Gå til innhold

Når begynte barnet ditt å snakke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vel som tittelen sier lurer jeg på når barnet ditt begynte å snakke, med mening bak ordene og ikke bare repeterte lyder/ord du lagde?

Sønnen min er akkurat fylt ett år, og han har alltid vært fryktelig stille av seg. Han kommuniserer svært lite med lyder(har alltid vært stille), men peker og ser og det er ikke så vanskelig å forstå hva han mener. Språkforståelsen hans er god, han vet hvor mamma/pappa/hunden osv er så det er ikke noe problem. Han sier også mamma og pappa om jeg spør om han klarer å si det.

Jeg vet jeg ikke burde bekymre meg for det, spesielt siden han bare er ett år, men vi har hatt en litt vanskelig start, med fødselsdepresjon hos meg. Og treg utvikling hos ham i starten.

Anonymous poster hash: 5d58e...157

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var like før han fylte to år.

Anonymous poster hash: 3f8ae...28e

Skrevet

Nr.1 snakket tidlig og sa lange setninger da hun var 2, men hun snakket utydelig lenge. Nr.2 har vært senere. Hun babler mye, men det var lenge helt uforståelig. Nå er hun 17 mnd og ordene har begynt å komme. Antar at hun har 20-30 ord, men det er vel bare pappaen og jeg som forstår henne (f.x vet vi at bæ betyr bleie). Synes utviklingen går veldig i trappetrinn. Plutselig får hun flere nye ord, før det står helt stille ei stund. Ser også at det er enormt stor forskjell på barn og at de alle har sine sterke og svake sider (for eksempel var nr.1 hos oss tidlig med språk, men sen med å krype)

Skrevet (endret)

Jeg syns barnet ditt høres veldig normalt ut, ts. Det er ikke sånn at de fleste barn har massevis av ord når de akkurat har fylt 1 år. Jeg har en på 14 mnd og han høres veldig ut som ditt barn. Han begynte å si mamma når han ville til meg da han var 9 mnd, men så var det mest uforståelig babling de neste par mnd, før han kunne si pappa. Nå sier han "ma" om mat og et enkelt ord for storebroren. For øvrig bare babbel, men mye lyder og peking, samt forstår noen enkle spørsmål. Storebroren var ca lik (senere gjorde han et større byks foran sine jevnaldrende og jeg får stadig høre fra barnehagen at han snakker godt).

Når de er så små er det bra at de har lyder, peker og viser et ønske om å kommunisere. Men det er godt innenfor normalen å ikke ha særlig språk i andre leveår.

Endret av Vera Vinge
Skrevet

Du er bekymret for språket når barnet ditt bare er 12 mnd? Hva i all verden?

Sønnen min ble to år i mars, er prematur så etter termin ble han 2 år i midten av april. Kan ca 20 ord, men babler som en foss på et uforståelig babyspråk. Språkforståelsen er god, han forstår tydelig det man forteller han, svarer på det man spør om og gjør det vi spør om også. Noen barn snakker tidlig, andre litt senere. Jeg sa ikke et ord før jeg rundet 2 år, men plutselig en dag åpnet jeg munnen og snakket klokkerent i lange setninger. Så noen barn "sparer" på ordene og tenker på ordene før den dagen de føler seg klare til å snakke.

• Liker 1
Skrevet

Mitt barn var veldig tidlig ute med språket, men det er så store individuelle forskjeller i den alderen at jeg ikke ville vært bekymret. På "vår" barnehageavdeling er det 2-åringer som nesten ikke kan noen ord annet enn mamma, pappa, og noen navn, men det virker ikke som om hverken foreldrene eller barnehagen er bekymret.

Skrevet

Min var 2,5 år før han snakket. Legen fant ut at han hadde stramt tungebånd el stemmebånd, eller hva søren det heter. Et lite kutt der, av legen, og han gikk fra 0-100 på kort tid. Han hadde masse å si, men fikk ikke sagt før forholdene lå til rette.

AnonymBruker
Skrevet

Min var 2,5 år før han snakket. Legen fant ut at han hadde stramt tungebånd el stemmebånd, eller hva søren det heter. Et lite kutt der, av legen, og han gikk fra 0-100 på kort tid. Han hadde masse å si, men fikk ikke sagt før forholdene lå til rette.

Hvordan fant dere ut av dette? Et det bare å spørre fastlegen om dette? Har ei jente på to år som ikke prater enda. Hadde også mye problemer med amming og har tenkt på dette med tungebåndet.

Anonymous poster hash: f88b4...4f1

Skrevet

Halvannen til to. Da kom språket og korte setninger. Ikke bekymre deg,han er jo så liten enda:)

Skrevet

Hvordan fant dere ut av dette? Et det bare å spørre fastlegen om dette? Har ei jente på to år som ikke prater enda. Hadde også mye problemer med amming og har tenkt på dette med tungebåndet.

Sorry det skulle stå min lillebror, han er 16 år yngre enn meg. Usikker hvordan mor fikk det sjekket. Så det kan være greit å få det sjekket uansett.

AnonymBruker
Skrevet

1 åring her, sier "lys", har også ved et par anledninger sagt et og annet ord, peker på katten og sier navnet hans f.eks. Ikke tenkt på det som unormalt at hun ikke har flere ord..... Men hun babler som en foss da, når hun leker. Masse babyspråk som er veldig gøy å høre på :) Men hun forstår jo mye da, kan spør henne hvor er lyset og hun peker på taklampen, eller hvor stor er du - så viser hun med hendene.

Anonymous poster hash: 08276...f04
Skrevet

Vår datter kunne ett ord (fly) da hun var 1,5 år. Rundt 2 år kunne hun ikke mye mer enn 10 ord. Nå er hun litt over 3 år og henger fremdeles bak jevnaldrene når det kommer til språk, men utviklingen har virkelig skutt fart og vi merker hun tar innpå uke for uke. Nå går det an å ha mer eller mindre fornuftige samtaler med henne, selv om hun gjerne har sine egne ord for et par ting.

Vi har hele veien vært litt småbekymret, men helsesøster har hele tiden sagt at hun er innenfor normalen...om enn bare så vidt.

Jeg tror du bekymrer deg litt i tidligste laget.

AnonymBruker
Skrevet

Vår gutt er akkurat fylt 2, han sa mamma ved 10 måneder og pappa ved 10,5 måned etter det ingenting før 1,5 nå har han akkurat passert 2 år og det kommer stadig nye ord, men stått stille en stund. Ikke stress ved 12 måneders alder så lenge du ser forståelse av språket.

Anonymous poster hash: bd4a3...102

AnonymBruker
Skrevet

Ja, vår snakket altså ikke før han var to, men da kom det veldig fort også, og nå snakket han i forholdsvis lange setninger og kan stort sett gjøre seg forstått om det meste. Så det er veldig individuelt og det går veldig i rykk og napp!

Anonymous poster hash: 3f8ae...28e

AnonymBruker
Skrevet

TS her! Takk for svar.

Jeg bekymrer meg ikke for språkforståelsen hans, ei heller hans evne til å klare å si ord. Han klarer f.eks å si ball sånn nesten riktig om jeg spør "kan du si ball?". Han peker på riktige ting i pekeboka om jeg spør etter dem og viser hvor stor han er.

Det som bekymrer meg er at han bruker svært lite lyd som kommunikasjon. Han babler litt innimellom, men er stort sett stille, selv når han leker, og han har alltid vært slik. Om han vil plukkes opp så kommer han bort og strekker opp armene, men sier ikke et kvekk. Det har hendt at jeg har ventet og latt som jeg ikke har sett ham i håp om at han bruker stemmen, men da hender det han bare gir opp og finner på noe annet. Ut over det så peker og/eller nistirrer han på det han vil ha. Om jeg peker på feil ting så enten rister han på hodet, eller fortsetter å peke, så han gjør seg jo godt forstått slik sett.

Eneste ordet som jeg tror at han bruker bevisst og riktig er "titt" som i titt tei, når vi leker borte titt-titt... Men det kan vel like gjerne være en lyd han lager bare.

Anonymous poster hash: 5d58e...157

Skrevet

Ut fra det du forteller, så kommuniserer han jo. Han kan ta kontakt, peke og riste på hodet når han vil noe. Det er jo bare å nevne det du tenker på på neste kontroll (regner med du skal på 15 mnd), men det de er mest opptatt av i den alderen er at de prøver å kommunisere og søker kontakt. Noen er også naturlig mer bablende enn andre og vil kanskje alltid være det (et sidespor, men min 3-åring har alltid vært en pratsom fyr, også mer en lillebroren da de var på samme alder, og han skulle jeg gjerne hatt mute-knapp på i blant...).

Skrevet

Veldig variabelt, fra før året til nesten 3. Normalen er ganske stor. Din høres meget normal ut.

AnonymBruker
Skrevet

Vår 1-åring snakker mye. Det vil si, hun laget ord som vi som foreldre kjenner:

Mhm - ja

Ææi - nei

Mamma

Pappa

Dada - søsteren

Mææo - alle dyr

Æss - æsj

Resten er babling vi ikke forstår.😂

Treåringen var tidlig ute med snakking, og snakket rent veldig raskt. Ca fra 17 mnd.

Så de er jo forskjellige.

Høres ut som ditt barn er helt normal

Anonymous poster hash: c8c59...3b4

AnonymBruker
Skrevet

Vår 1-åring snakker mye. Det vil si, hun laget ord som vi som foreldre kjenner:

Mhm - ja

Ææi - nei

Mamma

Pappa

Dada - søsteren

Mææo - alle dyr

Æss - æsj

Resten er babling vi ikke forstår.😂

Treåringen var tidlig ute med snakking, og snakket rent veldig raskt. Ca fra 17 mnd.

Så de er jo forskjellige.

Høres ut som ditt barn er helt normal

Anonymous poster hash: c8c59...3b4

Kan ikke se at svaret ditt hjelper TS særlig mye...

• Liker 1
Skrevet

Ved ca 10-11 mnd kunne hun snakke setninger på 3-4 ord

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...