Gå til innhold

hvordan la være å bli masete mot en 5 åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dette en fase? Har en gutt på straks 5 år som er veldig sta og prøver å være selvstendig på tidspunkter som ikke er passelig for han. Han kan være dominerende overfor sin lillebror, i leker fordi de liker veldig godt superhelter. Så dey går mye i lekeslåssing. Jeg blander meg inn når jeg ser at det utarter seg. Jeg sier veldig ofte at de må være forsiktig med hverandre i sånne leker. Kle på seg er et mareritt om vinteren. Jeg kunne bli gal bare ved tanken på å måtte gå ut med dem. Får angst av det fordi de motsier meg hele tiden. Jeg prøver å være konsekvent og sier nei ganske ofte. Og nå er vi i en ond sirkel med at han eldste ikke hører etter. Og jeg håper det ikke smitter over på yngstemannen. Hva kan jeg gjøre for å ikke virke masete?

Anonymous poster hash: 0a046...e5c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi går i PMTO møte da vår datter har adferdsproblemer. Der er det noe som kalles "10 sekunders regelen", hvor du gir en beskjed i et greit toneleie (f.eks "Nå må vi dra om to minutter, ta på det skoene er du snill", istedefor "Vi har det travelt!! Gå å ha på deg skoene!!!!") Samtidig som beskjeden blir gitt, så skal en stå å følge opp beskjeden selv, ved siden av barnet. Inni seg skal en telle til ti, i stedefor å fortsette å mase. Dette skulle visst gi positiv effekt! Her har vi ikke fått prøvd det enda, men det virker jo logisk at barnet følger opp beskjeden lettere hvis den voksne står ved siden av å følger med stille. Det går hvertfall ant å prøve :blomst:

Anonymous poster hash: 82423...5a8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...