Gå til innhold

Må jeg betale hele leia når roomie flytter ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og en venninne har leid leilighet sammen. Vi har hver vår kontrakt fra huseiernes landsforbund, der det står at leien er 10 000 i måneden. Dette har vi så klart delt på to. Nå har hun sagt opp, og skal flytte. Planen har hele tiden vært å få inn en ny leieboer på soverom nummer 2, noe som jeg ville ha ansvaret for siden jeg skulle bo der.

Venninnen min har nå betalt siste leie, og flytter ut. Jeg har ikke fått inn noen nye, og kjenner jeg begynner å bli litt stresset av det.

Hva er riktig, juridisk sett, ift leleie, hvis ingen flytter inn innen denne måneden, og betaler halve leien for neste måned osv. Må jeg betale alt, eller er det huseiers problem at det ikke er noen nye som ville flytte inn?

Jeg håper noen kan hjelpe meg, har Googlet rundt uten å finne svar. Synsing har jeg drevet nok med selv, så det trenger jeg ikke i denne tråden. På forhånd takk for råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs hva det står i kontrakten. Har venninden din gått oppsigelsestiden som står i kontrakten? Hva sier huseier (mener vedkommende at det er du som skal betale alt?)?

Skrevet

Om leia er 10,000 så er leia 10,000. Det er ikke huseier sitt problem at du ikke har fått noen nye til å flytte inn dessverre. Med mindre det står spesifisert i kontrakten at DIN leie er på 5000kr... Dessverre....

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat denne situasjonen har jeg vært i selv. Problemet er når man er så dum som jeg (og du :P ) var og skrev under på en kontrakt hvor man faktisk er solidarisk ansvarlig ovenfor de du bor sammen med. Det betyr at hvis en av de man bor sammen med f eks flytter ut eller ikke betaler sin del av husleien, så kan du risikere å få krav rettet mot deg om å betale resten. Dvs at i dette tilfellet er det faktisk du som må betale de 10 000 kr i mnd frem til du har funnet en ny. Og du kommer heller ingen vei med å protestere, fordi du har faktisk skrevet under på at det er greit.

Håper du finner en ny fort :)

(Litt OT, men vil bare legge til min historie: jeg flyttet inn i et kollektiv med to andre. Husleia totalt var 15 000 kr, dvs 5000 på hver av oss. Så bestemte den ene seg for å ikke betale fordi hun var blakk. Det endte opp med at jeg og hun andre måtte betale hennes del. Så pass på at de du bor sammen med er folk med økonomien i orden! )

Anonymous poster hash: ee82b...d4c
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som du må betale. For å unngå det måtte du funnet ny leietaker eller sagt opp da venninnen din sa opp. Antar hun har betalt ut oppsigelsestiden sin.

Anonymous poster hash: cb61c...3c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og en venninne har leid leilighet sammen. Vi har hver vår kontrakt fra huseiernes landsforbund, der det står at leien er 10 000 i måneden. Dette har vi så klart delt på to. Nå har hun sagt opp, og skal flytte. Planen har hele tiden vært å få inn en ny leieboer på soverom nummer 2, noe som jeg ville ha ansvaret for siden jeg skulle bo der.

Venninnen min har nå betalt siste leie, og flytter ut. Jeg har ikke fått inn noen nye, og kjenner jeg begynner å bli litt stresset av det.

Hva er riktig, juridisk sett, ift leleie, hvis ingen flytter inn innen denne måneden, og betaler halve leien for neste måned osv. Må jeg betale alt, eller er det huseiers problem at det ikke er noen nye som ville flytte inn?

Jeg håper noen kan hjelpe meg, har Googlet rundt uten å finne svar. Synsing har jeg drevet nok med selv, så det trenger jeg ikke i denne tråden. På forhånd takk for råd!

Du må betale hele leia. Hvorfor får du ikke inn en ny person i løpet av måneden?

Anonymous poster hash: da020...946

AnonymBruker
Skrevet

Sier seg jo selv da. Du har skrevet under på at leia er 10 000 kr i mnd, ikke 5 000. Så ja, du må betale alt.

Da jeg bodde i kollektiv selv, hadde vi alltid kontrakter på vår del av leien, og ikke den totale summen.

Anonymous poster hash: 3c576...e21

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det var jo du selv som ville ha ansvaret for å få inn en ny leietaker, så da er det jo deg selv du må klage på som ikke har fått ordnet det.

Anonymous poster hash: 7a11a...fbb

• Liker 1
Skrevet

Du sier dere har hver deres kontrakt, men det virker som det du mener er at dere bare har en kopi hver? Dersom kontrakten sier 10,000,- pr. mnd. for hele boligen med to leietakere, så er det du som må betale resten I mellomtiden.

Hadde dere hatt individuelle kontrakter der dere leide en halvpart til 5000,- hver så ville det stilt seg annerledes. Dersom du har skrevet under på et leieforhold til 10.000,-, så star du ansvarlig for den summen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det utfordrende å få inn en roomie som godtar din bruk av marihuana?

Anonymous poster hash: da020...946
Skrevet

Takk for alle svar, noen bedre enn andre. Var det jeg trodde, men det ordner seg vel til slutt med ny roomie, slik at jeg kan ta skjegget ut av postkassen igjen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...