AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #1 Skrevet 28. april 2015 Dere som teller kalorier, hva gjør dere når dere er på ferie? Tenker på litt lengre turer der man faktisk kan legge på seg noen kg hvis man driter fullstendig i kaloriene hver dag. Det blir jo fort mye ute-mat som man ikke vet kaloriinnholdet på. Selv salater kan være vanskelig å beregne når det er så mange ulike oljer og dressinger som kan være involvert. Jeg synes bare tanken på all restaurant- og kafématen får meg til å sette mindre pris på ferien. Jeg koser meg mye bedre hvis jeg vet hva jeg får i meg om dagene, men synes det er fryktelig vanskelig når det ikke er norske ingredienser og mat jeg disker opp selv.Anonymous poster hash: 4a112...d8c
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #2 Skrevet 28. april 2015 Spiser du ute, så spiser du ute. Du kan aldri vite hva restaurantmat inneholder, med mindre du bestiller en helt tørr salat. Selv en burger med basisingredienser kan være stekt i lite/medium/masse olje, og brødet kan inneholde ikke noe sukker eller nesten enorme mengder. Hvis du først spiser ute, er det beste du kan gjøre for deg selv å tillate deg gleden av den gode maten, og ikke tenke på kaloriene. Vær heller bevisst på det du kan telle, f.eks. dropp sukkerbrus, ikke spis masse is osv. Anonymous poster hash: eb499...e45 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #3 Skrevet 28. april 2015 Aner ikke om jeg skal eller Anonymous poster hash: 5db7d...d3f 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #4 Skrevet 28. april 2015 Spiser du ute, så spiser du ute. Du kan aldri vite hva restaurantmat inneholder, med mindre du bestiller en helt tørr salat. Selv en burger med basisingredienser kan være stekt i lite/medium/masse olje, og brødet kan inneholde ikke noe sukker eller nesten enorme mengder. Hvis du først spiser ute, er det beste du kan gjøre for deg selv å tillate deg gleden av den gode maten, og ikke tenke på kaloriene. Vær heller bevisst på det du kan telle, f.eks. dropp sukkerbrus, ikke spis masse is osv. Anonymous poster hash: eb499...e45 Ja, men slik klarer jeg ikke å tenke når det blir restaurantmat hver dag i f.eks to uker, dessverre. Kanskje eneste løsning er å kjøpe inn matvarer og spise mest mulig butikkmat på hotellrommet. Litt pinlig når man er med venner kanskje, men jeg klarer ikke kose meg på ferie når jeg ikke ikke har en anelse om hva det er jeg trykker i meg på dages-/ukesvis.Anonymous poster hash: 4a112...d8c
Pringle Skrevet 28. april 2015 #5 Skrevet 28. april 2015 Ja, men slik klarer jeg ikke å tenke når det blir restaurantmat hver dag i f.eks to uker, dessverre. Kanskje eneste løsning er å kjøpe inn matvarer og spise mest mulig butikkmat på hotellrommet. Litt pinlig når man er med venner kanskje, men jeg klarer ikke kose meg på ferie når jeg ikke ikke har en anelse om hva det er jeg trykker i meg på dages-/ukesvis.Anonymous poster hash: 4a112...d8c Det hørtes trist ut. Sånn skal det ikke være på ferie! Anbefaler deg å ta en matprat med noen du stoler på. Mener ikkeå være frekk, men det skal ikke behøve å være så anstrengende å spise. Sånn gjør jeg det: Når jeg er hjemme, veier jeg og registrerer alt. Når jeg spiser på besøk hos noen eller på restaurant, gjør jeg et overslag. Når jeg er på seminar eller ferie, dropper jeg registreringen. Dette går helt fint. Om jeg går litt opp i vekt i løpet av 2-14 dager, går jeg lett ned igjen. Det er ikke mange måltider gjennom et år dette dreier seg om. Men å spise ukontrollert hver dag hele året, det legger jeg meg på av. 