Gå til innhold

Nybygg hus - fastpris eller budrunde ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei !

Jeg og min samboer har sagt at vi ønsker å kjøpe huset men megleren ønsker å jobbe med salsgoppgaven ferdig først fordi det er flere som venter på. Eventuell budrunde.... Er det lov? Eller er det første mann til mølla når alle har fått salgsoppgave på mailen og lest først?

Anonymous poster hash: 10d7a...126

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke de har budrunde på nybygg.

Anonymous poster hash: 95a5e...398
Skrevet

Det er dessverre mulig med budrunde på nybygg, var iallefall det i 2013. Men det er uvanlig.

Synes du skal pushe litt på megleren din, kan også nevne at de fleste i meglerbransjen ser på dette som en uting.

Med dagens kalkylemetoder for nybygg er det ikke noe problem å sette en god markedspris.

Skrevet

Vi vurderer å kjøpe et nybygg, og det ventes budrunde på huset. Vi synes det er merkelig, men skal være med opp til fastprisen på den type hus. Kommer budene over fastpris forhåndsbestiller vi et annet helt likt hus i samme område (har en løs avtale med han som bygger) til lavere fastpris.

AnonymBruker
Skrevet

Hei !

Jeg og min samboer har sagt at vi ønsker å kjøpe huset men megleren ønsker å jobbe med salsgoppgaven ferdig først fordi det er flere som venter på. Eventuell budrunde.... Er det lov? Eller er det første mann til mølla når alle har fått salgsoppgave på mailen og lest først? Anonymous poster hash: 10d7a...126

Synes du skal ta en telefon til forbrukerrådet, er ikke de rette instans, så få dem til å fortelle deg hvem som er rettet instans. For dette høres merkelig ut!

Anonymous poster hash: 2a5c8...539

AnonymBruker
Skrevet

Ts

Ja sybes er veldig merkelig og har lest at det er uvanlig , og er på vei til hus møte nå så får vi se.

Hadde dere lagt bud på fastpris eller prøve å prute litt ?

Skrevet

Synes ikke det passer seg med pruting på nybygg.

Du synes det er en uting med budrunde fra utbygger side, men ok med pruting fra din?

Skrevet

Hvem er selgeren? Er det utbygger eller er det et videresalg?
Dersom det er et videresalg av en ny bolig så er det ikke uvanlig å legge det ut på det åpne markedet. Men jeg har aldri hørt om nye hus hvor byggfirmaet selv gjør dette. Det er kjøpers marked for tiden og de fleste utbyggere er bare glad de får solgt nye boliger i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet

Det e videresalg til meglerfirma , og de har hatt det ut på finn no i 2 år . Plutselig var vi uflaks og tapte i budrunde ..... ;-(

Er skikkelig irritert at vi ikke kjøpte før....

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er ganske vanlig med budrunde i press-områder.

Jeg kan jo godt forstå at selger/megler/utbygger ønsker så høy pris som mulig. Og på den annen side; hvis ingen byr, vil det også være mulig å få huset billigere unn utropsprisen.

Og jeg kan aldri tenke meg at dette er regulert noe sted - hvorfor skulle det egentlig være forskjell på nye hus og "brukte" hus når det gjelder dette? Logikken bak er vel uansett at huset har den verdi som kjøper vil tilby.

Da vi kjøpte ferdighus var det budrunde på noen av husene på byggefeltet, og ikke på andre. Husene er like, men tomtene er forskjellige (solforhold, størrelse osv er litt ulikt). Derfor var ikke prisantydningen lik i utgangpunktet. Likevel: noen gikk til prisantydning, ett gikk under, og noen gikk over.

Anonymous poster hash: afa7f...22d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...