Gå til innhold

P-sprøyte advarsel

Gjest Revenka

Anbefalte innlegg

Gjest Revenka

Jeg hadde gått på p-sprøyte i 4 år og bestemte meg for å begynne på p-piller igjen. Det tok 5 mnd fra jeg sluttet med sprøyten til jeg fikk min første mens. Og den sluttet heller ikke. Blødde heldigvis ikke så mye da men. I tillegg var jeg kjempe sår og øm nedentil. Trodde jeg hadde fått sopp og testet diverse kurer uten bedring. Bestilte time hos legen, og det tok et par uker før jeg fikk time. Legen var sikker på at her er det noe galt, og tok mange prøver. Den ene tok 6 uker før resultatet kom, og alle var negative. Så jeg bestilte en ny time fordi jeg visste at noe var galt, og legen måtte kunne finne ut av det. Et sett med nye prøver ble tatt og etter 6 uker hadde jeg fått alle resultater igjen. alle negative.

Legen skrev ut en kur hun kanskje trodde kunne hjelpe, men etter et par uker hadde jeg ikke merket noen forbedring, heller blitt litt værre. Etter enda noen dager før jeg fikk komme inn igjen til legen foreslo hun en spesialist. Jippi!

Det tok 1 mnd før jeg fikk time hos spesialisten. Men han visste alledere hva som var galt med meg før han hadde sjekket meg ordentlig. Kroppen produserte for lite hormoner som bivirkning av å slutte på p-sprøyten. Fikk medisiner mot hormonmangel + salve for sårheten. Nå har det gått 2 mnd siden jeg var hos spesialisten, og endelig er jeg så og si bra. Totalt oppsummert var jeg øm og sår i 8 mnd. Og det har gått utover forholdet til min samboer og meg. jeg har ikke hatt noen interesse for kos, men har gjennomført med litt smerter i ny og ne for husfreden, selv om jeg vet at det ikke hadde vært nødvendig :-?

Men en ting som irriterer meg er hele tiden har medisinen vært reseptfri på apoteket. Den har tilogmed stått ved siden av alle soppkurene jeg har kjøpt. Hadde jeg bare visst.. og hadde bare fastlegen min visst om det. 8 mnd uten sex er lenge når man er vant til daglige svingomibingen..

Så til dere som går på p-sprøyen og skal slutte, og kanskje blir tørr, øm og sår, det er håp der ute selv om det ikke går via fastlegen! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men en ting som irriterer meg er hele tiden har medisinen vært reseptfri på apoteket. Den har tilogmed stått ved siden av alle soppkurene jeg har kjøpt.

Hormontilskuddet??

Eller disse lilla pakkene med vagitorier eller krem mot tørrhet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Revenka

Det heter Ovesetrin og er de lilla pakkene. Det er hormontilskudd, østrogentilskudd. Mot sårhet som skyldes østrogenmangel.

Salven jeg fikk for selve sårhetene var en kortisonsalve som var reseptbelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som er i eller ferdig med overgangsalderen som bruker disse. Merkelig at du ikke ble tipset på apoteket. Om du spurte etter noe annet enn soppkur mener jeg....

Vanlige preparater i bruk mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette var interessant å lese!

Jeg har gått på spröyten i 5-6 år, og (nesten) hele tiden värt fornöyd. Har hört mye negativt underveis, men alltid anbefallt den til andre.

Nå har jeg imidlertid sluttet, i januar i år. Har tenkt å skaffe barn om ikke så altfor lenge og ettersom jeg har hört at det kan ta tid för "systemet" kommer i gang igjen tenkte jag at det var like bra å slutte.

Jeg begynnte på p-plaster, og tok det i to måneder för jeg sluttet helt. Mensen kom igang som vanlig etter ca en måned på plaster og jeg trodde alt var i orden.

Men, når jeg da sluttet på plasteret fikk jeg mens som kom og gikk helt som den ville, og til slutt blödde jeg hver eneste dag i tre måneder. På slutten var jeg også plaget med unormalt mye utflod og litt klöe.

Jeg gikk til legen, og hun trodde at det kom at spröyten selvfölgelig, og anbefalte meg å gå på plaster i noen måneder fremover for å få systemet "i sjakk".

Så, der er jeg nå, kjempesugen på å sette i gang "prosjekt-skaffe-barn", men det blir jo litt vanskelig med plaster på... Jeg er fortsatt plaget av veldig mye utflod, av og til röd-brun, men jeg har bare hatt plasteret på i to uker så jeg får vel smöre meg med litt tålmodighet.

Fint å höre at andre også har hatt liknende problemer, da er jeg jo ikke helt "unormal".

Oppdater meg gjerne om hvordan det går for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg sluttet med p-sprøyte fikk jeg først minipille. Det var da alle problemene med uvanlige blødninger var på det værste. Begynte på vanlig p-pille fordi legen mente den minipillen var for lavt dossert for kroppen min. Kanskje plasteret ditt også er for lavt dossert. Høres nemlig veldig kjent ut det der ja :) Nå får jeg mensen nesten på timen etter forventet tid, men er fortsatt litt sår og helt tørr. Har vært bra en periode nå, men et lite tilbakefall var vel nesten forventet :-( kjøpt påfyll med vagnialkrem for å ordne slimhinnene og litt glidemiddel.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen!

Nå har jeg hatt på plasteret i tre uker, og blödningene har forsvunnet helt :-). Denns uka er "plasterfri" så nå gjenstår det bare å se om jeg får mens som jeg skal...

Det jeg synes er rart med alt dette er at problemene först kommer når man slutter på p-spröyten, er det ikke mer lokisk at problemene kommer når man begynner å tilföre kroppen hormoner, ikke når man slutter??

Jaja, det spiller i og for seg ingen rolle, jeg synes bare det er litt rart.

Men den gyldne regelen er altså att når man slutter på spröyten så skal man gå over på ett annet prevansjonsmiddel först, for at systemet skal normalisere seg?

Noen som vet hvor lenge man skal/bör ta et annet prevansjonsmiddel etter at man sluttet på spröyten?

Jeg har liksom ikke så lyst til å vente med mitt "skaffe-barn-prosjekt" i 5 mnd, som var tiden legen anbefalte meg.

Men på andre siden, det blir jo ikke så mye barn når jeg blör hele tiden heller.. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...