Papirfly Skrevet 29. april 2015 #1 Skrevet 29. april 2015 Jeg forsøker å lete i arbeidsmiljøloven, men jeg finner ikke det jeg ser etter. Jeg har fått vite at hvis jeg blir skrevet opp på en vakt, men deretter blir bedt om å ikke komme likevel, så har jeg krav på to timer betalt. Men hvis jeg får denne beskjeden etter at vakten allerede har begynt, så har jeg krav på fire timer betalt. Noen som vet? 1
superdupermeg Skrevet 29. april 2015 #2 Skrevet 29. april 2015 Jeg forsøker å lete i arbeidsmiljøloven, men jeg finner ikke det jeg ser etter. Jeg har fått vite at hvis jeg blir skrevet opp på en vakt, men deretter blir bedt om å ikke komme likevel, så har jeg krav på to timer betalt. Men hvis jeg får denne beskjeden etter at vakten allerede har begynt, så har jeg krav på fire timer betalt. Noen som vet? Du har krav på hele vakten så lenge du bare får beskjed om å dra hjem/ikke komme rett før. Hvis du drar frivillig har du ikke krav på noen ting. Det kommer altså veldig an på hvordan din leder sier det til deg. Har du blitt spurt om du vil ha fri eller dra tidlig hjem fordi det er lite å gjøre, eller får beskjed om at bare kan dra hjem og lignende, har du altså ikke krav på noenting hvis du drar før/ikke kommer:)
Papirfly Skrevet 29. april 2015 Forfatter #3 Skrevet 29. april 2015 Takk for svar. Jeg kan forklare det litt nøyere. Jeg fikk vakten via sms-ordning med bekreftelse på vakten. Møtte på jobb, men det gjorde en annen også. Vakten var altså dobbelbooket. Jeg skulle ha vært vikar for den andre personen som kom. Etter at vakten var begynt, sa avdelingsleder at den som egentlig skulle ha fri den dagen fikk vakten, mens jeg måtte gå hjem. Jeg fikk beskjed om at jeg hadde krav på to timer betalt siden jeg hadde møtt opp. En annen ansatt fortalte meg at siden vakten allerede hadde begynt da jeg fikk beskjeden, hadde jeg krav på fire timer betalt.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #4 Skrevet 29. april 2015 Du finner ikke det du leter etter i arbeidsmiljøloven nettopp fordi det ikke står der. Jeg har aldri hørt noe om det du sier om at du har krav på 2 timer betaling dersom vakten ikke har begynt, men krav på 4 timer dersom den har begynt. Mulig at noen har det som en del av arbeidskontrakten sin / tariffavtalen sin, men da må du lese der og se om det står noe. Etter å ha søkt litt på Google ser det ut som om det er noen som har det slik, men i så fall må det følge av avtalen(e) de har, arbeidsmiljøloven regulerer ikke det. Om noen dobbeltbookes hos oss får en betalt, men vi sender ikke personen hjem. Når vi skal betale personen lønn for en dag, kan vi jo likegreit bare ha en ekstra person på jobb den dagen. Det fungerer jo ikke i alle jobber, men hos oss går det. Gidder ikke å skrive dette selv, bare siterer advokatfullmektig Ove A. Vanebo; Dette kommer an på arbeidsavtalen din og hva dere nærmere har avtalt. Men som den klare hovedregel må det være slik at forespørsel om vakter som du har takket ja til, og som attpåtil er bekreftet i ettertid, vil utløse rett til lønn selv om vakten avlyses. De som har avtaler som eksempelet ditt om lønn i 2 / 4 timer ved avlyst vakt, vil jeg da si faktisk har en dårlig avtale, når hovedregelen ellers dersom en ikke har en slik avtale er rett til lønn for hele vakten. Det er ganske ren avtalerett; du har satt din tid til disposisjon for arbeidsgiver, mot at arbeidsgiver skal betale deg. Arbeidsgiveren har ikke lenger behov for deg, og "sier opp" avtalen. Det kan han ikke gjøre sånn uten videre, og du har tatt arbeidsinntekt. Du kan da kreve det tapet dekket - altså kreve lønn for vakten som du ikke arbeidet. Anonymous poster hash: d0840...c22
superdupermeg Skrevet 29. april 2015 #5 Skrevet 29. april 2015 Takk for svar. Jeg kan forklare det litt nøyere. Jeg fikk vakten via sms-ordning med bekreftelse på vakten. Møtte på jobb, men det gjorde en annen også. Vakten var altså dobbelbooket. Jeg skulle ha vært vikar for den andre personen som kom. Etter at vakten var begynt, sa avdelingsleder at den som egentlig skulle ha fri den dagen fikk vakten, mens jeg måtte gå hjem. Jeg fikk beskjed om at jeg hadde krav på to timer betalt siden jeg hadde møtt opp. En annen ansatt fortalte meg at siden vakten allerede hadde begynt da jeg fikk beskjeden, hadde jeg krav på fire timer betalt. Da syns jeg du burde fått valget mellom å dra hjem og da få 2 eller 4 timers betalt siden dette tydelig er en ordning dere har, eller faktisk jobbe vakten du å. Er tross alt deres feil at dere begge møtte på jobb.
Papirfly Skrevet 29. april 2015 Forfatter #6 Skrevet 29. april 2015 (endret) Tusen takk for et veldig informativt og hjelpsomt svar. Takk for at du tok deg tid, d0840...c22 ! Jeg jobber som vikar i helse- og omsorgsektoren, ansatt i kommunen. Skal finne fram arbeidskontrakten min og se hva det står der om tariffavtalen. Tydeligvis på høy tid at jeg lærer meg mer om mine rettigheter! Tusen takk! Endret 29. april 2015 av BelleBeauty
Papirfly Skrevet 29. april 2015 Forfatter #7 Skrevet 29. april 2015 Da syns jeg du burde fått valget mellom å dra hjem og da få 2 eller 4 timers betalt siden dette tydelig er en ordning dere har, eller faktisk jobbe vakten du å. Er tross alt deres feil at dere begge møtte på jobb. Ja, jeg ser nå at det er en dårlig avtale jeg har. Det hadde blitt veldig ugunstig om vi begge skulle ha jobbet, uten at jeg kan utdype mer om det. Dette var en helligdagsvakt på kveldstid, så det var veldig surt å bli sendt hjem igjen. Jeg fikk ikke noe valg.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #8 Skrevet 29. april 2015 Tusen takk for et veldig informativt og hjelpsomt svar. Takk for at du tok deg tid, d0840...c22 ! Jeg jobber som vikar i helse- og omsorgsektoren, ansatt i kommunen. Skal finne fram arbeidskontrakten min og se hva det står der om tariffavtalen. Tydeligvis på høy tid at jeg lærer meg mer om mine rettigheter! Tusen takk! Prøv å søk litt på Google, et par av de trådene jeg leste hvor folk sa de på jobben hadde den 2/4-timers-ordningen var nettopp folk som arbeidet i helsesektoren, så fullt mulig at kollegaen din har rett. Anonymous poster hash: d0840...c22
Glitnir Skrevet 29. april 2015 #9 Skrevet 29. april 2015 Den 2/4 timersordningen ligger i KS sin tariffavtale såvidt jeg vet. Bare vær klar over at det ikke er sikkert at du hadde vært bedre stilt uten tariffavtale, slike situasjoner er litt i en gråsone juridisk sett. 1
petterm Skrevet 1. mai 2015 #10 Skrevet 1. mai 2015 Fra hovedtariffavtalen til kommunene: 12.3 Timelønnet arbeid/ekstrahjelp .... "Ekstrahjelp (vakter) som møter opp etter tilsigelse, men som må gå igjen fordi deres assistanse ikke lenger trenges, lønnes for 2 timer. De som har påbegynt arbeidet, men hvis tjeneste blir overflødig, lønnes for minst 4 timer. I begge tilfeller kan de pålegges annet arbeid i tilsvarende tidsrom." 1
Papirfly Skrevet 1. mai 2015 Forfatter #11 Skrevet 1. mai 2015 Fra hovedtariffavtalen til kommunene: 12.3 Timelønnet arbeid/ekstrahjelp .... "Ekstrahjelp (vakter) som møter opp etter tilsigelse, men som må gå igjen fordi deres assistanse ikke lenger trenges, lønnes for 2 timer. De som har påbegynt arbeidet, men hvis tjeneste blir overflødig, lønnes for minst 4 timer. I begge tilfeller kan de pålegges annet arbeid i tilsvarende tidsrom." Tusen takk! Skal snakke med avdelingsleder på mandag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå