Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt trekt 50% på skatt i lønn nå. Jeg hadde frikort, men har ikke hatt oversikt over at dette har blitt fyllet opp. Uansett trodde jeg at jeg ville få beskjed, ett eller annet. Det er kjempe krise at de har trekt halvparten av lønna mi, da dette vil gå hardt utover meg, og jeg vil gå i minus. Er det noen måte jeg kan ordne dette på? Står helt låst

Anonymous poster hash: 0fc3f...d14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ordne det? Ordne det hvordan?

Du kan logge deg inn på skatteetaten, oppgi hva du har tjent i år, hva du har skattet og forventet inntekt resten av året. Da får du riktig trekk resten av året og slipper å havne i lik situasjon ved neste utbetaling.

Mente du at noen skulle ringe deg å gi beskjed om at nå har du tjent det du hadde på frikort? Du kan jo følge med selv på lønnslipp :)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ordne det? Ordne det hvordan?

Du kan logge deg inn på skatteetaten, oppgi hva du har tjent i år, hva du har skattet og forventet inntekt resten av året. Da får du riktig trekk resten av året og slipper å havne i lik situasjon ved neste utbetaling.

Mente du at noen skulle ringe deg å gi beskjed om at nå har du tjent det du hadde på frikort? Du kan jo følge med selv på lønnslipp :)

Slik at det kan bli utbetalt tilbake, og bli trekt litt hver mnd, for eksempel. Jeg har blitt trekt 10 000, og da har jeg ikke penger til husleie eller mat. Slikt må jo ordnes på et vis? Skal jeg sulte meg og bo på gata, da.

Såklart, jeg burde jo fulgt med, men jeg aner faktisk ikke hvordan systemet funker, da alt dette er nytt for meg. Jeg har nå bestilt skattekort, men det endrer jo ikke på situasjonen min denne mnd.

Skrevet

Nei det endrer ikke situasjonen din denne måneden, og du får ikke tilbake det du har betalt i skatt fordi du mener de trakk for mye og uventet.

Du kunne ha undersøkt dette i forkant, alt står bra forklart inne på skatteetaten sine sider. Der står det også at det er DITT ansvar å oppgi om forventet inntekt, og når du går over beløpet for frikort så skattes det 50% om du ikke har endret fra frikort til skattekort.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Du får tilbake det du har overskattet i juni 2016. Det eneste du kan gjøre nå, er å skaffe deg korrekt skattekort, slik at de ikke trekker like mye fremover.

Anonymous poster hash: 573c3...4cb
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du får tilbake det du har overskattet i juni 2016. Det eneste du kan gjøre nå, er å skaffe deg korrekt skattekort, slik at de ikke trekker like mye fremover.

Ja, men nå er vi i april 2015, og jeg sliter derfor i mai. Hvem kan jeg henvende meg til for å få hjelp? Hva kan arbeidsgiver gjøre i slike tilfeller? Det er jo faktisk helt krise, og det at jeg får pengene tilbake nete år hjelper jo ikke på i år!

Gjest Sådetså
Skrevet

Du vil som nevnt over få igjen for mye betalt skatt rundt neste sommer, er ikke noe som kan gjøres nå.

Er arbeidstakers ansvar å forsikre seg om at skatten er riktig.

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo be arbeidsgiver om forskudd på neste lønn.

Du kan ikke få hjelp noen steder, det må i så fall bli å låne av noen til du får lønn igjen. Du kan jo selvsagt høre med NAV, men tviler på du får noe hjelp der.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men nå er vi i april 2015, og jeg sliter derfor i mai. Hvem kan jeg henvende meg til for å få hjelp? Hva kan arbeidsgiver gjøre i slike tilfeller? Det er jo faktisk helt krise, og det at jeg får pengene tilbake nete år hjelper jo ikke på i år!

Det eneste du kan gjøre er å be arbeidsgiver om forskudd på lønn. Da er det opp til arbeidsgiver om det innvilges. Hvis ikke, må du låne penger av noen kjente.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan forklare saken for arbeidsgiver og spørre om lønnsavdelingen kan korrigere.

Men da må de ha det nye skattekortet.

Anonymous poster hash: f33d4...4f4

• Liker 1
Skrevet

Hadde samme situasjon som deg TS i fjor da jeg jobbet i julen og tenkte ikke på at det ble utbetalt i januar når skattekortet hadde utgått. Det er nok ingenting skatteetaten eller arbeidsgiver kan gjøre desverre. Kanskje du eventuelt kan få forskudd på lønna?

AnonymBruker
Skrevet

Skatteetaten har ikke sett snurten av disse pengene enda, så den du må henvende deg til er arbeidsgiver. Min arbeidsgiver hadde ikke vært villig til å gjøre noe med dette, annet enn eventuelt forskudd på lønn, men du er kanskje heldigere.

Anonymous poster hash: f3aac...a72

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke rett på noe, men hvis den som utbetaler lønnen er grei kan de korrigere slik at trekket ditt slik at det er iht skattekortet du nå har søkt om.

På lønnsslippen din står det hvor mye du har som rest på frikortet, så det er alltid viktig å sjekke lønnsslipper.

Anonymous poster hash: 4cb4d...fb3
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde samme situasjon som deg TS i fjor da jeg jobbet i julen og tenkte ikke på at det ble utbetalt i januar når skattekortet hadde utgått. Det er nok ingenting skatteetaten eller arbeidsgiver kan gjøre desverre. Kanskje du eventuelt kan få forskudd på lønna?

Om det ikke er kommet nytt skattekort kan arbeidsgiver trekke på grunnlag av det gamle i januar.

Anonymous poster hash: 27fe0...0c7

AnonymBruker
Skrevet

Slik at det kan bli utbetalt tilbake, og bli trekt litt hver mnd, for eksempel. Jeg har blitt trekt 10 000, og da har jeg ikke penger til husleie eller mat. Slikt må jo ordnes på et vis? Skal jeg sulte meg og bo på gata, da.Såklart, jeg burde jo fulgt med, men jeg aner faktisk ikke hvordan systemet funker, da alt dette er nytt for meg. Jeg har nå bestilt skattekort, men det endrer jo ikke på situasjonen min denne mnd. Anonymous poster hash:

0fc3f...d14

Milde moses!

Du er voksen, og du må passe på tingene dine selv.

Pengene får du tilbake på skatteoppgjøret til neste år, i juni 2016.

Skatteetaten kan hjelpe deg slik at du får riktig skatt, neste måned!

Sånn er det å bli voksen! Du må sette deg inn i systemt og følge med så du unngår slike overraskelser.

Anonymous poster hash: 502fd...433

• Liker 5
Skrevet

Og for å hive meg ytterligere på moralpolitiet: Det står skralt til med privatøkonomien dersom du balanserer på stupet hver måned. Skaff deg en buffer!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De beste er kanskje, om du verken får forskudd på lønn eller kan låne fra venner, å ta opp forbrukslån. Du kan jo betale dette med en gang lønna for neste måned kommer.

Har du regninger du kan utsette, som telefonregning, strøm, o.l? De fleste er villige til å godta en utsettelse dersom man tar kontakt og forklarer situasjonen. Men når det gjelder mat og husleie er det jo ikke så enkelt, det forstår jeg.

Dere som har peiling på dette, ville det vært mulig for TS å levere et skattekort hvor forventet inntekt er så lav at det blir trukket minimalt med skatt neste måned, og så levere det korrekte skattekortet måneden etter der igjen? Det ville

Anonymous poster hash: d293b...087
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis du tjener 20 000 i måneden, skjønner jeg ikke hvordan du trodde at du skulle kunne bruke frikort??

Anonymous poster hash: c9894...6e2
  • Liker 6
Skrevet (endret)

De beste er kanskje, om du verken får forskudd på lønn eller kan låne fra venner, å ta opp forbrukslån. Du kan jo betale dette med en gang lønna for neste måned kommer.

Har du regninger du kan utsette, som telefonregning, strøm, o.l? De fleste er villige til å godta en utsettelse dersom man tar kontakt og forklarer situasjonen. Men når det gjelder mat og husleie er det jo ikke så enkelt, det forstår jeg.

Dere som har peiling på dette, ville det vært mulig for TS å levere et skattekort hvor forventet inntekt er så lav at det blir trukket minimalt med skatt neste måned, og så levere det korrekte skattekortet måneden etter der igjen? Det ville

Anonymous poster hash: d293b...087

Du kan jo trikse som du selv ønsker med skattekortet, alt kommer jo an på hva en oppgir til skatteetaten. Totalen blir uansett den samme til slutt.

Endret av 79kreps
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har brukt frikort deler av året selv om du åpenbart kom til å tjene mer enn grensa iløpet av året, er det antakelig like greit at du betalte ekstra skatt på denne lønningen. Skatten regnes ut totalt iløpet av året, så det du betalte for lite de første månedene vil du få igjen for. Det kan gi en heftig baksmell ved neste skatteoppgjør, så det bør du sette deg ned og regne på så du enten kan betale ekstra skatt eller spare opp penger til baksmell.

Til det umiddelbare problemet er det vel ikke annet å gjøre enn å låne av noen, enten kredittkort eller foreldre.

Til neste gang må du bygge deg opp en buffer til slike ting.

Anonymous poster hash: 9598a...ce1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...