Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan overhode ingen ting om aksjefond. Jeg trenger å lære meg det grunnleggende om temaet - spesielt med tanke på hvordan man tar ut avkastning, hvor ofte man kan gjøre det, skatt av avkastning etc. Er det noen som har tips til linker om temaet? Evnt. kan fortelle meg litt av det som er grunnleggende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg følger denne:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg også :)

Anonymous poster hash: aaabf...c44
AnonymBruker
Skrevet

Selve transaksjonene er enkle. Det er som en litt avansert bankkonto, men i stedet for å gjøre innskudd eller uttak så heter det kjøp og salg av andeler. Når du klikker kjøp velger du hvor stort beløp du vil sette inn i fondet, og så tar det en dag eller to før overføringen er fullført. Det samme gjelder uttak. Det står hvor stor verdien på det du har innestående er, og når du klikker selg fyller du inn hvor mye du vil ta ut. Litt avhengig av hvordan fondsforhandleren din virker så kan det være at du ikke får akkurat det beløpet du hadde tenkt siden verdien på andelen du selger endrer seg hver dag, men det vil vanligvis være bagatellmessig.

Hvis du bruker en norsk fondsforhandler (bank eller internettmegler) så sørger de for å sende alle detaljer rett til skatteetaten slik at det kommer ferdig utfylt på selvangivelsen. Det du må huske på er å ha penger til å betale restskatt året etter hvis du har hatt fortjeneste. Det er 27% skatt, så hvis du kjøper for 10 000 og selger alt for 11 000 så må du betale 270 kr i skatt. Hvis du selger halvparten for 5500 og lar resten stå så må du betale 135 kr.

Hvis du har satt inn penger flere ganger og deretter selger litt så er det prisen på andelene du kjøpte først det regnes skatt av.

Hvis du ikke aner hva slags fond du vil kjøpe så anbefaler jeg å se etter indeksfond, gjerne globale. Du blir ikke rik av slike, men det er heller ikke noen fare for at du mister alle pengene. KLP har et ganske godt utvalg av indeksfond som også kan kjøpes gjennom f.eks. Skandiabanken.

TIl slutt vil jeg anbefale at du ikke setter inn et stort beløp nå, men i stedet starter en spareavtale. Da gjevnes topper og bunner ut, og du slipper å risikere å sette inn alle pengene rett før et stort fall.

Anonymous poster hash: bd6e6...3fb
Skrevet

Men hvis man har f.eks 100 000 kr stående i fond f.eks Skagenfondene (er det ikke noe som heter det?) - så vil vel som regel det gi en viss fortjeneste på sikt. Vil man da kunne ta ut denne avkastningen? Hvordan fungerer det i praksis? Det er vel dette utbyttet man da betaler skatt på?

Skrevet

Følger

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis man har f.eks 100 000 kr stående i fond f.eks Skagenfondene (er det ikke noe som heter det?) - så vil vel som regel det gi en viss fortjeneste på sikt. Vil man da kunne ta ut denne avkastningen? Hvordan fungerer det i praksis? Det er vel dette utbyttet man da betaler skatt på?

Du får (vanligvis) ikke ubytte fra aksjefond. Hvis verdien har gått opp og du vil ta ut penger må du selge andeler. Hvis du har satt inn 100 000 kr, verdien stiger til 110 000, og du vil ta ut 10 000, så kan du selvsagt det, men da selger du i praksis 1/11-del av andelene du har (10 000 av 110 000 kr). Skatten du må betale blir da 10 000 / 11 * 0.27 = 245,45 kr.

Skrevet

Du får (vanligvis) ikke ubytte fra aksjefond. Hvis verdien har gått opp og du vil ta ut penger må du selge andeler. Hvis du har satt inn 100 000 kr, verdien stiger til 110 000, og du vil ta ut 10 000, så kan du selvsagt det, men da selger du i praksis 1/11-del av andelene du har (10 000 av 110 000 kr). Skatten du må betale blir da 10 000 / 11 * 0.27 = 245,45 kr.

Dette må jeg innrømme at jeg synes er litt vanskelig. Ser på regnestykket ditt: 10 000 / 11 * 0.27 = 245,45

Hvorfor deler du på 11? Har det med at man tar ut 1/11-del av fondet ?

AnonymBruker
Skrevet

Et eksempel:

Du kjøper aksjefond for 100 000 kr. Hver andel i aksjefondet koster 1 000 kr. Du kjøper du 100 andeler: 100 x 1 000 = 100 000 kr.

Etter en tid har aksjefondet steget 10% i verdi. Hver andel er verdt 1 100 kr. Du har fortsatt 100 andeler og totalt har du verdier for 100 x 1 100 = 110 000 kr.

