Gå til innhold

Vil sy stretch-skjørt. Hvordan? Stoffbutikk i Bergen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lyst å sy meg et par stretchskjørt :) Tenker på slike tettsittende skjørt som når til ca. midten av låret, og som bare er å trekke rett på.

Hvordan lager jeg det? Måler opp stoff og "skjøter" sammen på begge sidene (en skjøt ved hver hofte) og så bretter kanten oppe ved magen inn og syr en kant?

Hvilket type stoff bør jeg bruke?

Og hvor får jeg kjøpt det? Bor i Bergen.

Anonymous poster hash: 7895f...a16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da kan du bruke jersey-stoff :) Dette har de veldig mye av på Stoff og stil. Du kan enten kjøpe mønster (f.eks. dette) der det følger med mønsterbiter, hvor mye stoff du trenger osv.

Eller så synes jeg denne bloggen hadde en god forklaring på hvordan man lager det uten et mønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stoff og stil i Åsane(mot Salhus) ja.

Men lurer meg på om det ikke ligger en på Åsane Senter også, Husqvarna? og at det er avdeling av den i Strandgaten/Jon Smørs gate. 4 år siden jeg bodde i Bergen nå så jeg skal ikke si helt sikkert at de eksisterer fortsatt.

Anonymous poster hash: 5d013...cc8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du klipper bare ut et langt rektangel. Spørs hvor mye fylde du vil ha i skjørtet. Jo lenger rektangel, jo mer fylde.

Høyden er hvor langt skjørtet skal være.

Husk å ta med sømrom.

Du bretter inn øverst ved livet, syr så endene av rektangelet sammen, men syr ikke helt opp slik så du kan tre strikken gjennom bretten.

Strikken er litt kortere enn livvidjen din, pluss litt sømrom. Tre strikken gjennom, knyt endene sammen når du har kommet gjennom og sy den siste sømmen.

Det er fler måter å gjøre det på, men den her er enkel og grei:)

Stoff velger du selv, er ingen fasit :) men vanskeligere å sy i stretch+silke/blonde-stoffer. :)

Anonymous poster hash: c982b...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...