Gå til innhold

Importere hund fra Sverige/Danmark

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Noen som vet om godkjente oppdrettere i Sverige/Danmark av pomeranian? Og hvor mye koster det å importere de til Norge?

Det er VELDIG viktig at de er godkjente, vil ikke drive med noe juggel.:)

Anonymous poster hash: 8940d...52b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan jeg spørre om hvorfor du ønsker å importere fra utlandet fremfor å kjøpe i Norge? :)

Anonymous poster hash: 12e4d...9a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jeg spørre om hvorfor du ønsker å importere fra utlandet fremfor å kjøpe i Norge? :)Anonymous poster hash: 12e4d...9a3

tenkte kanskje at det var litt billigere der? Vil selvfølgelig ikke kjøpe ulovlig, så finner jeg ingenting så blir det sel følgelig fra Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sjekke sidene til Mattilsynet. Det kommer nye regler hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Juggel? Hva er det for en betegnelse på et levende vesen???

Og du vil importere pga pris?

Hva med å heller prioritere helse hos valpen fremfor pengene?

Forresten må du betale moms på valpen og da regnes det 25% av kjøpsprisen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Juggel? Hva er det for en betegnelse på et levende vesen???

Og du vil importere pga pris?

Hva med å heller prioritere helse hos valpen fremfor pengene?

Forresten må du betale moms på valpen og da regnes det 25% av kjøpsprisen.

Jeg mente at jeg ikke ville gjøre noe ulovlig, altså importere en pomeranian som ikke er av oppdretter! :)

Vil jo at helsa skal være bra, derfor jeg vil ha fra oppdretter?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En hund, enten den er lovlig eller ei, uavhengig av helsetilstand og stamtavle, kalles da ikke juggel!

Anonymous poster hash: 89471...867
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden du er opptatt av pris, så husk at det kommer 25% MVA på kjøpesummen ved grensepassering. I tillegg til vaksiner og behandlinger for å komme over grensa. Sjekk på sidene til Mattilsynet for hvilke regler som gjelder. Så kommer det reise, både for deg og hunden, og kanskje overnatting dersom det er lang reise.

Finn fram til rasehundklubbene i både Norge, Sverige og Danmark, så har du et sted å starte med å lete etter kenneler og kombinasjoner som kan være av interesse. De fleste raseklubber har valpelister, og da finner du ut hvem som har kull og kan sjekke litt opp om foreldrene også. Sjekk hvilke sykdommer som er vanlig i rasen, og om foreldrene, søsken av foreldrene og avkom av foreldrene er testet for dette og hva slags status de har. I tillegg så må du reise ned og møte foreldrene, så du får sett at de er så trivelige og greie som oppdretterne påstår (har hatt kontakt med oppdrettere selv via mail og senere møtt tispene deres, og det de har beskrevet om sin egen hund var milevis fra hva som var realiteten).

Husk at INGEN oppdrettere har bare gode hunder. Den som påstår det, lyver. Alle har sin del av hunder med mentale brister og helseproblemer, særlig om de har drevet på en stund. En oppdretter er ikke noe kvalitetsstempel (det er tross alt bare en som har valper på hunden sin), ei heller å ha et kennelnavn. Så den jobben med å sile hva som er bra og ikke bra, er noe vi som valpekjøpere må gjøre.

Når det kommer til sykdom, så kan det av og til være bedre å kjøpe fra hunder der MANGE hunder i slekten er testet, men det finnes noen med sykdom her og der, enn der få hunder er testet, selv om alle er fri. Fordi at man vet ikke statusen på de som ikke er sjekket. Er 100% av avkommene øyenlyst, og 5% har en anmerkning, så kan det være et sikrerer kort å kjøpe fra enn der bare 10% av avkommene er øyenlyst, selv om de er fri (de 90% andre kan tross alt være syke hele hurven uten at man vet).

Anonymous poster hash: b519c...c7c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan fort bli dyrere pga importavgift. + reise.

Anonymous poster hash: ff4ab...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jo at helsa skal være bra, derfor jeg vil ha fra oppdretter?

Det har du ingen garanti for!

Hos Pomeranien så er det så høy forekomst av PL (kneskåler går ut av ledd, veldig smertefullt) at de tillater avl på kombinert grad 3 hos foreldredyrene. Det blir det ikke friske valper av! Og dette er ikke bare folk som har valper for å ha valper. Dette er det raseklubben i Norge som aksepterer. Og registrerte oppdrettere ser ikke problemet i det, for raseklubben sier jo at det er OK.

Anbefaler deg å lese det som står om PL her:

http://www.karesinda.com/html/PL-%20hva%20er.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En hund, enten den er lovlig eller ei, uavhengig av helsetilstand og stamtavle, kalles da ikke juggel!

Anonymous poster hash: 89471...867

Mener ikke at HUNDEN er juggel, mener at hvis jeg kjøper noe ulovelig så er DET juggel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener ikke at HUNDEN er juggel, mener at hvis jeg kjøper noe ulovelig så er DET juggel.

Feil. Det er tingen (i dette tilfellet hunden) som i dette tilfellet kan referes til som juggel:

http://no.thefreedictionary.com/juggel

Edit:

Og juggel vil da tolkes som at den ikke er renraset eller at den er uten papirer. Evt. at det ikke er et kjent kennelnavn med "status" i stamtavla.

Endret av daemonia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Feil. Det er tingen (i dette tilfellet hunden) som i dette tilfellet kan referes til som juggel:

http://no.thefreedictionary.com/juggel

Edit:

Og juggel vil da tolkes som at den ikke er renraset eller at den er uten papirer. Evt. at det ikke er et kjent kennelnavn med "status" i stamtavla.

Da må jeg bare beklage at jeg ordla meg feil, for ingen hund er juggel. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke noe feil med å se til andre land for valp. Mange raser har få gode avels hunder i Norge. Så samme hunder brukes for mye, noe som ikke er bra for rasen.

Men ville ikke bare sett i utlandet for å få en rimeligere pris.

Man bør se på helheten.

Du bør også kjekke ut Kleinspitz som er hakket større enn Pomeranian.

De er friskere, og ikke så mye større.

Endret av MissPierce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vet det er OT, men en god valp har ingen pris. Jeg ville heller betalt 30k for en frisk, snill hund enn 5k for en hund med problemadferd og helsevansker.

Anonymous poster hash: 53b38...e0c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt ikke noe feil med å se til andre land for valp. Mange raser har få gode avels hunder i Norge. Så samme hunder brukes for mye, noe som ikke er bra for rasen.

Men ville ikke bare sett i utlandet for å få en rimeligere pris.

Man bør se på helheten.

Du bør også kjekke ut Kleinspitz som er hakket større enn Pomeranian.

De er friskere, og ikke så mye større.

Har sett på kleinspitz, men de er ikke allergivennlige noe pomeranian er, derfor blir det en pomeranian!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet det er OT, men en god valp har ingen pris. Jeg ville heller betalt 30k for en frisk, snill hund enn 5k for en hund med problemadferd og helsevansker.

Anonymous poster hash: 53b38...e0c

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Allergivennlig nei?? Hvem har fortalt deg det???

Anonymous poster hash: 9370f...e58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...