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #6 Skrevet 29. april 2015 Jeg passer uansett på å spise "med omhu", altså at jeg drikker vann mens jeg spiser og bruker god tid så jeg klarer å kjenne etter når jeg ikke er sulten lenger. Etter to måneder med kaloritelling(mot totalt uansvarlige spisevaner før) har magesekken min sunket en god del, så jeg har ikke lenger "kapasitet" til å spise slik jeg har gjort før Jeg passer fortsatt på å drikke sukkerfri brus så det ikke blir noen ekstra kalorier der, og jeg småspiser ikke mellom måltider. Nå vet jeg også et grovt overslag i de fleste matretter, som for eksempel hvor mye det er i et gjennomsnittlig pizzastykke eller hvor mye det er i 100g pasta carbonara. Kaloritellingen trenger ikke være helt nøyaktig på ferie, men for meg er det viktig å fortsatt være obs på hva jeg spiser og ikke slakker tøylene helt. Vektnedgangen er tross alt ikke et engangsprosjekt, men en livsstilsendring jeg skal klare å opprettholde etter at jeg har nådd idealvekten min også. Anonymous poster hash: 92831...4e9 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #7 Skrevet 29. april 2015 Er du på ferie i 2 uker kan det selvsagt være greit å tenke seg om,men samtidig er du på ferie og skal kose deg. Eventuelle kilo du legger på deg går fort av igjen. Men d et er lov til å ta litt sunne valg. Personlig løper jeg meg en tur hver dag på ferie,kanskje du kan bli med på vanngymnastikk, en sats-time eller løpe deg en tur? Da har du litt ekstra kalorier. Så går det an å ikke gå bananas til frokost med stor buffet. Velg eggerøre, litt pålegg og litt brød. Ikke ta pannekaker og croissant i tillegg til 3 rundstykker. Bacon inneholder masse kalorier, og det er sikkert et bedre skinkealternativ. Velg en salat til lunsj, eller en hamburger uten fries. Drikk vin og ikke øl, ikke spis 4 is hver dag og unngå all småspising av nøtter og potetgull. Så er du langt allerede og kan likevel kose deg for det er viktig i en sunn livsstil; det skal være rom forutskeielser på ferie.Man skal leve litt. Når du kommer hjem fortsetter du med gode vaner, og lar d et gå 10 dager før du går på vekten. Anonymous poster hash: 0f7c5...138 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #8 Skrevet 29. april 2015 Jeg skjønner godt problemstillingen. En ting er å være vekke en liten uke. Det er noe annet om det er snakk om to uker. Man kan legge på seg mange kg på to uker, og det er så surt når man har slitt for å bli kvitt dem. Samtidig vil man kose seg, og ikke være Vanskelig i forhold til de man reiser sammen med. Når du bestiller mat ute, gå for ting med masse grønnsaker, rent kjøtt/fisk, og om det er saus, be dem enten droppe den, eller om å få den på siden, så du kan velge mengde selv. Be dem la være ha dressing på salater. Bestill gjerne salat til forrett, og kjøp inn frukt du kan spise på hotellrommet så du ikke kommer utsultet til en restaurant som viser seg å bare ha usunne alternativer. Anonymous poster hash: 7f979...89b
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #9 Skrevet 29. april 2015 Takk for svar. Glad det er noen som skjønner meg og ikke beskylder meg for hysteri bare fordi jeg foretrekker å moderere meg på ferie også. For meg er ikke "kos" å skeie ut fullstendig i matveien -- heller tvert i mot. Kosen for meg er folkene jeg er med, opplevelsene, shoppingen, osv. Og jeg koser meg mye mer med det hvis jeg ikke skal bekymre meg for all den feite maten. Så det er ikke slik at ferien min får dårligere kvalitet av at jeg passer på kostholdet, tvert i mot. Takk for tipsene deres. Jeg tar det til meg.Anonymous poster hash: 4a112...d8c
Gullik Skrevet 29. april 2015 #10 Skrevet 29. april 2015 For meg er ikke "kos" å skeie ut fullstendig i matveien -- heller tvert i mot.Anonymous poster hash: 4a112...d8c Hmm men hvis det er tilfelle, hvorfor må du da drive å telle kalorier i det hele tatt?
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #11 Skrevet 29. april 2015 Jeg skjønner godt problemstillingen. En ting er å være vekke en liten uke. Det er noe annet om det er snakk om to uker. Man kan legge på seg mange kg på to uker, og det er så surt når man har slitt for å bli kvitt dem. Anonymous poster hash: 7f979...89b Man legger ikke på seg mange kilo i løpet av 14 dager. I hvert fall ikke fettvekt og vann vil forsvinne raskt. Anonymous poster hash: c8ec8...a3c 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #12 Skrevet 29. april 2015 Hmm men hvis det er tilfelle, hvorfor må du da drive å telle kalorier i det hele tatt? Fordi jeg liker å holde oversikt og vite hva jeg får i meg selv om det ikke betyr at jeg overspiser? Jeg er normalvektig og skal fortsette å være det. Uansett handler ikke tråden om hvorfor jeg teller kalorier eller hvorfor jeg ikke ikke ferierer på samme vis som andre. Alt jeg spør etter er små tips for å holde litt styr på dette i perioder der det blir mye ute-mat, fra folk som gidder å diskutere akkurat det.Anonymous poster hash: 4a112...d8c
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #13 Skrevet 29. april 2015 Man legger ikke på seg mange kilo i løpet av 14 dager. I hvert fall ikke fettvekt og vann vil forsvinne raskt. Anonymous poster hash: c8ec8...a3c Jo, det kan man faktisk helt fint gjøre. 1 kg fett tilsvarer ca 7000 kcal. Om man hver dag i ferien har en god hotellfrokost med egg, bacon, gjerne noe musli med yoghurt (og på hoteller bruker de fullfett og fullsukkervariantene), deretter gjerne en lunsj ute med masse godsaker, og middag på kvelden som gjerne består av fete sauser og godt marmorerte kjøttstykker, og kanskje en dessert, og så har man jo et par iskremer i løpet av dagen for å kjøle seg ned må vite, og noe godt i glasset, så er man gjerne opp i et par tusen kcal over vedlikehold - daglig. Man kommer fort opp i over 4000 kcal på én dag da. Om vedlikehold er på 2000 kcal tar det 3,5 dager å legge på seg ett kg fett. På to uker kan man da fint legge på seg 4 kg. Jeg snakker av erfaring her. Jeg la på meg 5 kg på en tre-ukers ferie en gang, og de gikk IKKE vekk igjen av seg selv, skal jeg si deg. Og det var selv om jeg prøvde være bevisst på å gå mye og prøvde å begrense meg i matfatet. Anonymous poster hash: 7f979...89b
Gjest Godjente Skrevet 29. april 2015 #14 Skrevet 29. april 2015 Ta med vekta Badevekta, altså. Det gjør jeg om jeg er lengre på ferie for å holde kontroll på kiloene Ellers så bestiller jeg alltid det sunneste og tar det på øyemål. Har en app jeg kan regne ut sånn ca hvor mange kcal det og det blir
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #15 Skrevet 29. april 2015 Ta med vekta Badevekta, altså. Det gjør jeg om jeg er lengre på ferie for å holde kontroll på kiloene Ellers så bestiller jeg alltid det sunneste og tar det på øyemål. Har en app jeg kan regne ut sånn ca hvor mange kcal det og det blir Selv ikke verdensmestere i idretter med vektklasser gjør dette. Foreslår heller å kaste badevekta. Leser man kvinneguiden for tiden skulle man tro at de fleste var splitter pine gale. Ta med badevekta på ferie? Anonymous poster hash: 5db7d...d3f 5
Gjest Godjente Skrevet 29. april 2015 #16 Skrevet 29. april 2015 Selv ikke verdensmestere i idretter med vektklasser gjør dette. Foreslår heller å kaste badevekta. Leser man kvinneguiden for tiden skulle man tro at de fleste var splitter pine gale. Ta med badevekta på ferie? Anonymous poster hash: 5db7d...d3f Jepp, jeg må gjøre det. Det er enten det eller slavisk telle kalorier og ikke spise ute. Må følge med, for bruker 1 uke på å legge på meg og 4 -8 uker på å ta det av igjen . Ikke verdt det, så da blir det badevekten med
Inwe Skrevet 29. april 2015 #17 Skrevet 29. april 2015 Jeg gir totalt f og lever på øl, godteri og fet mat. Jeg er stort sett ikke på ferie, derfor har det lite å si i det lange løp. Selvom det har vært sånn hver eneste ferie jeg har hatt iløpet av de siste 3 årene har jeg tilsammen gått ned 50-60 kg. Altså fra en str XL til S. Nå ligger jeg på vedlikehold, og unner meg ofte endel mer enn hva jeg burde, men holder meg stort sett på samme sted (veier meg ikke, men klærne passer og speilbildet er fint). 1
Cata Skrevet 29. april 2015 #18 Skrevet 29. april 2015 Jeg teller den første dagen. Etter den så vet jeg sånn ca. hva jeg lander på og siden jeg ikke variere så veldig mye med frokost og lunch, så bruker jeg liknende verdier og hurtigregistrering resten av ferien. Det blir selvsagt ikke rett, men gir en viss idé om hvor mye jeg må hanke inn igjen når jeg kommer hjem.
Pringle Skrevet 29. april 2015 #19 Skrevet 29. april 2015 På badeferie har badevekten sin naturlige plass i bagasjen
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #20 Skrevet 29. april 2015 På badeferie har badevekten sin naturlige plass i bagasjen Men hvorfor? Anonymous poster hash: 5db7d...d3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå