Gå til innhold

Selge bolig under takst?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har en bolig som er taksert til 3 000 000. Har fått inn et bud på 2 650 000 fra noen som hadde fått vite at vi skal selge. Hvis vi aksepterer dette slipper vi eiendomsmegler, annonsering og visninger. Dette beløper seg til ca 100 000.

Er usikker på hvordan markedet er nå. Selges boliger vanligvis over eller under takst nå? Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye selges langt over takst, men det spørs jo hvor du bor? Sjekk på finn.no vel og se hvor mye boliger i ditt område har blitt solgt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meglere er dyrt ja, og om man får en god pris utenfor markedet kan det lønne seg å droppe megleren.

MEN, da bør du være rimelig sikker på at du tjener på det også. Eller at du ihvertfall ikke taper på det.

Nå vet ikke jeg hvor boligen din ligger, eller hvilken stand den er i, så det er vanskelig å si. Selv har jeg kun erfaring med boligmarkedet i Oslo:

Er i ferd med å kjøpe bolig for tredje gang på noen få år, og er på seriøs jakt om dagen.

Jeg har aldri kjøpt eller solgt under takst. Kjøpte for 100.000.- over takst første gang og 150.000.- over takst andre gang (leiligheter sentralt i Oslo). Solgte min forrige leilighet for 150.000.- over takst.

Det meste av det vi har sett på nå (ser etter noe på 100kvm + utenfor sentrum med veranda/hageflekk) har gått for mellom 100 000.- og 400 000.- (!) over takst.

Tapte en budrunde denne uken der objektet ble solgt for 100 000.- over takst

Forutsatt at boligen du skal selge ligger i Oslo området synes jeg det høres LITE ut med 350 000.- under takst. Jeg ville ihvertfall forlangt takst for å selge utenom markedet. Da kan både du og kjøper en OK deal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med forrige som skrev. Jeg kjenner også bare til Oslo området men her går ting over takst for tida. Vi var å så på ei skikkelig rønne her om dagen. 82m2 rekkehus med liten hage. Det var takstert til 1.850.000. (Det så helt jævlig ut å man måtte byttet hele elektriske annlegget, alle vinduer, kjøkken samt malt/tapetsert alle flater og lagt nye gulv i alle rom) - huset gikk for 2.050.000

Var også å så på et rekkehus i Ski. Det var fint - 125m2,. Taksert til 1.670.000 - gikk for 1.915.000

Så jeg ville ikke solgt for under takst med mindre du snakker med en eiendomsmegler for eksempel om uforpliktende råd bare og han sier at det er fornuftig slik markedet er der du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for tilbakemeldinger. Huset ligger i Drammen. Enebolig på i overkant av 200 kvm. Grenser til friareal. Tomt ca 1,5 mål. Kort og trygg skolevei. Sykkelvei til sentrum og jerbanestasjon (ca 6 km, tog til oslo tar 40 min).

Har sjekket Finn eiendom nå. Boliger i samme bydel ligger på 2 150 000 til 3 690 000. Har nå også gjort avtale med en eiendomsmegler som kommer nest uke for å vurdere pris. Blir spennende fremover nå. Tar gjerne imot flere tips og gode råd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri ha solgt uten gjennom budrunde. Det gjelder å ha is i magen og tenke at så lenge det finnes ett par som vil betale 2.650.000, så finnes det sannsynligvis flere. La dem krangle!

Var i samme situasjon selv, og vi hadde dessuten hastverk med å selge. Men siden vi ville gjennomføre en budrunde gikk leiligheten vår for 300.000 over takst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...