Du ønsker å ta ut 10 000 kr fra fondet. Hver andel koster 1 100 kr og du må selge 10 000 / 1 100 = 9,09 andeler.

For å beregne skatten du må betale ser du på gevinsten av salget ditt. Andelene har steget med 100 kr per stykk og du solgte 9,09 andeler. Din fortjeneste er 100 x 9,09 = 909 kr. Skatten er 27% og du må betale 909 x 27% = 245 kr i skatt.

Det blir delt på 11 fordi du selger 1/11-del av din totale verdi. 110 000 / 11 = 10 000 kr.

Har ikke tatt hensyn til skjermingsfradrag dersom du selger et senere år enn du kjøpte. Dette gjør at skatten du må betale i prakses er litt lavere.

Anonymous poster hash: c7568...f26
  • Liker 1
Skrevet

Mange blander begrepene utbytte og avkastning på aksjer. Utbytte er et visst beløp per aksje som (vanligvis) generalforsamlingen i selskapet vedtar skal utbetales per aksje til den som eier aksjen. Eier man aksjen som privatperson så får man utbetalt denne summen. Avkastning er verdistigning (på børsen) av en aksje eller fondsandeler. Hvis Skagen f.eks. får utbetalt utbytte fordi de eier x antall aksjer i et selskap, så betales ikke dette ut til andelseierne men legges på som en økning i verdien på hver fondsandel.

AnonymBruker
Skrevet

Dette må jeg innrømme at jeg synes er litt vanskelig. Ser på regnestykket ditt: 10 000 / 11 * 0.27 = 245,45

Hvorfor deler du på 11? Har det med at man tar ut 1/11-del av fondet ?

Det var fordi gevinsten var 10 000 og du tar ut en 11-del av den, ja.

Skrevet

Jeg suger til meg alt av informasjon her. Dette er så langt fra det jeg driver med i jobben min, så det er som å lære seg et helt nytt språk. Jeg begynner forresten å skjønne hvorfor jeg ikke ble økonom. Takk til alle som har svart så langt.

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til, husk at det ikke er veldig viktig at du skjønner akkurat hvordan du regner ut skatt og slikt. Det jeg vil si er viktigst er at du ser dine begrensninger, og ikke prøver å være smartere enn resten av markedet. Hvis du prøver å finne fond som gjør det bedre enn resten av markedet så ender du fort opp med noe som kan falle veldig mye. Slow and steady wins the race.

Grunnen til at jeg anbefaler globale fond er at det er vanskelig å vite hvordan den norske økonomien blir framover. Hvis det går dårlig her så kan det f.eks. være at du mister jobben eller at trygdeytelser blir lavere enn man hadde håpet. Det vil også føre til at norske aksjer blir mindre verd. Da synker fondet også akkurat når du trenger pengene mest. Ved å ha pengene i utlandet er det større sjanse for at verdien går oppover selv om det går dårlig i Norge. Indeksfond sørger for at pengene blir spredd på mange aksjer uten at de som styrer fondet tar en veldig stor del av kaka.

AnonymBruker
Skrevet

I finans er de to viktigste aspektene risiko og avkastning. Hvor høy risiko er du villig til å ta? Hvor "godt betalt" kan du potensielt få, for å ta den risikoen? Dersom du investerer i fond er det vanlig å velge en risikoprofil og generelt sett er det sånn at jo lengre sparehorisont du har, jo mer risiko kan du tillate deg å ta.

Grunnen er fordi akskjemarkedet ofte har svingninger, men over tid "jevner" de seg ut og du vil mest sannsynlig få en god verdistigning over tid. F.eks har jeg satt risikoprofilen i mitt pensjonsfond til maks fordi jeg er ung og det er minst 40 år til jeg går av med pensjon.

Ellers kan det være greit å vite forskjellen på et aktivt og et passivt fond. Aktive fond har forvaltere som prøver å "slå" markedet. Dvs levere en høyere avkastning på sin portefølje (altså sammensetningen av bedrifter fondet investerer i), enn det markedet leverer. Med markedet, eller indeksen, menes summen av verdistigningen til alle børsnoterte selskaper. Feks på Oslo Børs. Passive fond er fond som "etterlikner" markedet og vil levere en avkastning tilnærmet lik. De aktive fondene tar ofte et høyt forvaltningsgebyr, og kan ha høyere risiko enn passive fond.

Et siste tips: man sier ofte i finansverden at når du får råd fra taxisjåføren om å investere i aksjer bør du selge unna alt du har på børsen, for da er krakket nært forestående ;)

Anonymous poster hash: 61832...01e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...