23e...86c

Jeg har ikke prøvd laktosefri melk nei. Det bør jeg kanskje prøve. Vil det si ris, mandel, havre og soyamelk? Eller kan man få Tine og Q melk varianter? Jeg tåler lettmelk i maten men får alltid vondt i magen om jeg drikker det eller har det på frokostblandinger å lignende.

Det er så mange varianter og smaker. Vanlig melk har alltid vært så enkelt, godt og sunt. Men jeg bør kanskje bare prøve ris-,madel-, havre- og soyamelk.

Rismelk eller soyamelk.

Dersom du tåler laktose er både lettmelken og ekstra lettmelken til Tine ganske god.

Kommer an på hva du skal bruke den til.

Synes laktoseredusert funker fint til søtere måltider, men jeg klarer den ikke til f.eks brødmat med salt pålegg. Funker også fint i søtere bakst og kaker og matretter.

Mandelmelk (lager selv) synes jeg fungerer aller best smoothies, kaffe, te, grøt og pudding. Funker også fint i bakst og kaker.

Soya kan være veldig god å lage latte og chai på, særlig den med vanilje. Fungerer også i bakst, kaker og mat, men jeg synes den letter setter en bismak.

Jeg har forresten ikke laktosetoleranse e.l og både tåler og elsker melk, men liker å eksperimentere litt likevel. :)

Takk for utfyllende svar :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker best soya, havre og mandelmelk. Mandelmelk er best,men bare synd den inneholder så mye sukker :(

Utsøtet soyamelk smaker ingenting og kan like gjerne drikke vann.

Anonymous poster hash: d865a...257

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke prøvd laktosefri melk nei. Det bør jeg kanskje prøve. Vil det si ris, mandel, havre og soyamelk? Eller kan man få Tine og Q melk varianter? Jeg tåler lettmelk i maten men får alltid vondt i magen om jeg drikker det eller har det på frokostblandinger å lignende.

Det er så mange varianter og smaker. Vanlig melk har alltid vært så enkelt, godt og sunt. Men jeg bør kanskje bare prøve ris-,madel-, havre- og soyamelk.

Takk for utfyllende svar :)

Tine har laktosefri lettmelk iallefall. Vet ikke om Q-melk har.

Anonymous poster hash: ee23e...86c

Skrevet

Synes laktoseredusert og laktosefri melk smaker mye bedre enn vanlig melk. Litt søtere og passer perfekt til kornblanding og trenger ikke tilsette sukker. Laktoseredusert koster det samme som vanlig melk, men laktosefri er dobbelt så dyr.

Skrevet

Jeg liker best soya, havre og mandelmelk. Mandelmelk er best,men bare synd den inneholder så mye sukker :(

Anonymous poster hash: d865a...257

Mye sukker? Den jeg lager inneholder omtrent 1,2 gr. karb pr. 100 gr. Det er ikke direkte mye i forhold til andre melketyper.

Skrevet (endret)

Det er forskjell på laktosefri melk og laktoseredusert melk. Begge vil nok fungere for deg om du tåler vanlig melk i mat. Begge er kumelk, og fra Tine. Laktosefri melk smaker som vanlig melk og brukes på samme måte. Laktoseredusert melk smaker ganske søtt, men er ikke tilsatt sukker. Det er behandlinga melka har gjennomgått som gir den søte smaken. Selv synes jeg den er for søt til å drikke eller bruke på frokostblanding,men det er en smakssak. Jeg ville heller brukt laktosefri melk, selv om den er dyrere. Google Tine + laktosefri eller laktoseredusert, så ser du aktuelle produkter for deg.

Dersom du reagerer på mat med mye melk i, som grøt, fløtegratinerte poteter, is e.l. kan du kjøpe tabletter på apoteket som heter Lactrase. De tas rett før måltidet og hjelper kroppen med å spalte melkesukkeret (laktosen). De er reseptfrie.

Endret av KatteLatte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...