Kråka1989 Skrevet 29. april 2015 #1 Del Skrevet 29. april 2015 Hei! Jeg sitter og regner eksamensoppgaver i driftsregnskap, og her skal vi finne innkjøpspris/vareforbruk av salgspris/varesalg. Her kom jeg over et lite problem: I løsningsforslaget på den ene oppgaven er salgsprisen 4 000 000, og bedriften har lagt inn 40% avanse, da ganger jeg innkjøpspris med 0,6 og kommer fram til at svaret er 2 400 000. Dette er OK. MEN i neste oppgave legger bedriften til 50 % avanse til en salgspris på 3 500 000, og da skal svaret (innkjøpspris) bli 2 333 333, og i løsningsforslaget deles det på 1.5? Dette er kanskje enkel matematikk. men hodet har sluttet å fungere, så håper virkelig noen kan hjelpe meg ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #2 Del Skrevet 29. april 2015 Der hvor det ofte går galt, er at folk tenker at salgsprisen er 100% og tror at man bare kan trekke fra avansen i prosent for å finne innkjøpspris. Det blir feil fordi prosentregning fungerer annerledes, å legge til 20% på en pris på 100 gir 120, men ved å trekke 20% fra 120 kommer man ikke tilbake til 100. I stedet bør du se på innkjøpsprisen som 100%. Hvis man da legger 50% avanse til, får man 150%, hvilket er salgsprisen. Når du da kjenner salgsprisen, er det lett å regne ut innkjøpspris ved å dele på 150% og gange med 100%, som er det samme som å dele på 1,5. Jeg forstår ikke helt hva du mener i den første oppgaven, for hvis innkjøpspris er 2,4 millioner og man legger 40% avanse til, blir ikke salgsprisen 4m, men 3,36m? Hvis en salgspris på fire millioner inkluderere avanse på 40%, burde innkjøpsprisen (hvis ikke andre kostnader er inkludert) være drøyt 2,85m. Anonymous poster hash: 8ce96...ce0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå