Gå til innhold

LHCF/lavkarbo frokostforslag uten egg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt å kjøre ganske strikt lavkarbo noen uker fordi jeg trenger å gå ned noen kilo raskt, men jeg er så uinspirert når det gjelder frokost. Til vanlig spiser jeg havregrøt, men det er jo uaktuelt på dette kostholdet. Det har lett for å bli mye egg, så jeg trenger noen forslag til andre ting som passer til frokost. Har tenkt å spise minst mulig melkeprodukter (med unntak av kokosmelk) og frø. LCHF-kaffe og smoothies er jo en mulighet, og ofte tilstrekkelig siden jeg ikke er vant til en stor frokost, men andre forslag tas i mot med takk :)

Anonymous poster hash: ce535...946
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva med kokoskrem med kakaopulver og nøtter på toppen?

Endret av FitnessIna
Skrevet

Det kan vel ikke bli for mye egg? :)

Uansett så er ikke jeg så fan av de tradisjonelle måltidsreglene. Jeg kan finne på å ha taco til frokost og frøknekkebrød til middag. Hvis du er av samme slaget, så åpner det opp mange nye muligheter. ;) Du trenger ikke å lage måltidet på morgenen. Det kan være rester. Når man først lager mat så tar det ikke mye lengre tid å lage en porsjon eller to ekstra.

Hvis du er av det mer tradisjonelle slaget så er det mange forslag her, og du finner nok noen uten egg og frø. ;)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Bare legger til at du ikke går mer ned (i fettvekt - du vil nok miste noe vann) av lavkarbo enn andre dietter, vektnedgang kommer av kaloriunderskudd. (Du kan med andre ord spise akkurat hva du vil, om du bare passer på kaloriene.)

Endret av Pringle
Skrevet

Bare legger til at du ikke går mer ned (i fettvekt - du vil nok miste noe vann) av lavkarbo enn andre dietter, vektnedgang kommer av kaloriunderskudd. (Du kan med andre ord spise akkurat hva du vil, om du bare passer på kaloriene.)

I studiene hvor lavkarbo har blitt sammenlignet med lavfett har lavkarbo kommet best ut av det. I de studiene der det faktisk er snakk om lavkarbo vel og merke. Overraskende mange av studiene kaller type 40% karbohydrater for lavkarbo... Men her er en studie der de faktisk spiser lavkarbo.

Lavkarbogruppen slanket seg i 2 uker, og så gikk over til vedlikehold. De økte antall karbohydrater til vektnedgangen stagnerte. Ingen kalorirestriksjon, de fikk lov til å spise seg mette.

Lavfettgruppen slanket seg i 52 uker. Kalorirestriksjon.

Greit nok at noe av det lavkarbogruppen gikk ned er vann, men lavkarbogruppen slanket seg i to uker og likevel klarte ikke lavfett å ta dem igjen på ett år... Det sier vel litt? ;)

Så jo, det har noe å si hva du spiser. Skal du varme opp vann så er en kalori en kalori. Men kroppen er mye mer avansert enn som så. Hva vi spiser påvirker hormoner (fettlagring, sult, søvn osv), futile cycles (som igjen gir kroppsvarme), NEAT (rastløshet, tromming med fingrene osv) for å nevne noe. Så hva du spiser påvirker hvor mye du spiser og hvor mye kroppen bruker.

Det sies, uten at jeg har sett kilde på dette tallet, at ved å være i ketose kan man plusse på ca 500 kcal på forbruket for overvektige personer. Kroppstemperaturen går opp ca 0,5 ºC.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan vel ikke bli for mye egg? :)

Uansett så er ikke jeg så fan av de tradisjonelle måltidsreglene. Jeg kan finne på å ha taco til frokost og frøknekkebrød til middag. Hvis du er av samme slaget, så åpner det opp mange nye muligheter. ;) Du trenger ikke å lage måltidet på morgenen. Det kan være rester. Når man først lager mat så tar det ikke mye lengre tid å lage en porsjon eller to ekstra.

Hvis du er av det mer tradisjonelle slaget så er det mange forslag her, og du finner nok noen uten egg og frø. ;)

Nja....jeg blir fort lei av egg hvis jeg spiser for mye, så jeg synes det er godt å ha noe å variere med. "Middag" til frokost er greit det, men jeg er sjelden så sulten om morgenen, så tanken på et kraftig kjøttmåltid tidlig om morgenen frister ikke særlig :) Takk for lenke!

AnonymBruker
Skrevet

Joda, jeg vet det, og passer på kaloriene. Min personlige erfaring er at jeg går raskere og lettere ned i vekt med lavkarbo/LCHF enn med f.eks. GR, så derfor velger jeg det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med kokoskrem med kakaopulver og nøtter på toppen?

Takk, det høres knallgodt ut :)

Skrevet (endret)

I studiene hvor lavkarbo har blitt sammenlignet med lavfett har lavkarbo kommet best ut av det. I de studiene der det faktisk er snakk om lavkarbo vel og merke. Overraskende mange av studiene kaller type 40% karbohydrater for lavkarbo... Men her er en studie der de faktisk spiser lavkarbo.

Lavkarbogruppen slanket seg i 2 uker, og så gikk over til vedlikehold. De økte antall karbohydrater til vektnedgangen stagnerte. Ingen kalorirestriksjon, de fikk lov til å spise seg mette.

Lavfettgruppen slanket seg i 52 uker. Kalorirestriksjon.

Greit nok at noe av det lavkarbogruppen gikk ned er vann, men lavkarbogruppen slanket seg i to uker og likevel klarte ikke lavfett å ta dem igjen på ett år... Det sier vel litt? ;)

Så jo, det har noe å si hva du spiser. Skal du varme opp vann så er en kalori en kalori. Men kroppen er mye mer avansert enn som så. Hva vi spiser påvirker hormoner (fettlagring, sult, søvn osv), futile cycles (som igjen gir kroppsvarme), NEAT (rastløshet, tromming med fingrene osv) for å nevne noe. Så hva du spiser påvirker hvor mye du spiser og hvor mye kroppen bruker.

Det sies, uten at jeg har sett kilde på dette tallet, at ved å være i ketose kan man plusse på ca 500 kcal på forbruket for overvektige personer. Kroppstemperaturen går opp ca 0,5 ºC.

Ja, de som gikk i ketose gikk ned mer i vekt i starten enn de som hadde kaloriunderskudd med karbo. Men - for det første, å være i ketose kan være utfordrende fordi det krever veiing av karbo, og veldig lite karbohydrater. Etter et år tok kaloriunderskudd-gruppen ketose-gruppen igjen på vektnedgang, slik at de endte opp med samme vektnedgang. Her må man da bestemme om det faktisk er verdt det å komme i ketose for å gå litt raskere ned i vekt i starten.

Endret av FitnessIna
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de som gikk i ketose gikk ned mer i vekt i starten enn de som hadde kaloriunderskudd med karbo. Men - for det første, å være i ketose kan være utfordrende fordi det krever veiing av karbo, og veldig lite karbohydrater. Etter et år tok kaloriunderskudd-gruppen ketose-gruppen igjen på vektnedgang, slik at de endte opp med samme vektnedgang. Her må man da bestemme om det faktisk er verdt det å komme i ketose for å gå litt raskere ned i vekt i starten.

Jeg vet ikke om jeg kommer i ketose, og det er for så vidt ikke så nøye heller. Gidder ikke styre med ketostix osv. Synes bare det er lettere å gå ned i vekt på lavkarbo sånn rent generelt, bl.a. fordi jeg kan ha et lavt kaloriinntak uten å bli så sulten.

• Liker 1
Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Vil du spis egg i andre former enn bare kokt/stekt da?

Jeg lager gjerne oopsieslignende brød som jeg har f.eks avokado og reker på.

Eller roastbeef, krydder,salat og majones.

Ellers er jeg veldig glad i omelett. Da kan man variere så mye man vil. Noen ganger lager jeg bare helt vanlog, plain omelett, mens andre ganger lager jeg omelett med mye kjøtt og/eller grønnsaker

• Liker 2
Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet (endret)

Wow! Hadde 35-40 kilo med vann i kroppen jeg da? :ler:

Spiste nemlig 1600-1800 kcal daglig når jeg spiste lavfett, og jeg gikk ikk ned et gram.

Har nå spist 1600-1800 kcal lchf, og jaggu gikk jeg ned MYE.

(forøvrig har jeg aldri vært opptatt av ketose og annet. Bare spist helt vanlig lchf mat utifra hva jeg har hatt lyst på)

Endret av Hello Kitte
  • Liker 2
Skrevet

Wow! Hadde 35-40 kilo med vann i kroppen jeg da? :ler:

Spiste nemlig 1600-1800 kcal daglig når jeg spiste lavfett, og jeg gikk ikk ned et gram.

Har nå spist 1600-1800 kcal lchf, og jaggu gikk jeg ned MYE.

Hvor lite fett spiste du på lavfett? For lite fett er på ingen måte gunstig, fordi det er et essensielt næringsstoff ;)

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Hvor lite fett spiste du på lavfett? For lite fett er på ingen måte gunstig, fordi det er et essensielt næringsstoff ;)

Husker ikke eksakt. Spiste ganske så normalt, bare at jeg holdt meg til typisk lavkalorimat. Fikk hjelp av en kostrådgiver som ha meg en matplan som garantert skulle fungere :P

Fulgte den til punkt og prikke i godt og vel 2 år uten at det hjalp noe.

Jeg gikk konstant rundt og var sulten bare

6 mnd etter at jeg gikk over på lavkarbo så hadde jeg mistet 15 kilo, og jeg var ikke sulten en eneste dag

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg kommer i ketose, og det er for så vidt ikke så nøye heller. Gidder ikke styre med ketostix osv. Synes bare det er lettere å gå ned i vekt på lavkarbo sånn rent generelt, bl.a. fordi jeg kan ha et lavt kaloriinntak uten å bli så sulten.

Jammen da spiser du lavkarbo! Det er jo derfor du skal gjøre det, fordi det passer for deg. Da vil du automatisk velge matvarer med lite karbohydrat og ikke savne høykarbomaten. Du trenger ikke egg!

Husker ikke eksakt. Spiste ganske så normalt, bare at jeg holdt meg til typisk lavkalorimat. Fikk hjelp av en kostrådgiver som ha meg en matplan som garantert skulle fungere :P

6 mnd etter at jeg gikk over på lavkarbo så hadde jeg mistet 15 kilo, og jeg var ikke sulten en eneste dag

Det er sånn lavkarbo virker - (for dem som lavkarbo passer for; noen må ha høyere andel karbohydrat) - man spiser seg mett på tilmålte kalorier. Er man sulten, spiser man mer, uansett - hvis det er tilgang til mat, og det er det.

• Liker 1
Skrevet

Har du lest studien og lest det jeg skrev? Det er ikke bare "raskere ned i vekt i starten". Lavkarbogruppa fikk beskjed om å spise 20g karbohydrater per dag i to uker, og så fikk de beskjed om å øke inntaket av karbohydrater gradvis til vektnedgangen stagnerte. Så fra og med uke tre gikk de over til vedlikehold, ikke slanking. Dessuten fikk lavkarbogruppen bare ett møte på forhånd, mens lavfettgruppen fikk 16 møter, altså bedre oppfølging...

Imponerende resultater egentlig! Jeg skjønner ikke hvordan de får det til å bli "ikke noe forskjell på lang sikt hva du velger" når den ene gruppa har slanket seg i 100% av tiden og den andre gruppa har slanket seg i 4% av tiden.

Du sier det er mye veiing på lavkarbo... Hva tror du lavfett-folka gjør? De teller jo alle kalorier... Og lite karbohydrater er ikke et så stort problem som du tror... Jeg velger det over å gå sulten og likevel gå ned mindre i vekt any day.

Low-Carbohydrate Diet

The 33 subjects who were assigned to the low-carbohydrate, high-protein, high-fat diet met individually with a registered dietitian before beginning the program to review the central features of the diet (see Supplementary Appendix 1), which involves limiting carbohydrate intake without restricting consumption of fat and protein. For the first two weeks, carbohydrate intake is limited to 20 g per day and is then gradually increased until a stable and desired weight is achieved. Each subject was given a copy of Dr. Atkins' New Diet Revolution, 10 which details the Atkins diet program. Subjects were instructed to read the book and follow the diet as described.

Conventional Diet

The 30 subjects who were assigned to the conventional diet also met with a registered dietitian before beginning the program to review the components of a high-carbohydrate, low-fat, low-calorie diet (1200 to 1500 kcal per day for women and 1500 to 1800 kcal per day for men, with approximately 60 percent of calories from carbohydrate, 25 percent from fat, and 15 percent from protein) and to receive instructions about calorie counting. Subjects were given a copy of The LEARN Program for Weight Management, 17 which provides 16 lessons covering various aspects of weight control. The nutritional information in the manual was consistent with the dietary recommendations provided by the study dietitian and with the Department of Agriculture Food Guide Pyramid.18 Subjects were instructed to read the manual and follow the program as described

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil du spis egg i andre former enn bare kokt/stekt da?

Jeg lager gjerne oopsieslignende brød som jeg har f.eks avokado og reker på.

Eller roastbeef, krydder,salat og majones.

Ellers er jeg veldig glad i omelett. Da kan man variere så mye man vil. Noen ganger lager jeg bare helt vanlog, plain omelett, mens andre ganger lager jeg omelett med mye kjøtt og/eller grønnsaker

Spiser egg i alle former, jeg - vil bare ha noe å variere med når jeg blir lei eggesmaken :) Roastbeef var et bra tips, det er jeg jo glad i og så blir det ikke så mektig.

AnonymBruker
Skrevet

Jammen da spiser du lavkarbo! Det er jo derfor du skal gjøre det, fordi det passer for deg. Da vil du automatisk velge matvarer med lite karbohydrat og ikke savne høykarbomaten. Du trenger ikke egg!

Ja, jeg tenkte bare at jeg skulle prøve å begrense inntaket av melkeprodukter og "kornerstatninger" en periode, fordi jeg har erfart at dette kan sinke vekttapet mitt. Da blir det litt for lett å ty til egg til frokost, fordi det er raskt, enkelt og mettende og jeg orker ikke store frokoster til hverdags. I dag spiste jeg f.eks. ett stekt egg, 4 tynne skiver bacon og en halv tomat til frokost, og det holdt greit til lunsj 4 timer senere.

AnonymBruker
Skrevet

TS her - opplevde nøyaktig det samme da jeg prøvde et Grete Roede - kurs for en del år siden. Spiste lavfett, 1400 kcal daglig og trente 3-4 ganger i uka i 2 mnd, var konstant sulten og "fysen" og gikk ikke ned mer enn et halvt kg på 8 uker! Snakk om bortkasta penger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du lest studien og lest det jeg skrev? Det er ikke bare "raskere ned i vekt i starten". Lavkarbogruppa fikk beskjed om å spise 20g karbohydrater per dag i to uker, og så fikk de beskjed om å øke inntaket av karbohydrater gradvis til vektnedgangen stagnerte. Så fra og med uke tre gikk de over til vedlikehold, ikke slanking. Dessuten fikk lavkarbogruppen bare ett møte på forhånd, mens lavfettgruppen fikk 16 møter, altså bedre oppfølging...

Imponerende resultater egentlig! Jeg skjønner ikke hvordan de får det til å bli "ikke noe forskjell på lang sikt hva du velger" når den ene gruppa har slanket seg i 100% av tiden og den andre gruppa har slanket seg i 4% av tiden.

Du sier det er mye veiing på lavkarbo... Hva tror du lavfett-folka gjør? De teller jo alle kalorier... Og lite karbohydrater er ikke et så stort problem som du tror... Jeg velger det over å gå sulten og likevel gå ned mindre i vekt any day.

Jeg har gått ned snart 30 kg uten å telle kalorier og ikke noe lavkarbo. Jeg har heller aldri vært sulten. Jeg har trent og spist sunt og variert.

Men det som jeg ser er at jeg som har lagt om livsstilen min og spiser nå normalt for å vedlikeholde holder meg stabil, mens de som har gått på lavkarbo, må enten fortsette med dette hele veien, eller gå på det i perioder for å vedlikeholde vekt. Og jeg jobber i et kvinnedominert yrke og har vært borti mange som slanker seg med lavkarbo.

Dette er grunnen til at jeg ikke ønsket å starte på dette da jeg selv skulle gå ned, fordi jeg ikke har sett en eller ei som har gått på lavkarbo som har klart å holde vekta uten å fortsette på det eller gå på det med jevne mellomrom.

Anonymous poster hash: 585ff...534

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...