Gå til innhold

bidrag til datter som er borteboer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta bor langt fra far.hun er borteboer.(forskjellige kommuner om det har noe å si)hun har egentlig ingenting med faren og gjøre.har hun krav på barnebidrag fra far ? Hun får pdd ingenting fra far.kan man søke gjennom nav med dette ?

Anonymous poster hash: a44ec...a0e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er jenta?

Anonymous poster hash: 3d6cd...8d3
Gjest Angry Man
Skrevet (endret)

Selfølgelig har hun krav på barnebidrag! Altså dvs den av foreldrene som har omsorgen har krav på barnebidrag for å dekke noe av det det koster å forsørge barnet. Det er ikke noe jenta har krav på å få bruke på sminke og klær. :fnise:

Dette gjelder normalt bare inntil den måneden da barnet fyller 18 men kan forlenges så lenge barnet går på VGS.

Endret av Angry Man
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er jenta?

Og hva er grunnen til at hun er borteboer?

AnonymBruker
Skrevet

Hun går skole og er akkurat fylt 18.faren har den egentlige omsorgen.moren har lav inntekt.gjennom nav.men faren tjener veldig bra.mor gir privat til barnet.men jenta får ingenting fra sin far

Skrevet

Hun kan søke Nav om forlenget barnebidrag etter fylte 18 år. Begge foreldrene er pliktig til å forsørge barna så lenge de går på Vgs. Så her skal nok faren også bidra.

Og årsaken til at hun er borteboer kan være så enkel som det var da jeg gikk på Vgs: i mange bygder rundt om i Norge så finnes det ikke Vgs, og ungdom må flytte til nærmeste plass som har Vgs, ergo blir de hybelboere i en alder av 16.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge hun går på videregående så har foreldrene forsørgerplikt. Hun kan derfor sette fra krav om bidrag fra far. Dette kan gjøres privat og via Nav, men her virker det som det er mest hensiktsmessig og gå via Nav.

Det er som en over her sier at det kan være mange grunner til at man er borteboende, og i mange tilfeller så har man ingen valg pga utdanningstilbud der man bor.

Skrevet

For å være helt korrekt så har hun krav på bidrag fra både mor og far så lenge hun bor borte og fortsatt går på videregående.
NAV fastsetter bidraget fra begge, men om mor allerede dekker en del kan man ta dette privat, uten å gå gjennom NAV, men mors bidrag blir også regnet ut dersom man ber NAV regne ut på far.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde da aldri funnet på å gå til nav for å få bidrag fra foreldrene mine da jeg gikk på videregående.

Jeg var 18. Hadde borteboer stipend og tok på meg jobb annenhver tredjehver helg på sykehjem som assistent.

Eeterhvert fikk jeg 20% stilling som personlig assistent

De fleste 18 åringer klarer seg selv

Anonymous poster hash: f2c16...b2d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde da aldri funnet på å gå til nav for å få bidrag fra foreldrene mine da jeg gikk på videregående.

Jeg var 18. Hadde borteboer stipend og tok på meg jobb annenhver tredjehver helg på sykehjem som assistent.

Eeterhvert fikk jeg 20% stilling som personlig assistent

De fleste 18 åringer klarer seg selv

Anonymous poster hash: f2c16...b2d

Du har sikkert et helt annet forhold til foreldrene dine enn i denne saken her. Du har kanskje også vokst opp i et hjem med mer ressurser og uten konflikter som gjorde at du måtte flytte.

Det kan faktisk være flere grunner til at ungdom må flytte fra foreldrene før de er ferdig på videregående.

Alle vet at det er dyrt og bo og leve, å det er ikke bare for en student å klare seg økonomisk på helgejobbing - selv om man prøver å leve så billig som mulig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Får hun borteboerstipend?

Anonymous poster hash: bd1d8...eff

AnonymBruker
Skrevet

Ja det mener jeg hun gjør.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Selfølgelig har hun krav på barnebidrag! Altså dvs den av foreldrene som har omsorgen har krav på barnebidrag for å dekke noe av det det koster å forsørge barnet

Siden det nevnes at jenta er borteboer, altså bor for seg selv, er det jo hun som har rett på pengene, ikke foresatt.

Anonymous poster hash: 4fa6f...b7f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke dette med at de som er over 18 år skal kreve så mye penger fra foreldrene. Ikke alle foreldre har like god råd. Jeg flyttet selv hjemmefra da jeg var 17 og fikk deretter ikke en krone hjemmefra. Jeg jobbet i helgene og litt ettermiddag/kveld og hadde stipend og lån. (jeg flyttet hjemmefra fordi det ble for lang pendling hver dag så det er litt den samme situasjonen)

I tilfellet over her så er det far som har omsorgen og har vel da heller ikke betalt bidrag tidligere. Selv om far har en god inntekt så trenger han ikke ha god råd for det. Han kan ha mange høye utgifter. Så hvis datteren skal kreve bidrag fra far så må hun nok kreve det samme fra mor, tror neppe mor putter så mye penger i datteren hvis hun har penger gjennom nav.

Men som det er sagt over her, dette er en sak for datteren, det er hun som evt. skal ha pengene, ikke mor.

Anonymous poster hash: a7a62...407
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk barnebidrag fra min pappa frem til jeg var ferdig på videregående.

Anonymous poster hash: 42d88...6ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...