AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #1 Skrevet 29. april 2015 Hva sier etiketten om hvordan man plasserer folk i konfirmasjon? Vår konfirmant har 2 foreldre (ergo: vi er fortsatt gift så det er definitivt ingen steforeldre), 3 besteforeldre, 2 oldeforeldre, 2 faddere med familie og 2 mindre søsken. Skal ha hestesko. Slik jeg har tenkt foreløpig er: konfirmanten mellom foreldre og besteforeldre (det blir da de 6 øversteplassene, oldeforeldrene øverste på yttersiden av det ene beinet, faddere med familie på innsiden av hesteskoen helt øverst og søsken av konfirmanten øverst på den andre yttersiden, og da det minste søskenet ved siden av bestemor slik at hun kan hjelpe til litt med maten og sånn der. Er det slik at barn i småskolen bør sitte sammen med sine foreldre eller kan jeg plassere barna på samme alder i nærheten av hverandre med andre voksne (i tilfellet jeg tenker på en tante) slik at barna kan holde hverandre med selskap? Om det skal ha noe å si så er nok de fleste som kommer ganske uformelle av seg... Anonymous poster hash: b7b2e...431
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #2 Skrevet 29. april 2015 Hva sier etiketten om hvordan man plasserer folk i konfirmasjon? Vår konfirmant har 2 foreldre (ergo: vi er fortsatt gift så det er definitivt ingen steforeldre), 3 besteforeldre, 2 oldeforeldre, 2 faddere med familie og 2 mindre søsken. Skal ha hestesko. Slik jeg har tenkt foreløpig er: konfirmanten mellom foreldre og besteforeldre (det blir da de 6 øversteplassene, oldeforeldrene øverste på yttersiden av det ene beinet, faddere med familie på innsiden av hesteskoen helt øverst og søsken av konfirmanten øverst på den andre yttersiden, og da det minste søskenet ved siden av bestemor slik at hun kan hjelpe til litt med maten og sånn der. Er det slik at barn i småskolen bør sitte sammen med sine foreldre eller kan jeg plassere barna på samme alder i nærheten av hverandre med andre voksne (i tilfellet jeg tenker på en tante) slik at barna kan holde hverandre med selskap? Om det skal ha noe å si så er nok de fleste som kommer ganske uformelle av seg... Anonymous poster hash: b7b2e...431 Har prøvd å søke litt men ser ingenting om oldeforeldre, noen steder står det faddere ved siden av foreldre og noen besteforeldre. Har sett at det har stått de eldste av besteforeldre/faddere...men hva da når man har oldeforeldre i livet..? Anonymous poster hash: b7b2e...431
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #3 Skrevet 29. april 2015 I min konfirmasjon satt jeg, mine foreldre, mine to søsken og to faddere ved hovedbordet. Utover det, var folk plassert slik det passet seg, da gjerne i nærheten av noen de hadde noe til felles med. Hvis barna er små, så ville jeg forøvrig plassert de med foreldrene, ikke en stakkars tante som må passe på at de spiser og sitter stille Anonymous poster hash: 38b4b...732 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #4 Skrevet 29. april 2015 Har prøvd å søke litt men ser ingenting om oldeforeldre, noen steder står det faddere ved siden av foreldre og noen besteforeldre. Har sett at det har stått de eldste av besteforeldre/faddere...men hva da når man har oldeforeldre i livet..? Anonymous poster hash: b7b2e...431 Jeg hadde forresten en oldeforelder i live, men denne satt ikke ved hovedbordet. Anonymous poster hash: 38b4b...732
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #5 Skrevet 29. april 2015 I min konfirmasjon satt jeg, mine foreldre, mine to søsken og to faddere ved hovedbordet. Utover det, var folk plassert slik det passet seg, da gjerne i nærheten av noen de hadde noe til felles med. Hvis barna er små, så ville jeg forøvrig plassert de med foreldrene, ikke en stakkars tante som må passe på at de spiser og sitter stille Anonymous poster hash: 38b4b...732 Jeg tar poenget, men det er ikke snakk om en hvilken som helst stakkars tante, men ei som liker unger og som ikke ser nevøen sin så ofte. Men kanskje greit likevel å plassere ham sammen med foreldrene...må tenke litt mer på den. Dessuten har jeg iallefall ingen forventinger om at de skal sitte stille og spise pent - jeg kommer til å finne fram duplo og tegnesaker til barna og legge ut på verandaen slik at de kan gå ut dit når de er ferdige med å spise. Det "beinet" av hesteskoen jeg vurderer å plassere barna på er mot verandaen så de kan komme og gå dit som de vil uten å forstyrre så mye. Anonymous poster hash: b7b2e...431
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #6 Skrevet 29. april 2015 Aner ikke hva som er "riktig".Men når jeg var liten så HATET jeg å bli plassert på disse "barnebordene"! Der skulle jeg sitte, sammen med en hel haug med andre barn, somregel barn jeg ikke kjente noe særlig, mens alle de jeg faktisk kjente, de fikk sitte ved det ordentlige borde og ha det gøy. Jeg opplevde barnebord som utestenging fra det gode selskap. Det kan godt hende det fungerer godt for noen barn, nettopp fordi de kan holde hverandre med selskap, men hvis du går for dette synes jeg du bør kjenne barnegruppa godt,og vite at alle faktisk vil trives med dette. Ellers tenker jeg at det er bedre å sette barna med foreldrene, også heller sørge for at hvert barn har i det minste et annet barn i nærheten. Anonymous poster hash: c54b1...c31 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #7 Skrevet 29. april 2015 Aner ikke hva som er "riktig".Men når jeg var liten så HATET jeg å bli plassert på disse "barnebordene"! Der skulle jeg sitte, sammen med en hel haug med andre barn, somregel barn jeg ikke kjente noe særlig, mens alle de jeg faktisk kjente, de fikk sitte ved det ordentlige borde og ha det gøy. Jeg opplevde barnebord som utestenging fra det gode selskap. Det kan godt hende det fungerer godt for noen barn, nettopp fordi de kan holde hverandre med selskap, men hvis du går for dette synes jeg du bør kjenne barnegruppa godt,og vite at alle faktisk vil trives med dette. Ellers tenker jeg at det er bedre å sette barna med foreldrene, også heller sørge for at hvert barn har i det minste et annet barn i nærheten. Anonymous poster hash: c54b1...c31 Når du sier det...selv hadde nok jeg også hatet å bli plassert ved et barnebord hvor jeg ikke hadde kjent noen. Det vil ikke bli et rent barnebord men en del av voksenbordet. Mulig jeg da setter han det er snakk om enten ved foreldre (der blir det nok ingen andre barn), eller ved siden av søstra til konfirmanten - de to har en veldig fin tone seg i mellom. Skal høre litt med søstra mi også hva hun tenker... Anonymous poster hash: b7b2e...431 1
smilo Skrevet 29. april 2015 #8 Skrevet 29. april 2015 I vår familie er det vanlig at alle barn sitter sammen med sine foreldre uansett hvor nært du er i slekt med konfirmanten Vi har konfirmantens morside på den ene beinet og konfirmantens farside på den andre siden. Faddere rett mot konfirmanten på innsiden av hesteskoen. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #9 Skrevet 29. april 2015 Vi plasserte folk sammen med tanke på at de skulle ha det hyggelig, ikke med tanke på om de var besteforeldre eller filletanter. Siden det er slekta vet vi jo hvem som prater best med hvem, så da plasserte vi folk slik. Mormor synes det er kjempestas å sitte i nærheten av barnebarna, mens onkel Tore ikke kan sitte i nærheten av tanke Trude for da blir det bare høylydte politiske diskusjoner/krangler. Pleier det være sååå formellt i en konfirmasjon at man må bruke etiketteregler for å bordsette folk? Anonymous poster hash: bf55a...fe6 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #10 Skrevet 29. april 2015 Synes det du skisserer høres veldig greit ut Anonymous poster hash: d553f...ab8
Mamalama Skrevet 30. april 2015 #11 Skrevet 30. april 2015 Vi plasserte folk sammen med tanke på at de skulle ha det hyggelig, ikke med tanke på om de var besteforeldre eller filletanter. Siden det er slekta vet vi jo hvem som prater best med hvem, så da plasserte vi folk slik. Mormor synes det er kjempestas å sitte i nærheten av barnebarna, mens onkel Tore ikke kan sitte i nærheten av tanke Trude for da blir det bare høylydte politiske diskusjoner/krangler. Pleier det være sååå formellt i en konfirmasjon at man må bruke etiketteregler for å bordsette folk? Anonymous poster hash: bf55a...fe6 Sånn har vi gjort det og. Våre barn er heller ikke døpt, så da er det ingen faddere. Vi foreldre sitter på hver side av konfirmanten, og ellers setter vi folk sammen ettersom hvor vi tenker det er hyggeligst for dem og ikke hvor på slektstreet de er. Min erfaring er at festen da blir best for alle, det skal jo være en hyggelig festdag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå