Gjest ashanti Skrevet 28. april 2015 #1 Skrevet 28. april 2015 Hei! Jeg har en liten hageflekk og lurer på om noen har noen tips til meg om hva slags planter/blomster jeg kan sette ut der? De må stå i potter. Jeg har absolutt null peiling på blomster og planter og lurer på hva slags typer som klarer seg litt selv? Altså at de tåler å ikke vannes en dag. Og tåler de ulike temperaturene som er ute nå?
hjertesukka Skrevet 28. april 2015 #2 Skrevet 28. april 2015 Mitt tips er lavendelplanter, som jeg ser at flere har på tilbud nå. De er også humlevennlige. Har plantet ut flere i jorda, men hvis du skal ha de i potter så bruk store potter så greier de seg uten at du vanner hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #4 Skrevet 29. april 2015 Mitt tips er lavendelplanter, som jeg ser at flere har på tilbud nå. De er også humlevennlige. Har plantet ut flere i jorda, men hvis du skal ha de i potter så bruk store potter så greier de seg uten at du vanner hele tiden. Hvem har tilbud på de nå? Anonymous poster hash: 15bc2...96b
Gjest Eiss Skrevet 29. april 2015 #5 Skrevet 29. april 2015 Tenkte stemor jeg og, de er robuste og kommer i flotte farger!
hjertesukka Skrevet 29. april 2015 #6 Skrevet 29. april 2015 (endret) Hvem har tilbud på de nå? Anonymous poster hash: 15bc2...96b Teknisk feil... Endret 29. april 2015 av hjertesukka
hjertesukka Skrevet 29. april 2015 #7 Skrevet 29. april 2015 Hvem har tilbud på de nå? Anonymous poster hash: 15bc2...96b Coopen, Plantasjen og muligens Mester Grønn.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #8 Skrevet 29. april 2015 Takk for alle tips TS Anonymous poster hash: cf04f...836
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #9 Skrevet 30. april 2015 Stemor med små blomster. Pass på at de ikke tørker ut. Knip av blomster etterhvert som de visner så kommer det nye. Stemor tåler noen kuldegrader. Stemor pleier å stå fint frem til slutten av juni. De kan klippes ned og få ny blomstring på sensommeren. Men jeg pleier å bytte dem ut med andre sommerblomster da, som ofte er billigere i juli enn på forsommeren. Når det ikke lenger er fare for frostnetter kan du plante hvite margeritter, pelargonia, lavendel og potteroser. Disse kan du ha lenge hvis du klipper av blomster som visner og passer på at de ikke tørker. Lavendel og pelargonia tåler å tørke litt. Lobelia er fin i skygge, trenger ikke å knipe av blomster, men må ikke tørke ut. Margeritter og roser trenger også å vannes ganske ofte hvis det er varmt. I en av krukkene mine har jeg en staude som blomstrer om høsten, oktoberbergknapp Herbstfreude. Den står ute i krukken hele året. Den begynte å komme frem for et par uker siden, og er grønn og fin hele våren og sommeren før den får rosa blomster på høsten. Den må få en del sol og varme for å utvikle seg og blomstre. Den tåler noen kuldegrader og kan stå fint helt til desember. Den er også fin når den toppes med snø. Jeg pleier å klippe den ned tidlig på våren før den begynner å spire fra rota igjen. Det er også mulig å plante små busker i krukkene, som kan stå ute hele året. Hvis du bare vil ha noe grønt kan du plante alperips. Den blir tidlig grønn og tåler det meste, men den får ikke blomster eller bær. Den kan formklippes på samme måte som buksbom, men er mye mer hardfør siden den ikke har blader om vinteren. Jeg liker å følge med på plantens utvikling gjennom hele sesongen, og liker derfor flerårige planter selv om de ikke blomstrer fint hele sesongen slik sommerblomstene gjør. Hvis krukkene er store trenger du ikke å vanne like ofte som hvis de er små. Pass på at det er dreneringshull i bunnen av krukken hvis den ikke står under tak. Ellers kan planten drukne hvis det regner mye. Når du planter kan du legge et lag med fiberduk nederst, deretter et lag med lecakuler, deretter et nytt lag med fiberduk og til slutt god jord. Du kan få kjøpt ferdig blandet krukkejord eller du kan bruke vanlig plantejord og blande inn litt kugjødselkompost. Bland gjerne inn grus eller lecakuler i jorda. Plantene liker det, særlig lavendel liker lett jord. Anonymous poster hash: d4633...671
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå