Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har holdt på i over 10 mnd nå med aktiv prøving, uten en eneste positiv test! Kjenner på stresset nå... Fikk vite i juli 2014 at jeg hadde lave eggreserver å måtte da starte prøvingen med engang pga tidspress...

Kjenner at prøvingen tar på, vi prøver alt vi kan! Sex annenhver dag hele perioden, eggløsning tester for å finne riktig dag, hold meg borte fra alkohol, begrenser kaffeinntaket til to kopper dagen, men ingenting har virket:(

Noen andre som er i samme båt? Evt erfaringer med dette? Eller har noen tips til hva jeg kan be legen om? Er kommet til et punkt der jeg er villig til å prøve alt med tanke på at jeg har et tidspress på meg..

Jeg er 24 år gammel, om det skulle ha noe å si

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gift deg hvis du ikke har vært samboer i 2 år. Det må du for å kvalifisere for prøverør (i Norge, mange land tror på at voksne kan bestemme når de vil ha barn selv). Og det det kan være lurt å komme fort igang med prøverør hvis det er veldig lite egg igjen. Forhåpentligvis kan du få noen på frys også. I utlandet kan du også fryse ned ubefruktede egg. Det kan være lurt hvis du plutselig skulle ønske deg barn med ny mann når du er 30. Evt befruktede egg vil bare kunne brukes om du fortsatt er i forhold med barnefar, og du er så ung og har mange år foran deg der du egentlig skulle være fruktbar.

Anonymous poster hash: d44b9...50a

Skrevet

Kan hende du vet dette... Men jeg visste det ikke at Ibux kan hindre eggeløsning. Jeg har tatt Ibux hver gang jeg har mensen og ikke tenkt over det. Men det står faktisk på pakningsvedlegget også at de ikke skal tas hvis man prøver å bli gravid.

Skrevet

Har vært sammen med typen i over 6 år nå, men er ikke registrert som samboer (hvis jeg ikke tar helt feil,er det noe man kan gjøre). Så da er neste skritt prøverør altså, og fryse ned egg?

Syns legen stresser meg noe veldig, å jeg skjønner jo at han stresser.. Men er det mulig for meg å sette inn egg jeg har fyrst ned når jeg da i 30 årene teknisk sett er kommet i overgangsalderen?

Skrevet

Har vært sammen med typen i over 6 år nå, men er ikke registrert som samboer (hvis jeg ikke tar helt feil,er det noe man kan gjøre). Så da er neste skritt prøverør altså, og fryse ned egg?

Syns legen stresser meg noe veldig, å jeg skjønner jo at han stresser.. Men er det mulig for meg å sette inn egg jeg har fyrst ned når jeg da i 30 årene teknisk sett er kommet i overgangsalderen?

Ja, man kan sette inn egne eller andres fryste egg, befruktet før innfri eller etter opptining. Det er store men her. Overlevelse av fryste egg er lavere enn for ferske, og lavere hvis de ikke er befruktet før innfrysing. Antall egg en får ut, og kvaliteten på disse, synker når eggreserven er lav. Det kan altså være i seneste laget hvis du har veldig lav eggreserve. Fryste egg og befruktede egg er lovregulert, slik at reglene kan ha forandret seg når du vil bruke dem. I Norge får du ikke fryse ubefruktede, eller gjøre ivf for fremtidsbruk. Befruktede egg må brukes innen 5 år, da destrueres de (pga regler). Det er vanlig når man gjør ivf at kun noen få egg fra hver ivf er gode nok til å bli barn av. Evt 1 eller i verste fall 0. Det kan kun ses på spirende embryoer, så ved frysing av kun egg vet man ikke om de blir brukbare. Alt dette koster mye penger, i tillegg til at det kan være mer eller mindre bivirkninger og stress rundt forsøk, og mye reising hvis en skal utenlands. Noen må også ha flere runder for å få noen av god kvalitet. Det kommer jo an på hvor dårlig eggreserve du har også. En fertilitetsspesialist kan gi mer informasjon om akkurat din situasjon. Dere må ikke nødvendigvis ha vært registrerte samboere, men må kunne vise at dere har bodd på samme adresse i 2 år.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fant du ut at du har lave eggreserver?

Anonymous poster hash: b71b2...8cf

Skrevet

Da har jeg fått tatt en ny AMH prøve, så om to uker vet jeg hvor jeg ligger i forhold til hvor lavt det er! tok denne testen i juni i fjor, så håper det ikke har blitt verre :(

kjenner at jeg har hodet under vann når det kommer til dette, har ingen peiling på noe av det! så håper helsesystemet er til hjelp nå som man trenger det. Har gått til privat siden jeg ville ha fortgang i det.

Takk for svar fra dere :D

Skrevet

Hvordan fant du ut at du har lave eggreserver?

Anonymous poster hash: b71b2...8cf

Jeg tok en blodprøve, som da viser på en scala hvor mye du har! om det forklarer det. egentlig så var det bare en kontroll siden jeg ikke hadde hatt mensen på 1 år, gikk da på P -pillen, så vi trodde det kunne være derfor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...