Gjest Pet Skrevet 25. august 2004 #1 Skrevet 25. august 2004 Hva gjør deres 10-15-åringer i huset? Har de faste plikter? Får de betalt for det de gjør? Vet at dette har vært oppe før. men vi har en diskusjon her nå...
lille mor Skrevet 25. august 2004 #2 Skrevet 25. august 2004 Hei Pet. Min 10 åring har litt forskjellige plikter. Men rydde rommet, Gå ut med søppla, Rydde middagsbordet, sope gangen og lufte hunden er plikter han har forholdsvis ofte. Ellers må han vaske på badet og støvsuge innimellom. Han får 100 kr i ukelønn for dette.
Brunhilde Skrevet 25. august 2004 #3 Skrevet 25. august 2004 Først: Min 14 åring får barnetrygden og det skal dekke "alt" unntatt busskort til skolen. Vi har ikke plikter som sådan, men her i huset heter det at "de som bor her (dvs 14 åringen og jeg) må bidra etter evne." Min 14 åring har ansvar for hunden, men jeg låner den og går tur sånn omtrent annen hver gang... Ellers deler vi likt på rengjøring, jeg gjør nok mest, men absolutt ikke alt. Så: Det jeg krevet er at rommet holdes i orden. At matboksen blir tatt ut av sekken hver dag. At leksene gjøres uten mas. At rent tøy legges på plass og skittent til vask. At det enten lages middag eller ryddes etter. At posten blir tatt inn. At søppeldunkene blir trillet ut og tatt inn igjen. Egentlig ser jeg at det er en hel del, men det fungerer bra, og vi hjelper hverandre hvis en av oss har dårlig tid en dag. Jeg vet har skrevet det i et annet innlegg, men skriver det allikevel en gang til: Det har hendt mer enn en gang at jeg har kommet hjem til ferdigvasket hus UTEN å ha best om det, og det varmer en mammas hjerte.
Gjest LoisLane Skrevet 25. august 2004 #4 Skrevet 25. august 2004 Min trettenåring rydder ut av oppvaskaskmaskinen, steller alle planter og støvsuger en gang i uka. Dessuten har hun ansvar for å holde det i orden og reint på eget rom og alle "skoleting" ordner hun selv uten initiativ fra min side (lekser, niste, gymtøy). Dette får hun betalt for. I tillegg kan det komme forefallende ting, som å passe småsøsken, legge sammen klær, lage mat, dekke på bordet. Er superfornøyd med at jeg nesten aldri rydder ut av oppvaskninen mer!
Gjest Poirot Skrevet 25. august 2004 #5 Skrevet 25. august 2004 Da JEG var i den alderen måtte jeg: Vaske bad og gangen og eget rom hver uke. Lage middag en gang i uken (fikk i stor grad velge hva, men ikke suppe). Legge på plass eget tøy.
Gjest Anonymous Skrevet 26. august 2004 #6 Skrevet 26. august 2004 hei...synes unger i dag må gjøre ganske mye. er ikke helt enig i det...vaske bad,lage middag,vaske ditt og vaske datt. Har to barn selv på 7 og 9 år..det eneste eg forlanger av de er: ta ut matboksene fra sekken,gjøre lekser rett etter skolen...de andre tingene spør eg om...gå ut en tur med hunden,kunne du ryddet av bordet..obs..glemte at de må rydde rommet hver fredag.. synes egentlig unger skal få være litt unger..de får tidsnok nok ansvar når de flytter ut(og ikke kom å si at de må lære det hjemme først)det gjør de,men ikke som en av sine plikter!! de har nok med lekser,skole og fotball...
*Lene* Skrevet 26. august 2004 #7 Skrevet 26. august 2004 Min 10-åring har ansvar for å holde rommet sitt ryddig/vasket, ta med søppel ut, rydde oppvaskmaskin og div. forefallende! Han får ikke ukelønn, men penger når han trenger det!
Piglet Skrevet 26. august 2004 #8 Skrevet 26. august 2004 Da jeg var på den alderen gjorde jeg det samme som Poirot. Piglet
Gjest Pet Skrevet 26. august 2004 #9 Skrevet 26. august 2004 Skal nå innføre en ordning med kjøkkentjeneste en uke hver. Man har da ansvar for å rydde ut av oppvaskmaskinen, bære ut søppel og holde det ryddig. Har tidligere prøvd å få ham til å rydde ut oppvasken av seg selv, men han er en liten mann og "ser ikke" når det trengs. Håper det fungerer! Vi er tre i huset og gleder meg til det jeg også.
Brunhilde Skrevet 26. august 2004 #10 Skrevet 26. august 2004 hei...synes unger i dag må gjøre ganske mye. er ikke helt enig i det...vaske bad,lage middag,vaske ditt og vaske datt. Har to barn selv på 7 og 9 år..det eneste eg forlanger av de er: ta ut matboksene fra sekken,gjøre lekser rett etter skolen...de andre tingene spør eg om...gå ut en tur med hunden,kunne du ryddet av bordet..obs..glemte at de må rydde rommet hver fredag.. synes egentlig unger skal få være litt unger..de får tidsnok nok ansvar når de flytter ut(og ikke kom å si at de må lære det hjemme først)det gjør de,men ikke som en av sine plikter!! de har nok med lekser,skole og fotball... Så egentlig forventer du det samme av dine barn, du bare legger det frem på en annen måte... Ihvertfall virker det slik når jeg leser innlegget ditt. 14 åringen min klager ikke over mangel på tid, jeg tror struktur skaper fritid, ikke motsatt!
Piglet Skrevet 27. august 2004 #11 Skrevet 27. august 2004 hei...synes unger i dag må gjøre ganske mye. er ikke helt enig i det...vaske bad,lage middag,vaske ditt og vaske datt. Har to barn selv på 7 og 9 år..det eneste eg forlanger av de er: ta ut matboksene fra sekken,gjøre lekser rett etter skolen...de andre tingene spør eg om...gå ut en tur med hunden,kunne du ryddet av bordet..obs..glemte at de må rydde rommet hver fredag.. synes egentlig unger skal få være litt unger..de får tidsnok nok ansvar når de flytter ut(og ikke kom å si at de må lære det hjemme først)det gjør de,men ikke som en av sine plikter!! de har nok med lekser,skole og fotball... Hvis barn ikke lærer den slags ting hjemmefra, er de jo mere eller mindre "hjelpesløse" når de flytter hjemmefra. Kjenner mange som flytter hjemmefra som ikke kan de mest "basic" tingene, engang. Desuten er jo barn en del av familien, og derfor mener jeg at det er viktig at de opplever at ting skal gjøres for å få familien til å fungere og får å få tid til de hyggelige tingene. Piglet
Gjest LoisLane Skrevet 27. august 2004 #12 Skrevet 27. august 2004 de får tidsnok nok ansvar når de flytter ut(og ikke kom å si at de må lære det hjemme først)de har nok med Hvordan skal de kunne klare seg selv dersom de aldri har måttet prøve å bidra? I en familie er det mange oppgaver som må løses, og det er hetl naturlig at alle bidrar med sitt - det er en holdning de vil ha igjen for senere. Det er i hvert fall ille om de lærer at "mamma rydder opp likevel" - særlig for gutter.
kimmi Skrevet 27. august 2004 #13 Skrevet 27. august 2004 Hvordan skal de kunne klare seg selv dersom de aldri har måttet prøve å bidra? I en familie er det mange oppgaver som må løses, og det er hetl naturlig at alle bidrar med sitt - det er en holdning de vil ha igjen for senere. Det er i hvert fall ille om de lærer at "mamma rydder opp likevel" - særlig for gutter. jeg har da klart meg bra! hadde aldri plikter som sådann, men tok fredagsvasken stadig vekk, ryddet etter middag og ordnet alt med skolen uten styr fra noen. kanskje man tar ansvar når man får ansvar?
Gjest Pet Skrevet 27. august 2004 #14 Skrevet 27. august 2004 Sønnen min skal også få opplæring i matlaging nå. Han vil helst ha et varmt måltid til kvelds og det trenger ikke vi andre. Han kan steke seg pizza, ostesmørbrød ol. og koke nudler, men jeg skal lære ham litt mer avanserte ting. Det er da ikke noe poeng i at jeg skal lage to "middager" hver dag! Plikter hjemme er med på å forberede ungene til voksenlivet og sønnen min er såpass lat så han gjør ingen ting frivillig. Føler ikke at jeg tar fra ham noe ved å lære ham å delta i det teamet vi er her hjemme. Tvert i mot.
Gjest Poirot Skrevet 27. august 2004 #15 Skrevet 27. august 2004 jeg har da klart meg bra! hadde aldri plikter som sådann, men tok fredagsvasken stadig vekk, ryddet etter middag og ordnet alt med skolen uten styr fra noen. kanskje man tar ansvar når man får ansvar? Hehe, kjenner flere gutter uten slik opplæring, ja, og kan ikke akkurat si at husarbeid faller dem naturlig nå som de er blitt voksne.
Gjest agurk Skrevet 27. august 2004 #16 Skrevet 27. august 2004 Bodde på hybel med en som ikke kunne vaske klær eller lage seg mat, og altså måtte vi andre lære han dette. Synes godt barn kan ta litt ansvar hjemme.
Gjest Poirot Skrevet 27. august 2004 #17 Skrevet 27. august 2004 Jeg har lært sambo å koke ris og steke kjøttdeig. Slik går det når mor gjør alt og andre ikke får slippe til...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå