Gå til innhold

Oppdeling av treningsøkter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har som mål å jogge 30 km til sammen per uke, samt trene en viss mengde styrke.

Derfor lurer jeg på: Har det noe å si hvordan jeg fordeler treningen utover uka?

Eksempel:

La oss si at jeg én uke løper 10 km + 8 km + 5 km + 7 km, og fordeler styrketreningen over fire økter.

En annen uke løper jeg 10 km + 10 km + 10 km, og fordeler styrketreningen over to økter.

Vil jeg få ulike resultater av disse to ukene? Da mener jeg i forbinelse med overskudd, strammere kropp etc. Det er jo samme totalen i løpet av uka, men ulik oppdeling. Merk at eksempelet over er bare raskt funnet på, kunne vært hva som helst.

Håper noen kan hjelpe meg :)

Anonymous poster hash: 06508...fe1
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Hva er målet? Om du prøver å bygge muskler så vil så mye løping ødelegge for det.

Utover det vil ikke det spille noen rolle. Det er kalori inn/ut som avgjør om du går ned i fettprosent eller ikke. Altså vil løpingen i seg selv ikke ha noe å si om kostholdet ikke sitter.

Jeg driver kun med løping og har en definert og slank kropp, spiser nok så jeg ikke blir mager og tærer ned muskelmassen, men hadde ikke hatt sjanse å bygge opp mer muskelmasse med 4-5 mil løping i uka.

Da måtte jeg fokusert på tung styrke, helkroppsprogram, 3 ganger i uka og byttet de fleste lange løpeøktene med korte og harde intervaller(f.eks motbakke eller trappeløp) for å brenne mest mulig på fett og ikke tære ned på musklene.

AnonymBruker
Skrevet

Hva er målet? Om du prøver å bygge muskler så vil så mye løping ødelegge for det.

Utover det vil ikke det spille noen rolle. Det er kalori inn/ut som avgjør om du går ned i fettprosent eller ikke. Altså vil løpingen i seg selv ikke ha noe å si om kostholdet ikke sitter.

Jeg driver kun med løping og har en definert og slank kropp, spiser nok så jeg ikke blir mager og tærer ned muskelmassen, men hadde ikke hatt sjanse å bygge opp mer muskelmasse med 4-5 mil løping i uka.

Da måtte jeg fokusert på tung styrke, helkroppsprogram, 3 ganger i uka og byttet de fleste lange løpeøktene med korte og harde intervaller(f.eks motbakke eller trappeløp) for å brenne mest mulig på fett og ikke tære ned på musklene.

Jeg tror ikke du forsto spørsmålet mitt :)

Jeg bare er ute etter å vite om det har ulik effekt etter hvordan man deler opp treningsøktene. Vet at mye løping ødelegger for å bygge muskler. Men det er ikke det som er problemstillingen :)

Vil det ha noe å si om jeg deler opp øktene som eksempelvis de to ukene jeg beskrev over her? Altså… Helheten i løpet av uka er den samme. Totalen treningsmengde og treningstype er akkurat den samme. Men oppdelingen er ulik. Og hvis det har noe å si - Hva vil forskjellen være?

Håper du forsto det litt bedre nå :)

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Jeg tror ikke du forsto spørsmålet mitt :)Jeg bare er ute etter å vite om det har ulik effekt etter hvordan man deler opp treningsøktene. Vet at mye løping ødelegger for å bygge muskler. Men det er ikke det som er problemstillingen :) Vil det ha noe å si om jeg deler opp øktene som eksempelvis de to ukene jeg beskrev over her? Altså Helheten i løpet av uka er den samme. Totalen treningsmengde og treningstype er akkurat den samme. Men oppdelingen er ulik. Og hvis det har noe å si - Hva vil forskjellen være? Håper du forsto det litt bedre nå :)Anonymous poster hash: 06508...fe1

Som jeg skrev så vil det ikke ha noe å si da det er kaloriene inn/ut i løpet sv uka som avgjør om fettprosenten går ned(hva resultater du får utseendemessig).

Hvordan du jogger fra dag til dag har ikke noe å si så lenge du løper samme antall km og intensitet; det brennes like mange kalorier på 3 mil uansett hvordan du deler det opp.

Endret av Runforit
Skrevet

Dette er som Runforit sier, ved lik intensitet på hver økt.

Når du deler opp øktene slik du nevner over så er det lett å holde en helt annen intensitet på kortere økter enn på en 10 km økt, og dermed vil treningen bli ulik. Altså, en får ulikt utbytte av en treningsøkt i sone 2 enn en i sone 4.

Slik du foreslår å trene så virker det veldig tilfeldig og uten en konkret plan. Kanskje sette dine mål med treningen først, så sette opp trening som dekker ditt behov.

Er det ned i vekt du ønsker? Mer muskelmasse? Hva er målet med treningen?

AnonymBruker
Skrevet

Dette er som Runforit sier, ved lik intensitet på hver økt.

Når du deler opp øktene slik du nevner over så er det lett å holde en helt annen intensitet på kortere økter enn på en 10 km økt, og dermed vil treningen bli ulik. Altså, en får ulikt utbytte av en treningsøkt i sone 2 enn en i sone 4.

Slik du foreslår å trene så virker det veldig tilfeldig og uten en konkret plan. Kanskje sette dine mål med treningen først, så sette opp trening som dekker ditt behov.

Er det ned i vekt du ønsker? Mer muskelmasse? Hva er målet med treningen?

Har ikke noe spesielt mål :) Vil bare trene for å holde meg i form, få overskudd og god helse. Utseendemessige virkninger av treningen er bare en bonus, da jeg verken er for tynn eller for tjukk.

AnonymBruker
Skrevet

I eksempel 1 vil du ha 8 økter i uken (4 løping og 4 styrke). Det betyr at du har minst én dag med to økter. Det kan ha noe å si for restitusjonen. Å både løpe og trene styrke på samme dag betyr at minst én av delen vil lide. Om du løper før du trener styrke vil du ikke klare løfte like tungt som om du bare trener styrke, ergo vil du ikke få rull effekt av styrketreningen. Å trene styrke før du løper er hakket mer gunstig, men da vil restitusjonen etter styrkeøkten ødelegges av løpingen.

Det mest anbefalte er å ikke trene styrke og løping på en og samme dag.

Jeg ville gått for alternativ 2. Det gir mest rom for å få skikkelige økter, hvor de ulike treningsformene ikke ødelegger for hverandre, og du får mer tid til restitusjon.

Anonymous poster hash: de482...b60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...