Gå til innhold

Hunden min spiser bæsj :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en boxertispe, som dessverre liker å spise bæsj. En ting er hestebæsj, men i tillegg har hun flere ganger kastet seg over menneskebæsj. Av en eller annen grunn virker det som noen driter ved siden av turstier o.l. Grunnen til at jeg i de fleste tilfeller vet det har vært menneskebæsj, er at det har vært papir/våtserviett (og bind...) ved siden av dritten.

Det er så ekstremt ekkelt. Jeg har forsøkt både å passere med kindereggmetoden (det går ofte - men ikke alltid - med hestebæsj, men menneskebæsj er tydeligvis for fristende...), og i det siste sagt stoppord veldig klart og tydelig. Hun vet det er galt, men det skjer likevel. Har skjedd tre ganger bare i våres. Jeg klarer nesten ikke å kose med henne på flere dager etterpå, det er så ekkelt.

Hva kommer dette av? Ikke alle hunder gjør dette? Noen tips til hvordan man kan forebygge dette?

Anonymous poster hash: 3bd80...299

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Æsj

Anonymous poster hash: a08e6...d31

AnonymBruker
Skrevet

Bruk bånd og pass ordentlig på.

Øv også med virkelig god belønning (kjempegode godbiter eller leke om siste er å foretrekke for hunden) på slipp/spytt ut/bytte-kommando.

Anonymous poster hash: f2e3b...a94

AnonymBruker
Skrevet

En hund jeg hadde spiste også bæsj fra noen dyr. De har bare rare uvaner av og til...

Anonymous poster hash: 5d0fc...489
Skrevet

Det kommer av at hunden enten mangler næring, sjelden. Eller atferdsproblemer(vanlig). Det må øves vekk. Alder på hunden?

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer av at hunden enten mangler næring, sjelden. Eller atferdsproblemer(vanlig). Det må øves vekk. Alder på hunden?

Den er 6 år. Får Royal Canin Obesity Management med en klatt råfor i tillegg. Den er velfødd.

AnonymBruker
Skrevet

Bruk bånd og pass ordentlig på.

Øv også med virkelig god belønning (kjempegode godbiter eller leke om siste er å foretrekke for hunden) på slipp/spytt ut/bytte-kommando. Anonymous poster hash: f2e3b...a94

Takk for tips :) Den går nok for kjempegode godbiter.

Skrevet

Koprofagi kan best behandles ved å hindre hunden i å spise avføring. Dette gjør en ved å hele tiden passe på å plukke opp etter hunden i hagen og der hunden ellers måtte oppholde seg. Samtidig må en hele tiden passe på når hunden er ute.

Om eieren lærer hunden når en har gjort fra seg å komme med en gang og sitte for å få en godbit, kan denne atferden bli en vane og dette kan forhindre hunden i å spise avføringen sin.

Å lære hunden å gjøre fra seg på kommando kan også være nyttig. Andre måter å trene på er at hunden blir belønnet for å unngå avføring og heller holde seg nær hundeeier. Dette innebærer at man må gi hunden en belønning som er betydelig bedre enn avføringen.

Men samtidig må hunden få lov til å snuse og undersøke, som er en helt naturlig atferd hos hund. Men i det øyeblikket en ser hunden skal til å åpne munne å få ta en bit, da må en gjøre noe som avbryter hunden, men som samtidig ikke hunden assosierer med deg.

Så fort hunden avbryter kan du rope hunden til deg og belønne den for å komme. Om hunden er i band kan du forsiktig trekke hodet til hunden vekk fra avføringen for så å få hundens oppmerksomhet som du kan belønne. Denne metoden kan ta en del tid og betinger at hundeeier er veldig tålmodig i treningen. Men denne innebærer en mindre risiko for at hunden blir hemmelig koprofag, enn å bruke straff. En hemmelig koprofag spiser ikke avføring når du er tilstede eller du kan ta hunden på fersken.

Hunder som har medisinske problemer må bli behandlet for årsaken. Så hvis det er noe nytt hun har begynt med, som 6 år så kan det være greit å sjekke henne hos vetrinær.

Finn godbiter som er så gode at hun vil gjøre hva som helst. Har god erfaring med frysetørrede godbiter fra Orijen, de fleste hunder elsker de. Og de innholdet kun rent kjøttboller ikke mer en ca 7 kalorier per godbit☺

AnonymBruker
Skrevet

Koprofagi kan best behandles ved å hindre hunden i å spise avføring. Dette gjør en ved å hele tiden passe på å plukke opp etter hunden i hagen og der hunden ellers måtte oppholde seg. Samtidig må en hele tiden passe på når hunden er ute.

Om eieren lærer hunden når en har gjort fra seg å komme med en gang og sitte for å få en godbit, kan denne atferden bli en vane og dette kan forhindre hunden i å spise avføringen sin.

Å lære hunden å gjøre fra seg på kommando kan også være nyttig. Andre måter å trene på er at hunden blir belønnet for å unngå avføring og heller holde seg nær hundeeier. Dette innebærer at man må gi hunden en belønning som er betydelig bedre enn avføringen.

Men samtidig må hunden få lov til å snuse og undersøke, som er en helt naturlig atferd hos hund. Men i det øyeblikket en ser hunden skal til å åpne munne å få ta en bit, da må en gjøre noe som avbryter hunden, men som samtidig ikke hunden assosierer med deg.

Så fort hunden avbryter kan du rope hunden til deg og belønne den for å komme. Om hunden er i band kan du forsiktig trekke hodet til hunden vekk fra avføringen for så å få hundens oppmerksomhet som du kan belønne. Denne metoden kan ta en del tid og betinger at hundeeier er veldig tålmodig i treningen. Men denne innebærer en mindre risiko for at hunden blir hemmelig koprofag, enn å bruke straff. En hemmelig koprofag spiser ikke avføring når du er tilstede eller du kan ta hunden på fersken.

Hunder som har medisinske problemer må bli behandlet for årsaken. Så hvis det er noe nytt hun har begynt med, som 6 år så kan det være greit å sjekke henne hos vetrinær.

Finn godbiter som er så gode at hun vil gjøre hva som helst. Har god erfaring med frysetørrede godbiter fra Orijen, de fleste hunder elsker de. Og de innholdet kun rent kjøttboller ikke mer en ca 7 kalorier per godbit☺

Takk for gode, konkrete råd. Hun har hatt denne tendensen de siste to årene, men blitt verre og verre. Skal høre med veterinæren, så det ikke er noen mangler e.l. Hun er veldig matglad og ikke kresen i det hele tatt, men kan prøve de frystetørrede godbitene :)

Skrevet

Haha. Rent kjøtt skulle det stå, ikke kjøttboller. Ikke lett med autocorrect. Vi hadde samme problem, men han er valp og spiste sin egen. Det fikk vi trent bort, samt at han fikk litt ananas da det gjør at de ikke vil spise egen møkk😂

AnonymBruker
Skrevet

Hun går forresten på kortisontabletter (Prednisolon) pga allergiplager, og jeg har dessverre vært nødt til å øke dosen litt med årene for at hun skal ha en gid livskvalitet. Det øker jo matlysten. Vet ikke om det kan ha noen sammenheng.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha. Rent kjøtt skulle det stå, ikke kjøttboller. Ikke lett med autocorrect. Vi hadde samme problem, men han er valp og spiste sin egen. Det fikk vi trent bort, samt at han fikk litt ananas da det gjør at de ikke vil spise egen møkk

Hehe, antok det var noe sånt :)

Skrevet

Hun går forresten på kortisontabletter (Prednisolon) pga allergiplager, og jeg har dessverre vært nødt til å øke dosen litt med årene for at hun skal ha en gid livskvalitet. Det øker jo matlysten. Vet ikke om det kan ha noen sammenheng.

Dette kan ha noe å si, og du kan ta blodprøver og avføringsprøver for å sjekke at alt er som det skal. Boxere er fine altså 😁

Gjest snoopy_93
Skrevet

Hunden til svigersøsteren min (Som er 14år og ENDELIG fikk mast seg til en bikkje hun ble lei av etter et par dager) spiser også bæsj. Helst sin egen. Senest for to dager siden sitter hun på plenen og driter (sjeldent at hunden får lange turer, noe som er trist fordi den hunden er en type hund som trenger lange turer), så lukter hun litt på det før hun slikker det i seg.

Synes det er grusomt ekkelt og kjenner at jeg får litt avsmak på hund. Det som er det ekleste er at hunden gjerne skal rundslikke ansiktet ditt rett etterpå..

:spy:

AnonymBruker
Skrevet

Dette kan ha noe å si, og du kan ta blodprøver og avføringsprøver for å sjekke at alt er som det skal. Boxere er fine altså

Ja, bortsett fra dette er hun jo verdens beste hund :)

AnonymBruker
Skrevet

Hunden til svigersøsteren min (Som er 14år og ENDELIG fikk mast seg til en bikkje hun ble lei av etter et par dager) spiser også bæsj. Helst sin egen. Senest for to dager siden sitter hun på plenen og driter (sjeldent at hunden får lange turer, noe som er trist fordi den hunden er en type hund som trenger lange turer), så lukter hun litt på det før hun slikker det i seg.

Synes det er grusomt ekkelt og kjenner at jeg får litt avsmak på hund. Det som er det ekleste er at hunden gjerne skal rundslikke ansiktet ditt rett etterpå..

:spy:

Ja, akkurat dette er ekkelt. Hun spiser heldigvis ikke egen bæsj, men det er jo enda eklere med menneskebæsj...

Gjest snoopy_93
Skrevet

Ja, akkurat dette er ekkelt. Hun spiser heldigvis ikke egen bæsj, men det er jo enda eklere med menneskebæsj...

Helt enig!

AnonymBruker
Skrevet

Kattebæsj og menneskebæsj er faktisk noe de fleste hunder elsker, så det er absolutt ikke et uvanlig fenomen.

Anonymous poster hash: 72491...205

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...