Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt uren hud siden var 12 år, men det har aldri vært spesielt ille. Etter at jeg ble 20 gikk det fra å være kviser kun på haka, til å spre seg til litt på kinn og kjevelinje.

Nå er jeg 26, og jeg begynner å bli fryktelig. Problemet er at det ikke er så ille at jeg kan bli satt på isotretonin. Jeg har gått på antibiotikakur, men det er jo bare en quick fix.

Kan ikke gå på Diane pga migrene, har prøvd tidligere.

Vet godt at jeg har hormonell acne, men jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre. Jeg har gode renserutiner og kan mye om hudpleie, men føler jeg har ekstremt "sta" hud, og jeg får lett arr. Så jeg går konstant rundt med 5-6 kviser i ansiktet + arr og ganske rød hud.

Er det noen som har noen råd?

Anonymous poster hash: 48ed2...00c
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her: Skulle stå fryktelig lei i andre avsnitt der!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt uren hud siden var 12 år, men det har aldri vært spesielt ille. Etter at jeg ble 20 gikk det fra å være kviser kun på haka, til å spre seg til litt på kinn og kjevelinje.

Nå er jeg 26, og jeg begynner å bli fryktelig. Problemet er at det ikke er så ille at jeg kan bli satt på isotretonin. Jeg har gått på antibiotikakur, men det er jo bare en quick fix.

Kan ikke gå på Diane pga migrene, har prøvd tidligere.

Vet godt at jeg har hormonell acne, men jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre. Jeg har gode renserutiner og kan mye om hudpleie, men føler jeg har ekstremt "sta" hud, og jeg får lett arr. Så jeg går konstant rundt med 5-6 kviser i ansiktet + arr og ganske rød hud.

Er det noen som har noen råd?

Når det gjelder kviser så funker ikke alt likedan på alle. Det som er bevist å funke er punkt 1+2, 3 vet jeg ikke helt men det skader ikke å prøve.

1. Isotretinoin

2. 6-7 runder med fruktsyrepensling og dyprens hos hudpleier

3. Nattlysolje som kanskje kan hjelpe med hormonbalansen, siden p-piller er utelukket

Anonymous poster hash: 4a313...c26

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Jeg burde kanskje ramse opp det jeg gjør/har gjort:

- Tar nattlysolje og omega 3 tilskudd. Har gjort det i et par måneder, vet ikke om det utgjør noen forskjell.

- Har 3 ulike rens jeg bytter på, + toner og to forskjellige fruktsyre-behandlinger. Passer veldig på å ikke overdrive og bruker ansiktsolje et par ganger i uka.

Jeg har egentlig veldig fin huden utenom haka og deler av kinnet, og delvis rundt munnen. Men de urenhetene jeg har ødelegger veldig for meg, og jeg syns jeg er ganske rød i ansiktet og. Jeg har egentlig ikke så mye tro på rens hos hudpleier, annet enn at det funker der og da. Men å gå jevnlig til hudpleier og bruker opptil 900 kr på en rens, det syns jeg blir for mye penger. Vil heller finne en løsning som funker over tid.

AnonymBruker
Skrevet

Gikk til hudlege på Colosseum klinikken og ble anbefalt kjemisk peeling Pga Acne problem. Har ikke fått prøvd det enda Pga graviditet og amming, men skal gi det en sjangs når jeg er ferdig å amme. Noen som har erfaring med kjemisk peeling ?

Anonymous poster hash: 10585...08b

Skrevet

Gå til legen og få resept på Epiduo. Denne kremen innholder en kombinasjon av retinoid (adalpene, også kjent som Differin) og benzoylperoxid. Disse to virkestoffene i kombinasjon er første anbefaling ved mild og middels acne med kviser.

Du må være litt tålmodig når du prøver Epiduo, det kan ta opptil 3 måneder før du ser resultat, og du kan bli verre før du blir bedre igjen. Så ikke gi opp hvis du får flere kviser etter noen uker.

Du kan bli litt rød og tørr av denne kremen. Eventuelt kan du kun bruke den annenhver kveld i begynnelsen hvis hver dag blir for mye for din hud. IKKE bruk noen andre midler mot kviser eller skrubber, fruktsyrebehandlinger, masker, tonere etc mens du bruker Epiduo.

Om kvelden: Mild rens, tørke ansiktet, vente 20-30 minutter, ta på et tynt lag med Epiduo, vente litt før du evt. tar på litt fuktighetskrem.

Om morgenen: Mild rens, tørke ansiktet, litt fuktighetskrem (hvis du trenger), solkrem

Epiduo gjør huden din sensibel for sol/lys så bruk alltid solkrem med høy faktor. Min favoritt er La Roche-Posay Anthelios XL Fluide Ultra-Light 50+ som fås kjøpt på alle apotek. Den med nesten samme navn, men SPF 30 er ikke like god på tørr/irritert hud IMO.

Vær også obs at benzoylperoxid kan smitte over og bleke sengetøy og klær, så ikke bruk noe om natten du er redd for å ødelegge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...