AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #1 Skrevet 29. april 2015 Hvordan går man fram hvis man skal overta en frivillig organisasjon som har slurvet (og ikke levert?) regnskapet de to siste årene? Kan man overføre dette uten å ta med seg problemene, slik at gammel leder sitter igjen med sitt eget rot, eller blir man da selv ansvarlig for dette? Hvem skal man ta kontakt med, og hvordan går man fram? Anonymous poster hash: b28fe...de7
nordlending Skrevet 29. april 2015 #2 Skrevet 29. april 2015 Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Brønnøysundregistrene Dersom noen skal "overta" må det uansett meldes endring til Enhetsregisteret, slik at de som skal stå oppført på organisasjonen blir endret. Ifbm. regnskap ville jeg samtidig sjekket opp hos Regnskapsregisteret. Det er ikke alle frivillige organisasjoner som er regnskapspliktige (heller de færreste), og da skulle det i utgangspunktet ikke ha noe å si om det er rot i regnskapet. Så lenge det ikke er regnskapsplikt, kan det heller ikke løpe forsinkelsesgebyr på regnskap. Her er litt informasjon: http://www.brreg.no/regnskap/frivillighet-innsending.html http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Drive-bedrift/Andre-organisasjonsformer/Ideelle-frivillige-lag-og-stiftelser/Skatt-for-frivillige-og-ideelle-organisasjoner/?chapter=3852
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #3 Skrevet 3. mai 2015 Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Brønnøysundregistrene Dersom noen skal "overta" må det uansett meldes endring til Enhetsregisteret, slik at de som skal stå oppført på organisasjonen blir endret. Ifbm. regnskap ville jeg samtidig sjekket opp hos Regnskapsregisteret. Det er ikke alle frivillige organisasjoner som er regnskapspliktige (heller de færreste), og da skulle det i utgangspunktet ikke ha noe å si om det er rot i regnskapet. Så lenge det ikke er regnskapsplikt, kan det heller ikke løpe forsinkelsesgebyr på regnskap. Her er litt informasjon: http://www.brreg.no/regnskap/frivillighet-innsending.html http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Drive-bedrift/Andre-organisasjonsformer/Ideelle-frivillige-lag-og-stiftelser/Skatt-for-frivillige-og-ideelle-organisasjoner/?chapter=3852 Nei de er nok ikke regnskapspliktig har jeg forstått nå. Men om det allikevel er rot i regnskapet/ litt økonomisk tull, vil dette skape problemer til evt. ny eier/leder? Anonymous poster hash: b28fe...de7
Gjest Blondie65 Skrevet 3. mai 2015 #4 Skrevet 3. mai 2015 Det kommer litt an på hva rotet består i. Dersom rotet ikke er underslag eller langvarige dyre forpliktelser som du må overta er det ikke nødvendigvis negativt å overta. Dersom det er flere medlemmer som skal fortsette i organisasjonen er det viktig at du forklarer dem den nye hverdagen. Jeg har f.eks måttet forklare at det er for sent å komme med to år gamle kvitteringer for utlegg.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #5 Skrevet 3. mai 2015 Det kommer litt an på hva rotet består i. Dersom rotet ikke er underslag eller langvarige dyre forpliktelser som du må overta er det ikke nødvendigvis negativt å overta. Dersom det er flere medlemmer som skal fortsette i organisasjonen er det viktig at du forklarer dem den nye hverdagen. Jeg har f.eks måttet forklare at det er for sent å komme med to år gamle kvitteringer for utlegg. For å være helt ærlig så vet jeg ikke om det er snakk om underslag eller noe slikt. Anonymous poster hash: b28fe...de7
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #6 Skrevet 3. mai 2015 Jeg hadde ikke gjort dette, uten å ha full oversikt over hva rotet består i, og vært 100% sikker på at det ikke kan slå tilbake på meg. Som leder av en frivillig org er du som leder og resten av styrer juridisk ansvarlig for alle økonomiske forpliktelser, og har du uflaks kan dette bli jævlig dyrt. (Frivilllighet Norge holder gode og rimelige kurs for folk som drifter organisasjoner, hvor du kan lære mer om dette.) Hva er argumentet for å ta over organisasjonen, fremfor å starte en ny? Anonymous poster hash: 18f49...aa0
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #7 Skrevet 4. mai 2015 Jeg ville vært forsiktig her. Ville bedt om at regnskapet ble revidert, gjennomgått i organisasjonens styre, og så evt overtatt. Ofte er det ordninger med revisor for regnskaper selv for frivillige organisasjoner uten regnskapsplikt overfor Br.sundregistrene. Denne revisjonen gjøres ikke nødvendigvis av en autorisert revisor, men av en valgt person med peiling på regnskap. Anonymous poster hash: c8a50...e56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå