Gå til innhold

Del dine tips for en slank hverdag! (Mat)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har i det siste drevet å gått ned i vekt, noe som går strålende. Pga en aktiv jobbhverdag/studier/barn har jeg ikke prioritert trening i det siste like mye som jeg skulle (jeg vet, shame on me). Likevel vil jeg ikke si det er noen krise, det er jo tross alt maten som teller mest.

Jeg personlig teller kalorier på My Fitness Pal. Dette funker fint for meg, og jeg føler ikke at å slenge maten på vekta og scanne strekkoden er særlig stressende eller går utover livskvaliteten min. Det eneste er vel at det er litt vanskelig når man er på farta eller har dårlig tid :fnise:

Uansett, jeg spiser lavkalori. Altså spiser jeg mat med lavt antall kalorier, hovedsakelig fordi da kan jeg spise større volum. Det viktigste for meg er å få i meg alle næringsstoffene jeg trenger (iifym), men aller viktigst å ikke gå sulten! Jeg har nemlig funnet ut at det er første steg for meg til å hoppe av en livsstilsendring og gli tilbake i gamle spor.

I denne tråden tenkte jeg vi kan dele tips for å holde maten sunn og kalorinivået nede - alle knep er lov! Noe annet som hadde vært fint hadde vært hvis noen postet middagsoppskrifter, og erstatninger man kan bruke for å få ned kaloriene på sin egen middag i forhold til f.eks ungenes. Jeg slanker nemlig ikke barna mine.

Mine tips:

- Walden Farms produkter.

Kalorifri dressing. Bruker det mye på salater og syntes de smaker helt ok! Selv om de ikke smaker helt som vanlig for en dressingjunkie som meg så er det definitivt verdt det. Kan også blandes 50/50 i f.eks saus (hvit ostesaus fra toro f.eks) eller bare bruke den. Sper man på med krydder blir det en enda bedre smak.

- Kutt ut brød/pasta/ris

Rett og slett utrolig mye kalorier på ekstremt lite volum (syntes jeg). Får heller karbohydrater igjennom knekkerbrød, grønnsaker osv. Det fungerer fint for meg, og jeg treffer karbohydratmålet mitt på 80g per dag.

- Miracle Noodles/Rice

Fåes kjøpt på iHerb. En kalorifri erstatning for nudler/pasta og ris. Funker fint hvis man skal spise for eksempel pasta bolognaise med familien. Det hender jeg bruker BARE miracle noodles og saus, og noen ganger blander jeg f.eks 60/40 M-noodles og pasta.

- Ha salat til hvert middagsmåltid, og dekk 50% av tallerken

Jo mer grønt, jo mindre plass til annet. Vomfyll, godt og sunt.

- Dropp oljen

Jeg baker ting i ovnen uten olje, steker med stekespray og bruker ikke olje på salaten. En "slums" med olje over salaten kan fort bli en 3-400 kalorier, og glipper man flaska med rapsolje når man heller i panna kan det fort bli en 1000-kalorier.

- Finn lavkalori snacks

Knask gulrøtter, lag deg en salat til kvelds (min i går var 30 kalorier f.eks), noe sånt. Tenk alternativt.

- Finn et spisemønster som passer for deg
Ikke tenk så mye på hva som blir sagt rundt omkring, så lenge du får i deg nok antall kalorier per dag. For meg funker det å sløyfe frokosten. Spiser jeg frokost 0700 kan du vedde på jeg er sulten innen kl 09, og da blir jeg gående og småspise fordi jeg er sulten. Venter jeg med frokost til 1100 er jeg igrunn ikke så sulten før dette.

- Ikke vær helt nazi, men kos deg i moderasjon (på besøk)

Når du er borte på besøk eller ute å spiser med noen er det lov å kose seg. Likevel er det kanskje lurt å droppe tre glass cola og fløtepasta. Drikk vann til maten og velg noe noenlunde sunt. Salat til middag og dessert? Det er lov. Maten bør ikke gå utover det sosiale livet. Men ikke gjør dette hver dag.

Noen andre gode tips? :)

Anonymous poster hash: 5342a...916
Videoannonse
Annonse
Gjest tuppesjura
Skrevet

Jeg har sluttet å slanke meg. Spiser det jeg vil, bare i moderate mengder og øker på med aktivitet. Kaller det livsstilsendring istedet.

Etter at jeg sluttet å slanke meg, så har jeg gått mye mer med i vekt enn mens jeg slanket meg.

Skrevet (endret)

Jeg har sluttet å slanke meg. Spiser det jeg vil, bare i moderate mengder og øker på med aktivitet. Kaller det livsstilsendring istedet.

Etter at jeg sluttet å slanke meg, så har jeg gått mye mer med i vekt enn mens jeg slanket meg.

Så flott, det var virkelig poenget med tråden. Hadde det vært bedre om TS skrev "Del dine tips for å gå ned i vekt?"

Endret av Nuttery
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har helt motsatte tips for vektnedgang og -mestring! Dette har funket strålende for meg - jeg har gått ned 20 kilo og holder vekta på sjette måneden:

Jeg har alltid fett sammen med grønnsaker, for å ta opp næringsstoffene i dem. Og jeg spiser grønnsaker til hvert måltid. Jeg spiser kjøtt og fisk og melkeprodukter med naturlig fettinnhold, opplever at jeg blir mettere da og ikke strever med å holde kalorimålet. I det hele tatt spiser jeg variert, mat fra alle matvaregrupper hver dag. Jeg har kuttet ned på karbohydratene, men jeg pleide å spise 2-3 ganger større porsjoner av det enn anbefalt... Jeg spiser komplette måltider og unngår så langt jeg kan å spise mellom måltidene. Jeg unngår også lavkaloriversjoner og lettprodukter såfremt jeg kan. Jeg spiser bare mat jeg liker. Jeg lager mye av maten min fra råvarer. Jeg spiser godteri, pizza osv, men ikke hver dag, og trykker ikke lenger i meg uante mengder av det.

Endret av Pringle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...