AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #1 Skrevet 29. april 2015 Vi er nyetablerte med små barn. Middels inntekt. Hvor mye bør vi egentlig spare og nedbetale på gjeld? Hva gjør dere?Anonymous poster hash: 5af8e...f1c
Puny Skrevet 29. april 2015 #2 Skrevet 29. april 2015 Vi prioriterer å betale ned ekstra på lånet istedenfor å ha en stor buffer. Det er så lave renter på 'høyrente/sparekonto' så det lønner seg ikke for oss. Vi har bare ca 30 000 tilgjengelig som buffer. Hadde vi ikke hatt bil tenker jeg det ville holdt med 20 000. Men hadde vi hatt barn måtte vi kanskje øke den, for å føle oss trygge... Vi betaler ned alt vi kan ekstra og vet at banken ville trått til om vi skulle trenge noe. Syntes også det er enklere å ikke bruke pengene når vi ikke har dem tilgjengelig på konto, men har gitt dem fra oss til banken....
Mousj Skrevet 29. april 2015 #3 Skrevet 29. april 2015 Sett opp et budsjett, sørg for å spare opp en buffer på noen titalls tusen til uforutsette hendelser, og betal ned på lån så mye du kan. Alt du betaler ekstra utgjør ganske mye totalt sett på et huslån. Men å sette opp husholdningsbudsjett er nok det smarteste og mest økonomiske vi har gjort.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #4 Skrevet 29. april 2015 Veldig forvirrende overskrift. Den bør du redigere. Anonymous poster hash: 47e66...9d7 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #5 Skrevet 29. april 2015 Ha en buffer på konto, omtrent 2 måneders lønn. Etter det nedbetal så mye som overhodet mulig ned på lånet. Etter et år kan du bruke rentene på bufferen til å nedbetale lånet. Anonymous poster hash: 49ba4...d5b
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 29. april 2015 #6 Skrevet 29. april 2015 Vi er nyetablerte med små barn. Middels inntekt. Hvor mye bør vi egentlig spare og nedbetale på gjeld? Hva gjør dere?Anonymous poster hash: 5af8e...f1c Buffer 40.000 - 50.000. Nedbetaler ekstra det som jeg kan, vil ha det ned så jeg har mer å rute med når sønnen min blir større. Har lån på 7 × inntekt. Å få mindre lån vil gi større handlingsrom til å kunne spare mer og ta høyde for uforutsette utgifter
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #7 Skrevet 29. april 2015 Belåningsgraden vår er under 60% så vi betaler ikke ekstra på boliglånet. Sparer i aksjefond. Har buffer på 100 000. Anonymous poster hash: f8cb6...b15
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #8 Skrevet 29. april 2015 Du bør skrive noe om hvor stort lån du har i forhold til inntekt, og om du ser for deg endringer i inntekten - det har alt å si. Vi har to lønninger i buffer (dvs min + mannens), og jeg tror mannen pleier å ha en liten ekstrabuffer også Det er i stedet for sparing - og brukes egentlig bare når vi bestiller ferier. Det vi ikke forbruker i løpet av en måned, betaler vi da på lånet. Det varierer ganske mye; noen ganger er det 25.000, andre ganger er det 0. Det mest normale er vel at vi betaler ca 10 000 over det som er faste trekk. Vi har ca 60 000 utbetalt tilsammen, og et lån på 2,6 mill - halvparten av det er avdragsfritt (men vi betaler altså likevel). Hvis vi ikke skulle hatt avdragsfrihet, ville lånet kommet på ca 12 000 pr mnd, og vi pleier altså å betale inn ca 5 000 mer enn det. Anonymous poster hash: 9f494...4e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå