Gå til innhold

Har butikker lov til å stenge før stengetid?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, prøvd å søke på nettet om dette, men dukket bare opp om ølsalg.

Vi har en joker butikk på hjørnet som har oppe til 23, skilter de med. Men de stenger som regel mye før, er dette lov?

Anonymous poster hash: fa512...f0b
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke forbudt ved norsk lov nei, om det er det du lurer på. Men om sjefen blir så glad for det er et annet spørsmål. Er jo mulig de har fått beskjed om å bare stenge tidligere om der ikke er kunder.

Anonymous poster hash: d9e5d...5b4
  • Liker 9
Skrevet

Hvor mye før?

Nei, det er ikke lov.

Skrevet

Nå spørs det litt hva du mener med "før stengetid"

Er du av typen som løper inn et minutt før stengetid og tror du kan henge der i en halvtime?

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Norsk lov driter i det, men siden det er en kjedebutikk antar jeg ledelsen har retningslinjer på at de skal ha åpent innenfor oppgitte åpningstider. Ellers bør det komme sanksjoner fra administrasjonen. Er det faktisk stengt før tiden er det bare å melde fra både til butikken og til hovedkontoret hver gang.

Anonymous poster hash: 2f0d0...264

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke sikker, men ihvertfall et kvarter til en halvtime.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye før?

Nei, det er ikke lov.

Jo, det er lov.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Send spørsmålet på mail til forbrukerrådet.

Oppgi butikk og stengetider, og de tar muligens saken videre for deg.

Anonymous poster hash: 7fb51...0e2

Skrevet

Jo, det er lov.

Rettelse: skal helst ikke forekomme. ;-)

• Liker 1
Skrevet

Er det privat kan man gjøre som man vil, men om det er kjede (som i dette tilfellet), så tviler jeg på at ansatt/butikkeier har lov hos Joker. Det er ikke butikkeier som setter åpningstidene.

Men å ringe politiet kan du nok ikke :P Send heller en mail til Joker sentralt om dette er noe som ofte skjer (og om det er tidligere enn 15 min før).

Skrevet

Send spørsmålet på mail til forbrukerrådet.

Oppgi butikk og stengetider, og de tar muligens saken videre for deg.

Anonymous poster hash: 7fb51...0e2

Forbrukerrådet?! Dette er da ingen rettighetssak for forbrukere. Det er kun evt noe du kan klage på til butikken/kjeden og ytre mening om at er dårlig service el.l., men det kan ikke kreves noe som helst selvsagt.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hei, prøvd å søke på nettet om dette, men dukket bare opp om ølsalg.

Vi har en joker butikk på hjørnet som har oppe til 23, skilter de med. Men de stenger som regel mye før, er dette lov?

Foreslår at du prøver å planlegge litt bedre slik at du ikke trenger å gå på butikken like før 23:00.

Anonymous poster hash: 872fb...2d3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Foreslår at du prøver å planlegge litt bedre slik at du ikke trenger å gå på butikken like før 23:00.

Anonymous poster hash: 872fb...2d3

Jeg er ikke ts, men må svare her. Det var jo ikke det som var spørsmålet. Denne butikken stenger jo 15-30 min før åpningstiden, og så lenge vedkommende ikke drar ut åpningstiden, så er ikke det du sier relevant for saken.

Anonymous poster hash: 602ef...4b3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Brudd på loven: Nei, på ingen måte. De kan godt stenge tidligere om de vil.
Brudd på Jokers interne regelverk: Det vil jeg tro. Nå er Joker en franchise-kjede, men de har helt sikkert regler på dette for alle "medlemmer" av kjeden. Det står deres navn på butikken, så de er neppe særlig fornøyde hvis deres butikker jevnlig gjør noe sånt.

Du kan godt kontakte Joker sentralt hvis dette skjer ofte og du føler det er verdt å klage på. Eller butikken selv, naturligvis. Forbrukerrådet har ingenting med slike saker å gjøre.

Og selvsagt kan TS legge handleturen til tidligere enn dette, men hun har ikke sagt noe som tilsier at hun mener dette medfører hungersnød eller hindrer henne i å storhandle fra kl. 22.59 og utover heller. Jeg har også en dagligvarebutikk rett ved meg, og siden jeg ikke konsekvent går med sovebriller utenfor egen bolig kunne nok jeg også lagt merke til det hvis den vanligvis stengte for tidlig. Det er jo litt rart at en butikk som regel stenger før den skal, og det er neppe greit for kjeden. Liten sak, men det er jo bare fint at noen gidder å gi beskjed om sånt.

Anonymous poster hash: 8fcd1...5ff
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I verste fall forandrer de vel bare skiltingen og stenger en time eller to før.

Anonymous poster hash: 9d8a7...89d

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke lov på de fleste kjøpesentre ihvertfall. Verken åpne senere, eller stenge tidligere. Da får man bot av senterledelsen.

Anonymous poster hash: f23b6...08e
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke lov på de fleste kjøpesentre ihvertfall. Verken åpne senere, eller stenge tidligere. Da får man bot av senterledelsen.

Anonymous poster hash: f23b6...08e

Her snakker vi om norsk lov. Du snakker om retningslinjer nedlagt av senterledelsen på et handlesenter.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye før?

Nei, det er ikke lov.

Er så lei av folk som uttaler seg om noe de ikke vet. Hvorfor skriver du det når du bare tipper?

Anonymous poster hash: 97e10...485

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her snakker vi om norsk lov. Du snakker om retningslinjer nedlagt av senterledelsen på et handlesenter.

Gjør vi det?

Anonymous poster hash: 6136d...e3e

Skrevet

Er så lei av folk som uttaler seg om noe de ikke vet. Hvorfor skriver du det når du bare tipper?

Anonymous poster hash: 97e10...485

Jeg jobber selv deltid i en dagligvarebutikk, og vet at det er uakseptabelt å stenge butikken før den eksakte stengetid!

Som jeg skriver lengre opp i tråden: Rettelse: Skal helst ikke forekomme!

Så var nok litt rask på labben når jeg svarte. Beklager AB!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...