monkey Skrevet 28. april 2015 #1 Skrevet 28. april 2015 Prøvde meg for første gang på kvæfjordkaken. Sleit med marengs-laget. Den bestod av 5eggehvite som skal piskes med 200gr sukker.. jeg pisket og pisket med mikser, i 35min og den ble bare ikke stiv. Ikke slik fløte blir når den blir pisket liksom. Den er rett og slett rennende...jeg slengte den bare inn i ovnen likevel og håper på drt beste, vi får se etterpå..men hva kan jeg ha gjort feil, hvorfor ble den ikke stiv? Iflg oppskriften skulle den være så stiv at når man vender skålen så skal den ikke renne ut.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #2 Skrevet 28. april 2015 Pisket du eggehvitene før du tok i sukkeret? Tror du skal det.. Og hvis du gjorde det,kanskje eggene var for gamle? Jeg vet ikke altså, har ikke hatt noe problemer med marengs før. Anonymous poster hash: a1d22...d3d
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #3 Skrevet 28. april 2015 Hvis du har fått i bare bittelitt eggeplomme eller det fantes fett i bollen før du begynte blir ikke eggehviten stiv. Anonymous poster hash: 7861d...a83 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #4 Skrevet 28. april 2015 kan det ha vært fett i bollen? Anonymous poster hash: d1816...7db
karroo Skrevet 28. april 2015 #5 Skrevet 28. april 2015 Var du nøye med at det ikke kom noe eggeplomme eller vann i blandingen? Det er viktig at all utstyr er rent og fritt for fett. Tilsatte du sukkeret litt etter litt? Tror nok kaken kan bli mislykket om du ikke fikk til marengsen helt, dessverre. Men lykke til!
monkey Skrevet 28. april 2015 Forfatter #6 Skrevet 28. april 2015 Søren... det var smør i bollen med eggehviten. Det var smør fordi jeg hadde det der før jeg tok det i blsndingen for å lage bunnen.. visste ikke at det var så kritisk.. første gang jeg lager kvæfjordkaken, også første gang med marengsen.. doomed to fail..
Gjest Margit Spat Skrevet 28. april 2015 #7 Skrevet 28. april 2015 Jeg ser du allerede har funnet svaret på hvorfor marengsen ikke ble stivpisket. Et tips til neste gang: vask alltid bollen du skal lage marengs i en ekstra gang med zalo rett før du skal lage marengsen. Også om den er tilsynelatende ren og har stått i skapet. Tørk av den skikkelig godt, gjerne en ekstra gang med kjøkkenpapir, før du setter igang med marengsen. Samme prosedyre på vispene til mixmasteren (men pass på at det ikke sitter igjen kjøkkenpapir i kriker og kroker på vispene ). Jeg tror dessverre også at kaken blir litt rar når eggehvitene ikke ble stivpisket, men gi gjerne tilbakemelding på det
monkey Skrevet 28. april 2015 Forfatter #8 Skrevet 28. april 2015 D2n ble god. Tror jeg pisket litt for mye (?).. da den ble veeeldig luftig da den kom ut av ovnen, dessuten skilte den seg fra bunnen.altså den lå oppe på bunnen, men ikke på bunnen.. Men godt var det..
Gjest Lille-pus Skrevet 29. april 2015 #9 Skrevet 29. april 2015 Et tips til pisking av eggehvite er å gni bollen innvendig med en skalk av sitron først. Sitronsyren fjerner eventuelle fettspor selv om bollen er nyvasket.
DysterPytten Skrevet 29. april 2015 #10 Skrevet 29. april 2015 Bollen må være ren, uten fett. Helst av stål. Stivpisk eggehvite slik at de skummer, SÅ har du i litt og litt sukker og så pisker du til du kan snu bollen over hodet og det ikke faller ut.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #11 Skrevet 29. april 2015 ril kaker som skal ha en marengsdel og en bunndel med eggeplommer og mel og litt forskjellig annet så stivpisker jeg marengsen først og så lager den andre delen etterpå for å vere sikker på at bollen jeg pisker marengsen i g vispene er helt rene og fettfrieAnonymous poster hash: c34ff...42f
Djungelvrål Skrevet 29. april 2015 #12 Skrevet 29. april 2015 Noen bruker litt eddik i marengs også...vet ikke om dette er for å gjøre den ekstra stiv.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #13 Skrevet 29. april 2015 Bittelitt salt når man stivpisker eggehvitene hjelper til å få dem ekstra stive. Bare ikke ha for mye, er ikke godt med salt bunn i kaken Men en bitte liten klype funker gull. Anonymous poster hash: 2ebc4...b8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå