Gå til innhold

Dårlig matlyst, men sulten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dårlig i form for tiden, så spiser lite dessverre.

Til frokost spiste jeg 3 brødskiver

Til middag spiste jeg 1 hamburger (samboer var ikke hjemme, og har ikke klart å lage noe selv, så derfor spiste jeg dette for første gang på flere år.

Til kvelds som var for en halvtime siden spiste jeg 2 brødskiver og en stangselleri.

Vi har ingenting å knaske på her hjemme, og jeg blir kvalm bare av tanken på flere brødskiver eller egg eller noe.

Det eneste i hele vide verden jeg kunne tenke meg å spise nå er potetgull. Men det har vi ikke.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre!

Anonymous poster hash: a64db...58d
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig form?

Syk?

Dårlig i form er det samme som syk ja. Bare ikke sengeliggende med influensa og feber - syk.

Gjest Runforit
Skrevet

Dårlig i form er det samme som syk ja. Bare ikke sengeliggende med influensa og feber - syk.

Hvordan syk da? Midlertidig så et det ikke farlig med litt lite mat en kort periode.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan syk da? Midlertidig så et det ikke farlig med litt lite mat en kort periode.

opp og ned 2 siste mnd. Medisiner og smerter som går ut over matlyst. Har gått på nye medisiner i 1 uke. Står i pakningsvedlegget at det skjer med 1-10% at de får anoreksi på medisinen! Men siden jeg ikke er psykisk syk så kan jeg vel ikke få anoreksi? Eller får jeg anoreksi bare av å spise lite?

Jeg har fått flere andre bivirkninger som det står skjer med 1-10%, så er redd for å få anoreksi også.

Jeg vet om slike juice på apoteket, og skal være påpasselig med å drikke det om det blir riktig ille. Men vil jo helst få i meg ting gjennom vanlig mat da :)

Tenker kanskje siden jeg har juicemaskin at det kan være enklere å få i seg næring gjennom det, men da må jeg være i form til å lage først.

Samboer lager heldigvis middag i morgen, så da blir det skikkelig mat på meg.

-TS

Gjest Runforit
Skrevet

opp og ned 2 siste mnd. Medisiner og smerter som går ut over matlyst. Har gått på nye medisiner i 1 uke. Står i pakningsvedlegget at det skjer med 1-10% at de får anoreksi på medisinen! Men siden jeg ikke er psykisk syk så kan jeg vel ikke få anoreksi? Eller får jeg anoreksi bare av å spise lite?

Jeg har fått flere andre bivirkninger som det står skjer med 1-10%, så er redd for å få anoreksi også.

Jeg vet om slike juice på apoteket, og skal være påpasselig med å drikke det om det blir riktig ille. Men vil jo helst få i meg ting gjennom vanlig mat da :)

Tenker kanskje siden jeg har juicemaskin at det kan være enklere å få i seg næring gjennom det, men da må jeg være i form til å lage først.

Samboer lager heldigvis middag i morgen, så da blir det skikkelig mat på meg.

-TS

Anoreksi er en psykisk sykdom. Merkelig å skrive at du kan få det av en medisin(!)

Men at du kan bli underernært grunnet dårlig matlyst er en annen sak.

Hva med nøtter/nøttebarer? Enkelt å lage selv, gjerne med honning og mørk sjokolade.

Og smoothier med fløte, avokado, god frukt etc? Vel så bra som en næringsdrikk :)

AnonymBruker
Skrevet

Anoreksi er en psykisk sykdom. Merkelig å skrive at du kan få det av en medisin(!)

Hva med nøtter/nøttebarer? Enkelt å lage selv, gjerne med honning og mørk sjokolade.

Og smoothier med fløte, avokado, god frukt etc? Vel så bra som en næringsdrikk :)

Det står at anoreksi er en bivirkning i pakningsvedlegget. Og medisinene er jo ikke psykiske. De er mot nervesmerter. Så synes det er rart.

Nøtter var kjempelurt. Da slipper jeg å lage noe om jeg ikke er helt i form. Er også glad i atkins. Takk for tips :)

Gjest Runforit
Skrevet

Det står at anoreksi er en bivirkning i pakningsvedlegget. Og medisinene er jo ikke psykiske. De er mot nervesmerter. Så synes det er rart.

Nøtter var kjempelurt. Da slipper jeg å lage noe om jeg ikke er helt i form. Er også glad i atkins. Takk for tips :)

Tror nok det vedlegget er feilformulert. At du kan bli underernært. Anoreksi kan du ikke få av en medisin.

Nøtter og tørket frukt er supergodt og masse kalorier :) Bare 100 gram er 600 kcal og det kan en lett spise selv ved dårlig appetitt :)

Håper du snart blir bedre :)

Skrevet

Det er faktisk noen leger i Sverige som mener at anoreksi utvikles av at man glemmer hvordan man spiser normalt. (Søk på the Stockholm solution).

Siden TS er bevisst på å få i seg nok næring tror jeg ikke hun er i faresonen.

Gjest Runforit
Skrevet

Det er faktisk noen leger i Sverige som mener at anoreksi utvikles av at man glemmer hvordan man spiser normalt. (Søk på the Stockholm solution).

Ja, men jeg får ikke det til å bli anorkeksi(?)

Mer et forstyrret forhold til mat, eller spisevegring(mange har det pga feks kresenhet etc)

Anoreksi diagnose er jo fordi en bevisst ikke vil spise mat av frykt for å legge på seg og at en har et forvridd syn av sin egen kropp.

Tenker jeg....(?)

Skrevet

Å spise dårlig over tid fører gjerne til dårlig matlyst. Jeg har vært der selv! Om du eller samboer handler inn mat, så gjør det, kjøp det du har aller mest lyst på av MAT, hva som helst, og helst noe du ikke har spist de siste par dagene. Matlysten vil ta seg opp igjen når du kommer inn i en rutine med regelmessig spising av næringsrik, variert mat. Da vil også formen komme, og det vil påvirke humøret i riktig retning.

AnonymBruker
Skrevet

Selleri eller eple med peanøttsmør er knall. Både kaloritett, og du får i deg litt salt (om du har potetgullsug), sunt fett, og frukt/grønnsaker. Og ikke minst krever det nada energi å lage. Kan bare skylle sellerien og dyppe rett i glasset...

Anonymous poster hash: 3d045...e4a
AnonymBruker
Skrevet

Da må anoreksi ha en annen betydning på svensk? Definisjonen på anoreksi er jo at man spiser lite pga lavt selvbilde og frykt for å bli tykk osv, ikke dårlig matlyst.

Å vent, googlet det. Noen mener at anoreksi ikke er psykisk sykdom. Eh, veldig skeptisk. Dette er en typisk greie som kan ha stor påvirkning av placebo. Dersom du forteller pasientene at de ikke er psykisk syke, men at de bare har glemt hvordan spise riktig, så kan de tillate seg selv å spise mer. For det er bevis på at matmengden er feil. Fokuset blir på at de kan spise mer uten å gå opp i vekt.

Dersom man blir fortalt at man har et forvridd kroppsbilde, så vil man heller tro at andre lyver til en for at man skal føle seg bedre. Da er det vanskeligere å tørre å spise mer.

---------------

Når det er sagt, jeg tror ikke det er noe fare her, TS, om du har et avslappet forhold til kropp. Kanskje dersom du alltid har ønsket å gå ned i vekt og nå gjør det fordi du blir tvunget til å spise mindre, så er det mulig at noen kan tippe over enden. Endelig "fant de svaret". Men dersom du syns kroppen din er helt ok, så er det nok ingen fare. Du vil ikke plutselig utvikle anoreksi uten grunn.

Jeg har selv levd på lite mat et år nå, og jeg har ikke utviklet anoreksi. Tvert imot, jeg har en tendens til å spise når jeg ikke burde fordi jeg er dårlig fordi jeg har så lyst på mer mat.

--------------

Forslag til hva du kan prøve å spise:

Proteinpulver (jeg er selv ganske glad i ris- og erteprotein, men bestiller fra utlandet pga pris). Du kan blande det i vann, rismelk. Jeg har ikke prøvd med vanlig sjokolade/melk, men tror det hadde funket. Du kan også blande proteinpulver i frokostblandinger eller en ferdigstekt wok for eks.

Selv har jeg spist potetgull en uke jeg var veldig syk. Men for mye kan gi deg kviser og få deg til å føle deg dårlig.

Putt vann og ris i en kjele, legg over frosne brokkoli og erter, de blir varmet mens risen koker. Så kan du ha på timian, salt og olivenolje. Eller soyasaus. Enkelt og godt.

Jeg er også glad i hjemmelagede tomatsupper (med sennep eller chilli) og linsesupper, men det er kanskje ikke din greie når du har dårlig matlyst.

Du kan også ta for eks gulrøtter, brokkoli, squash og erter og koke dem opp i vann, lage suppe. Krydre med smaker du liker. Paprikakrydder, kumin, salt, pepper, chilli er eksempler på noen krydder som kan brukes (kanskje ikke alle på en gang).

Anonymous poster hash: 568ae...362

Skrevet

Jeg er også sånn.

Spiser lite, er alltid sulten og orker ikke gjøre noe med det.

I går spiste jeg tre Ballerinakjeks. Var så sulten på kvelden at jeg nesten ikke klarte å gå :P

Hadde jeg hatt en pose potetgull hadde jeg kanskje gjort det.

Kjipt da å være sånn da det tapper energi, men heller det enn overspising!

_____

Kanskje du bør fylle skapene med noe som er lett tilgjengelig, sånn at du har noe når du er skrubbsulten og ikke er i form til å lage noe? Eventuelt noe i fryseren som du bare kan hive i ovnen?

Fem brødskiver og en burger synes jeg ikke høres ut som lite, da? Det er jo både frokost, middag og kveldsmat?

AnonymBruker
Skrevet

Anoreksi betyr mangel på lyst til å spise - mangel på appetitt. Når man har den psykiske lidelsen så heter det anoreksia nervosa og ikke bare anoreksi. Så ja, man kan få anoreksi som bivirkning av medisiner, men ikke anoreksia nervosa.

Anonymous poster hash: 4851b...faa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg søker på anoreksi er det ikke skille mellom anoreksi og anoreksi nervosa. De blir brukt om hverandre.

d5c0e7b8d9.png

Anonymous poster hash: 568ae...362
Skrevet

Ja, men jeg får ikke det til å bli anorkeksi(?)

Mer et forstyrret forhold til mat, eller spisevegring(mange har det pga feks kresenhet etc)

Anoreksi diagnose er jo fordi en bevisst ikke vil spise mat av frykt for å legge på seg og at en har et forvridd syn av sin egen kropp.

Tenker jeg....(?)

Teorien går ut på at anoreksi og bulimi blir sett på som fysiske sykdommer. Helt motsatt av hva vi er vant med, altså. Nå er det noen år siden jeg så dokumentaren, men jeg kan se om jeg finner den hvis du er interessert?

Gjest Runforit
Skrevet

Teorien går ut på at anoreksi og bulimi blir sett på som fysiske sykdommer. Helt motsatt av hva vi er vant med, altså. Nå er det noen år siden jeg så dokumentaren, men jeg kan se om jeg finner den hvis du er interessert?

Ja, gjerne det :)

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok det vedlegget er feilformulert. At du kan bli underernært. Anoreksi kan du ikke få av en medisin.

Nøtter og tørket frukt er supergodt og masse kalorier :) Bare 100 gram er 600 kcal og det kan en lett spise selv ved dårlig appetitt :)

Håper du snart blir bedre :)

Dette stemmer ikke. Anoreksi er det ikke uvanlig å finne på listen over mer sjeldne bivirkninger. Sjekk fakta for du uttaler deg.

Anonymous poster hash: 0606c...588

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...