AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #1 Skrevet 30. april 2015 står som hovedlåntaker og får alle rentefradragene, får litt dårlig tid i dag og rekker kanskje ikke å få rettet selvangivelsen og få ført halvparten av dette over på samboer. Kan vi bare fordele dette mellom oss i ettertid eller er man pliktig til å rette? Anonymous poster hash: 4887e...9f9
listefyll Skrevet 30. april 2015 #2 Skrevet 30. april 2015 Du er pliktig til å rette. Kun gifte som kan fordele som de selv vil.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #3 Skrevet 30. april 2015 Du kan fordele som du vil. Det er på deg om du ikke gjør noe med det. http://www.dinside.no/927938/samboere-maa-dele-rentefradraget-selv Det kan derimot lønne seg veldig å fordele Anonymous poster hash: 00700...1b6
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #4 Skrevet 30. april 2015 det "lønte" seg ikke i fjor, i fjor fikk jeg oppgitt et beløp jeg skulle få igjen før jeg hadde fordelt, men etter at jeg hadde overført til samboer, så fikk jeg mindre enn halve beløpet tilbake, så det er noe med dette jeg ikke skjønner.. Anonymous poster hash: 4887e...9f9
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #5 Skrevet 30. april 2015 Får igjen mye på skatten. Har nå rettet, slik at halvparten av lån og renter føres over på samboer. Men kan noen kloke hoder fortelle meg hvorfor det kan bli slik at den summen jeg sitter igjen med etter å ha overført til samboer kan bli mindre enn halvparten av den summen som var oppgitt som tilgode på meg da jeg sto alene på lånet? Anonymous poster hash: 4887e...9f9
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #6 Skrevet 30. april 2015 Fradragssgrenser Anonymous poster hash: 00700...1b6
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #7 Skrevet 30. april 2015 Jeg tjener minst, ca 100 000 kroner mindre enn samboeren og har også mer i lån. Kan det lønne seg å la alt stå på meg da eller? Anonymous poster hash: 4887e...9f9
Glitnir Skrevet 30. april 2015 #8 Skrevet 30. april 2015 Får igjen mye på skatten. Har nå rettet, slik at halvparten av lån og renter føres over på samboer. Men kan noen kloke hoder fortelle meg hvorfor det kan bli slik at den summen jeg sitter igjen med etter å ha overført til samboer kan bli mindre enn halvparten av den summen som var oppgitt som tilgode på meg da jeg sto alene på lånet?Anonymous poster hash: 4887e...9f9 Sannsynligvis fordi du ville vært skyldig skatt uten lånefradraget. Si at du uten lånet har betalt 5 000 for lite, og altså er skyldig 5 000 i restskatt. Så kommer lånefradraget og er, la oss si, 20 000 kroner. Da har du altså 15 000 tilgode. Du overfører halvparten av fradraget til samboer, altså 10 000. Du får nå igjen 5000. Likefullt har du fått full utnyttelse av din halvdel. Dersom det du tenker skulle stemt måtte du før lånet kom inn i bildet ha betalt akkurat riktig skatt. Da ville lånerentene gitt deg 20 000 igjen, og halvparten til samboer hadde gitt deg 10 000 igjen.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #9 Skrevet 30. april 2015 aha, det er forklaringen.. men da er det litt kjipt å se for mye på den summen som det står at jeg får igjen, før jeg har fordelt, for det jeg får etter å ha fordelt er mindre.. Anonymous poster hash: 4887e...9f9
smilo Skrevet 30. april 2015 #10 Skrevet 30. april 2015 At du får mindre igjen når rentene er overført til din samboer er jo helt naturlig, siden din samboer da får disse fradragene, og får tilsvarende mer igjen.
nojac Skrevet 1. mai 2015 #11 Skrevet 1. mai 2015 Får igjen mye på skatten. Har nå rettet, slik at halvparten av lån og renter føres over på samboer. Men kan noen kloke hoder fortelle meg hvorfor det kan bli slik at den summen jeg sitter igjen med etter å ha overført til samboer kan bli mindre enn halvparten av den summen som var oppgitt som tilgode på meg da jeg sto alene på lånet? Anonymous poster hash: 4887e...9f9 Du må ikke se på hvor stor del av det du har til gode du mister, men på antall kroner du taper. Hvis dere begge tjener nok til å få full effekt av fradraget, går denne summen i null. Det den ene taper er lik det den andre vinner, Dette beløpet er 27 % av rentebeløpet dere flytter over,
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #12 Skrevet 1. mai 2015 Du kan fordele som du vil. Det er på deg om du ikke gjør noe med det. http://www.dinside.no/927938/samboere-maa-dele-rentefradraget-selv Det kan derimot lønne seg veldig å fordele Anonymous poster hash: 00700...1b6 Tror du må lese artikkelen en gang til, hvis du tror den sier at man kan fordele rentene som man vil. Den friheten har man faktisk ikke som samboere. Det står at rentene skal fordeles etter hvem gjelda står på eller etter intern avtale om hvem som er ansvarlig for gjelden. Altså etter hvordan man eier. Man kan ikke si at man ett år eier 100% og året etter eier 20% fordi dette lønner seg på skatten. Anonymous poster hash: 747ca...17a
Pengebingen Skrevet 1. mai 2015 #13 Skrevet 1. mai 2015 Samboere er pliktig å fordele etter eierforhold. Det står jo meget tydelig her: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/tema-og-fradrag/Lan-formue-og-aksjer/Fradrag-for-gjeldsrenter-rentefradrag/ " Samboerpar som ønsker en annen fordeling av gjelden, må kunne fremvise en intern avtale om fordeling av ansvaret for gjelden. Fradrag for gjeldsrenter må fordeles etter ansvarsforholdet. En intern avtale kun om hvem som skal betale rentene er uten betydning for rett til fradrag for renter." De fleste samboere eier 50/50 og plikter da å fordele rentefradraget 50/50 i selvangivelsene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå