Ruccula Skrevet 29. april 2015 #1 Skrevet 29. april 2015 Hei Jeg skal gifte meg i August og har masse spørsmål. Jeg har aldri vært i et bryllup før så jeg har en del spørsmål om hvordan ting foregår og andre praktiske ting. Vårt bryllup skal holdes i sør frankrike. Vi skal ha en uformell champagne lunch dagen før med leker og rebusløp osv. Selve bryllupet skal holdes i et lite, gammelt kloster før middagen avholdes i et lite middelalder slott. Spørsmålene er: -Er det slik at hvis brudgommen går i smoking så må også de andre gjestene gå i det? eller kan de velge mørk dress? - Er det nok med 1.5 time til fotografering? Det er ikke lange avstander med bil - Er det nok med 4.5-5 timer til middag, kake og brudevals? Vi tenker ikke ha veldig mange taler. Middagen består av 4 retter. - Hva skjer i kirka? Jeg går inn, presten prater, vi kysser, vi går ut? er det vanlig å ha noen underholdning? Hvor lang tid tar det å gå opp den kirkegangen? - Det er litt over 3 mnd igjen og jeg har ikke begyyyynt å se etter brudekjoler, jeg viste ikke at det var så langt bestillingstid så jeg må velge en av kjolene de har tilgjengelig i butikken. Noen flere som har gjort dette? Erfaringer? andre tips på veien? takk takk Noen flere tips
Gjest Daenerys Skrevet 29. april 2015 #2 Skrevet 29. april 2015 -Er det slik at hvis brudgommen går i smoking så må også de andre gjestene gå i det? eller kan de velge mørk dress? Brudgommen skal helst være aller penest kledd, eller på lik linje med de andre som er penest kledd. Hvis han skal gå i smoking er det ikke noe i veien for at andre går i mørk dress. - Er det nok med 1.5 time til fotografering? Det er ikke lange avstander med bil Det holder i de fleste tilfeller ja. - Er det nok med 4.5-5 timer til middag, kake og brudevals? Vi tenker ikke ha veldig mange taler. Middagen består av 4 retter. Det tror jeg er i grenseland. Vi hadde bare 5 taler, men totalt sett ble rundt en halvtime (maks 10 min til brudgom og to foreldrepar, 5 min forlovere). Det skal jo gjerne være pause mellom middag (med hele 4 retter klarer du ikke kake 5 min etter det er slutt!), og skal så vil folk kanskje ha røykepauser/gå litt rundt/migle før brudevals? - Hva skjer i kirka? Jeg går inn, presten prater, vi kysser, vi går ut? er det vanlig å ha noen underholdning? Hvor lang tid tar det å gå opp den kirkegangen? Giftet meg i Tinghus, men de kirkebryllupene jeg har vært i tar det ikke lang tid å gå ppp kirkegangen. Bare husk å gå sakte, ikke løp. Presten prater, spør om dere vil ha hverandre (kan hende dere må gjenta, sjekk dette), dere kysser og går ut for å få gratulasjoner. Noen har underholdning, andre ikke. Diktlesing eller sang er vanlig. - Det er litt over 3 mnd igjen og jeg har ikke begyyyynt å se etter brudekjoler, jeg viste ikke at det var så langt bestillingstid så jeg må velge en av kjolene de har tilgjengelig i butikken. Noen flere som har gjort dette? Erfaringer? Nei, jeg bestilte 6 mnd i forkant. Gå ut så raskt du bare kan nå, ikke alle brudesalonger selger kjolene som er til utstilling. andre tips på veien? Tenk på småting som kan gjøre opplevelsen bedre for gjestene! Hva skal de gjøre mens dere tar bilder? Gi dem litt fingermat, gjør det hyggelig for dem. Og slapp av selve dagen, ikke stress, går noe galt så går det galt, men avtal med et par stk hvem som har ansvar for hva (f.eks toastmaster har kontakt med kjøkkenet, foreldre tar seg av fortløpende etc).
Ruccula Skrevet 29. april 2015 Forfatter #3 Skrevet 29. april 2015 -Er det slik at hvis brudgommen går i smoking så må også de andre gjestene gå i det? eller kan de velge mørk dress? Brudgommen skal helst være aller penest kledd, eller på lik linje med de andre som er penest kledd. Hvis han skal gå i smoking er det ikke noe i veien for at andre går i mørk dress. - Er det nok med 1.5 time til fotografering? Det er ikke lange avstander med bil Det holder i de fleste tilfeller ja. - Er det nok med 4.5-5 timer til middag, kake og brudevals? Vi tenker ikke ha veldig mange taler. Middagen består av 4 retter. Det tror jeg er i grenseland. Vi hadde bare 5 taler, men totalt sett ble rundt en halvtime (maks 10 min til brudgom og to foreldrepar, 5 min forlovere). Det skal jo gjerne være pause mellom middag (med hele 4 retter klarer du ikke kake 5 min etter det er slutt!), og skal så vil folk kanskje ha røykepauser/gå litt rundt/migle før brudevals? - Hva skjer i kirka? Jeg går inn, presten prater, vi kysser, vi går ut? er det vanlig å ha noen underholdning? Hvor lang tid tar det å gå opp den kirkegangen? Giftet meg i Tinghus, men de kirkebryllupene jeg har vært i tar det ikke lang tid å gå ppp kirkegangen. Bare husk å gå sakte, ikke løp. Presten prater, spør om dere vil ha hverandre (kan hende dere må gjenta, sjekk dette), dere kysser og går ut for å få gratulasjoner. Noen har underholdning, andre ikke. Diktlesing eller sang er vanlig. - Det er litt over 3 mnd igjen og jeg har ikke begyyyynt å se etter brudekjoler, jeg viste ikke at det var så langt bestillingstid så jeg må velge en av kjolene de har tilgjengelig i butikken. Noen flere som har gjort dette? Erfaringer? Nei, jeg bestilte 6 mnd i forkant. Gå ut så raskt du bare kan nå, ikke alle brudesalonger selger kjolene som er til utstilling. andre tips på veien? Tenk på småting som kan gjøre opplevelsen bedre for gjestene! Hva skal de gjøre mens dere tar bilder? Gi dem litt fingermat, gjør det hyggelig for dem. Og slapp av selve dagen, ikke stress, går noe galt så går det galt, men avtal med et par stk hvem som har ansvar for hva (f.eks toastmaster har kontakt med kjøkkenet, foreldre tar seg av fortløpende etc). Tusen takk for utfyllende svar
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #4 Skrevet 29. april 2015 Hei Jeg skal gifte meg i August og har masse spørsmål. Jeg har aldri vært i et bryllup før så jeg har en del spørsmål om hvordan ting foregår og andre praktiske ting. Vårt bryllup skal holdes i sør frankrike. Vi skal ha en uformell champagne lunch dagen før med leker og rebusløp osv. Selve bryllupet skal holdes i et lite, gammelt kloster før middagen avholdes i et lite middelalder slott. Spørsmålene er: -Er det slik at hvis brudgommen går i smoking så må også de andre gjestene gå i det? eller kan de velge mørk dress? - Er det nok med 1.5 time til fotografering? Det er ikke lange avstander med bil - Er det nok med 4.5-5 timer til middag, kake og brudevals? Vi tenker ikke ha veldig mange taler. Middagen består av 4 retter. - Hva skjer i kirka? Jeg går inn, presten prater, vi kysser, vi går ut? er det vanlig å ha noen underholdning? Hvor lang tid tar det å gå opp den kirkegangen? - Det er litt over 3 mnd igjen og jeg har ikke begyyyynt å se etter brudekjoler, jeg viste ikke at det var så langt bestillingstid så jeg må velge en av kjolene de har tilgjengelig i butikken. Noen flere som har gjort dette? Erfaringer? andre tips på veien? takk takk Noen flere tips Har ingen tips, men vil bare si at brylluppet deres høres helt fantastisk ut! Skikkelig romantisk, stilig, minneverdig og kult Anonymous poster hash: a1021...90c 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #5 Skrevet 29. april 2015 Bryllupet høres kjempe fint ut:) Hvis du går på finn.no ligger det faktisk ganske mange fine brudekjoler der. Da kan du få tak i en nydelig kjole til mye lavere pris relativt kjapt. (bare legg inn tid for å få den ordentlig renset) Anonymous poster hash: 351bc...78f 2
NumberSix Skrevet 29. april 2015 #6 Skrevet 29. april 2015 Er det ikke vanlig å prate med presten og få omvisning i kirka/øve på vigselsseremonien før bryllupet? Og sette sammen programmet for vielsen i god tid i forkant? 1
Tibbie Skrevet 29. april 2015 #7 Skrevet 29. april 2015 Har aldri giftet meg, men har vært i en del bryllup. Så svarer på det jeg kan av spørsmålene dine. Husk at det ikke er noen fasit. Jeg synes det er dritkjedelig å være i A4-bryllup (dvs bryllup som følger boka og er prikk lik alle andre bryllup) -Er det slik at hvis brudgommen går i smoking så må også de andre gjestene gå i det? eller kan de velge mørk dress? Absolutt ikke Dere velger dresskode, men om dere ikke etterspør noe spesielt kommer nok alle kledd pent. Det betyr ikke at alle men kommer i smoking, dress eller i svart. - Er det nok med 1.5 time til fotografering? Det er ikke lange avstander med bil. Spør fotografen om dette Det har brukt å være et par timer i de bryllupene jeg har vært i, men det er også delvis for at familie/venner skal rekke å gjøre det klart til kaffeselskapet (ta imot gjester, åpne gaver ol. - i mitt bryllup vil jeg forresten åpne gavene selv, selv om det er imot tradisjonene. Det er jo spennende!) - Er det nok med 4.5-5 timer til middag, kake og brudevals? Vi tenker ikke ha veldig mange taler. Middagen består av 4 retter. Dette er jeg usikker på. Legg heller til for mye tid enn for lite om det er mange taler. - Hva skjer i kirka? Jeg går inn, presten prater, vi kysser, vi går ut? er det vanlig å ha noen underholdning? Hvor lang tid tar det å gå opp den kirkegangen? Som høvelig. Noen ganger er det en sang eller noe som underholdning. Kanskje en venninne vil synge eller en bestemor lese et dikt? Dette varierer. Vanligvis går man gjennom dette med presten sånn at alt er plalagt og man vet akkurat hva som skjer. Men det kan hende at noen har planlagt et underholdningsbidrag som overraskelse - Det er litt over 3 mnd igjen og jeg har ikke begyyyynt å se etter brudekjoler, jeg viste ikke at det var så langt bestillingstid så jeg må velge en av kjolene de har tilgjengelig i butikken. Noen flere som har gjort dette? Erfaringer? Dette aaaaner jeg ikke. Kan du kanskje reise til nabobyer å sjekke utvalget der? Eller til utlandet (om du har noen kroner til overs i denne bryllupstiden Hehe)? Her får du sikkert fornuftige svar hos andre 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #8 Skrevet 29. april 2015 Har vært i to bryllup som gjest, og en hel haug som servitør og vil anbefale dere å sette av minimum 5 timer til 4 retter, kake og vals, synes du skal sikte mer på 6 timer, så slipper både dere og gjestene å stresse. Anonymous poster hash: 058d4...189 2
J_9 Skrevet 29. april 2015 #9 Skrevet 29. april 2015 Var i bryllup i sommer og under sermonien så sang søskenbarnet mitt Hvis noen av gjestene dine kan synge, så kan du spørre de, men hvis de ikke kan det så går det også veldig bra uten underholdning i kirka 1
Ruccula Skrevet 29. april 2015 Forfatter #10 Skrevet 29. april 2015 TS her! Tusen takk folkens. Har ingen tips, men vil bare si at brylluppet deres høres helt fantastisk ut! Skikkelig romantisk, stilig, minneverdig og kult Anonymous poster hash: a1021...90c Tusen takk
Ruccula Skrevet 29. april 2015 Forfatter #11 Skrevet 29. april 2015 Bryllupet høres kjempe fint ut:) Hvis du går på finn.no ligger det faktisk ganske mange fine brudekjoler der. Da kan du få tak i en nydelig kjole til mye lavere pris relativt kjapt. (bare legg inn tid for å få den ordentlig renset) Anonymous poster hash: 351bc...78f Tusen takk! skal se på finn
Ruccula Skrevet 29. april 2015 Forfatter #12 Skrevet 29. april 2015 Er det ikke vanlig å prate med presten og få omvisning i kirka/øve på vigselsseremonien før bryllupet? Og sette sammen programmet for vielsen i god tid i forkant? Vi får gifte oss i en liten katolsk kirke, presten er en sjømannsprest som holder til et helt annet sted Men vi skal møte han og gå igjennom noen dager før bryllupet. Men må ha underholdning osv klar til dette
Ruccula Skrevet 29. april 2015 Forfatter #13 Skrevet 29. april 2015 Har aldri giftet meg, men har vært i en del bryllup. Så svarer på det jeg kan av spørsmålene dine. Husk at det ikke er noen fasit. Jeg synes det er dritkjedelig å være i A4-bryllup (dvs bryllup som følger boka og er prikk lik alle andre bryllup) -Er det slik at hvis brudgommen går i smoking så må også de andre gjestene gå i det? eller kan de velge mørk dress? Absolutt ikke Dere velger dresskode, men om dere ikke etterspør noe spesielt kommer nok alle kledd pent. Det betyr ikke at alle men kommer i smoking, dress eller i svart. - Er det nok med 1.5 time til fotografering? Det er ikke lange avstander med bil. Spør fotografen om dette Det har brukt å være et par timer i de bryllupene jeg har vært i, men det er også delvis for at familie/venner skal rekke å gjøre det klart til kaffeselskapet (ta imot gjester, åpne gaver ol. - i mitt bryllup vil jeg forresten åpne gavene selv, selv om det er imot tradisjonene. Det er jo spennende!) - Er det nok med 4.5-5 timer til middag, kake og brudevals? Vi tenker ikke ha veldig mange taler. Middagen består av 4 retter. Dette er jeg usikker på. Legg heller til for mye tid enn for lite om det er mange taler. - Hva skjer i kirka? Jeg går inn, presten prater, vi kysser, vi går ut? er det vanlig å ha noen underholdning? Hvor lang tid tar det å gå opp den kirkegangen? Som høvelig. Noen ganger er det en sang eller noe som underholdning. Kanskje en venninne vil synge eller en bestemor lese et dikt? Dette varierer. Vanligvis går man gjennom dette med presten sånn at alt er plalagt og man vet akkurat hva som skjer. Men det kan hende at noen har planlagt et underholdningsbidrag som overraskelse - Det er litt over 3 mnd igjen og jeg har ikke begyyyynt å se etter brudekjoler, jeg viste ikke at det var så langt bestillingstid så jeg må velge en av kjolene de har tilgjengelig i butikken. Noen flere som har gjort dette? Erfaringer? Dette aaaaner jeg ikke. Kan du kanskje reise til nabobyer å sjekke utvalget der? Eller til utlandet (om du har noen kroner til overs i denne bryllupstiden Hehe)? Her får du sikkert fornuftige svar hos andre Takk for svar Kanskje jeg kan spørre søsteren til mannen om hun vil lese et dikt. Det er dessverre ingen av gjestene som vil synge :/ det har jeg tenkt på. Kanskje vi kan forsøke å få leid inn en sanger, bare litt vanskelig å orientere seg om sånt i frankrike pga språket
Tibbie Skrevet 29. april 2015 #14 Skrevet 29. april 2015 Takk for svar Kanskje jeg kan spørre søsteren til mannen om hun vil lese et dikt. Det er dessverre ingen av gjestene som vil synge :/ det har jeg tenkt på. Kanskje vi kan forsøke å få leid inn en sanger, bare litt vanskelig å orientere seg om sånt i frankrike pga språket Kanskje du kan overraske mannen din? En venninne av meg overrasket sin ved å avslutte bryllupet med låten til favorittfotballaget hans (via høytaler, ingen syngte) mens hun la et lagskjerf over ryggen på han + at han fikk en fotballskjorte han hadde ønsket seg Det var en fin avslutning. Jeg synes det var litt klisj, men andre likte det. Haha
SiMa Skrevet 29. april 2015 #15 Skrevet 29. april 2015 Brudgommen kan godt gå i smoking uten at gjestene gjør det. Det er faktisk vanlig at brud og brudgom er mer pyntet enn de andre. Om gjestene kommer i smoking og brudgommen ikke gjør det er derimot helt uhørt. Hvor lang tid dere bør sette av til fotografering må dere nesten høre med fotografen om. Vi hadde beregnet ca en og en halv time, og det fungerte fint for oss. (Fotograferingen var samme sted som vielsen, så vi trengte ikke legge inn noe reisetid.) Ha gjerne kaffe/mineralvann og litt frukt el. til gjestene mens dere er til fotorgrafering. (Champagnen sparte vi til vi kom.) Hvor lang tid middagen vil ta er vanskelig å vite, og hvor mange taler det blir vet dere vel neppe på forhånd. Er det noen grunn til at dere trenger å sette av en bestemt tid til middag, kake og brudevals? Beregn heller for god tid, det er kjedelig å stresse seg gjennom middagen. Hvis dere vil "spare tid" kan dere ta brudevalsen før kaken, det er vel ingen som orker kake rett etter en fire-retters middag. Noen har solosang/musikk/diktlesning el., men langt fra alle. Salmer (som alle er med og synger) har vært i alle kirkebryllupene jeg har vært i. Det med brudekjole kan jeg ikke svare deg på. Jeg hadde omtrent like lang tid som deg da jeg begynte å se på kjoler, men jeg skulle ikke ha en tradisjonell brudekjole. Og tips til selve bryllupet: vær mest mulig sammen med mannen din, ikke del dere for å være vertskap for gjestene. Da vi giftet oss ville jeg bare være sammen med mannen min (selvfølgelig ville jeg prate med gjestene, men sammen med mannen min). Og noe av det "tristeste" jeg ser i bryllup er når brud og brudgom underholder hver sine gjester.
Ruccula Skrevet 29. april 2015 Forfatter #16 Skrevet 29. april 2015 Brudgommen kan godt gå i smoking uten at gjestene gjør det. Det er faktisk vanlig at brud og brudgom er mer pyntet enn de andre. Om gjestene kommer i smoking og brudgommen ikke gjør det er derimot helt uhørt. Hvor lang tid dere bør sette av til fotografering må dere nesten høre med fotografen om. Vi hadde beregnet ca en og en halv time, og det fungerte fint for oss. (Fotograferingen var samme sted som vielsen, så vi trengte ikke legge inn noe reisetid.) Ha gjerne kaffe/mineralvann og litt frukt el. til gjestene mens dere er til fotorgrafering. (Champagnen sparte vi til vi kom.) Hvor lang tid middagen vil ta er vanskelig å vite, og hvor mange taler det blir vet dere vel neppe på forhånd. Er det noen grunn til at dere trenger å sette av en bestemt tid til middag, kake og brudevals? Beregn heller for god tid, det er kjedelig å stresse seg gjennom middagen. Hvis dere vil "spare tid" kan dere ta brudevalsen før kaken, det er vel ingen som orker kake rett etter en fire-retters middag. Noen har solosang/musikk/diktlesning el., men langt fra alle. Salmer (som alle er med og synger) har vært i alle kirkebryllupene jeg har vært i. Det med brudekjole kan jeg ikke svare deg på. Jeg hadde omtrent like lang tid som deg da jeg begynte å se på kjoler, men jeg skulle ikke ha en tradisjonell brudekjole. Og tips til selve bryllupet: vær mest mulig sammen med mannen din, ikke del dere for å være vertskap for gjestene. Da vi giftet oss ville jeg bare være sammen med mannen min (selvfølgelig ville jeg prate med gjestene, men sammen med mannen min). Og noe av det "tristeste" jeg ser i bryllup er når brud og brudgom underholder hver sine gjester. Takk for svar vi tenkte å servere champagne utenfor kirken etter vielsen, også siden kirken er midt i en liten by så er det flere små ute resturanter som folk kan sitte ved. Det er mange ting å gjøre i byen så jeg tror det er greit for gjestene å ha noe å gjøre i 1.5 time.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #17 Skrevet 29. april 2015 Er det ikke vanlig å prate med presten og få omvisning i kirka/øve på vigselsseremonien før bryllupet? Og sette sammen programmet for vielsen i god tid i forkant? Ikke i god tid Anonymous poster hash: 7699b...690
NumberSix Skrevet 29. april 2015 #18 Skrevet 29. april 2015 Ikke i god tid Anonymous poster hash: 7699b...690 Hvorfor ikke i god tid? Hvis man ønsker spesielle innslag i vielsen, som sang eller diktlesning, så bør man jo kontakte folk i god tid og planlegge.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #19 Skrevet 30. april 2015 Hvorfor ikke i god tid? Hvis man ønsker spesielle innslag i vielsen, som sang eller diktlesning, så bør man jo kontakte folk i god tid og planlegge. Det lurer jeg også på, men mange prester vil gjerne gjør det samme uke eller uken før. SIkkert fordi de vil ha smatalene frsiks i hodet når det holder talen. Anonymous poster hash: 7699b...690
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå