Gå til innhold

Vaskekum i et lite kjøkken. Hva er finest/praktisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sliter sånn med å velge! Jeg er litt bekymret for benkeplaten men samtidig syns jeg andre alternativer er penere. Kjøkkenet mitt er veldig lite og det er ikke rom for utvidelser.

Hvilken vask passer best når jeg har 40 cm gryteskap, 50 cm skap til vask, 60 cm komfyr og 60 cm skuff? Plassen mellom vegg og komfyr er altså veldig begrenset. Ingen av elementene kan byttes rundt på.

Og hvilket armatur passer best? Vil det se dumt ut med armatur i andre farger? Kjøkkenet er ellers hvitt, benkeplaten skal være hvit.

Alternativene:

0121413_PE278114_S3.JPG

81446_PE206208_S3.JPG

21821_PE097850_S3.JPG

0121413_PE278114_S3.JPG

81983_PE207262_S3.JPG

27147_PE113159_S3.JPG

Anonymous poster hash: 97f6d...0f4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du oppvaskmaskin, evt har du vanlig størrelse på oppvaskmaskin? Jeg har et kjøkken som er ca 2 m bredt inkludert frittstående komfyr. Jeg har ikke oppvaskmaskin, og siden jeg må vaske for hånd så synes jeg det er meget praktisk med slik plate på kanten til oppvaskstativ. Jeg ville tatt nr 1 eller 4 med kummen på siden mot komfyren, om det blir noe benkeplass mellom kum og komfyr, motsatt om ikke. Ellers er selve vasken for kort så det er vanskelig å skylle kopper og kar når jeg vasker opp. Vill kanskje derfor gått for nr 1 der siden det vil bli god plass under å skylle. Ellers så vil jeg si at vask og kum burde være i samme farge siden det kan bli rotete på et lite kjøkken med 2 forskjellige stålfarger. Men det er min smak da :)

Anonymous poster hash: 1db1f...1ab
AnonymBruker
Skrevet

En ting til, sjekk at vasken er stor nok til å vaske stekebrett til komfyren. Jeg må vaske mine på skrå og det er særdeles upraktisk, spesielt å skylle med en liten vask.

Skrevet

Ut fra kun det estetiske, ville jeg valgt kum nr 2. Likevel vil jeg påpeke at det er ganske upraktisk å vaske opp uten metallplate ved siden av kummen som du kan sette det du har vasket opp til tørk. Dersom du ikke har oppvaskmaskin ville jeg nok valgt kum 1 eller 4.

Jeg ville også vaglt den første armaturen. Synes den er penest, også er det ganske praktisk at den er så høy.

AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg har ikke oppvaskmaskin, det er ikke plass til det. Å vaske opp for hånd er helt greit, jeg har mine rutiner med stålbalje til skylling, men jeg tenker også at det kunne ha vært greit med litt rist på siden. Ulempen er at den vil ta alt som er av benkeplate uansett hvilken vei jeg vender den, og da har jeg egentlig ikke arbeidsplass igjen.

Glemte å tilføye at det er skap helt ned på benken der 60 cm skuff er. En løsning jeg ikke ville ha valgt selv men fordi jeg har begrenset budsjett skal ikke benkeplaten og det skapet røres. Det er derfor kun ved vaskekummen jeg har mulighet for å lage til mat, og derfor er jeg veldig i tvil. Med tanke på plassmangelen er den runde kummen best, og også finest. Plater i ovn vasker jeg i en egen stor balje på badet. Men problemet med den runde kummen er at det må bli et eget hull til blandebatteriet, og hva skjer da med benkeplata om det blir lekkasjer?

Jeg lander nå på at den firkanta kummen er best og mest praktisk.

AnonymBruker
Skrevet

skal du ha integrert komfyr? Jeg har frittstående, og den er 10 cm smalere enn vanlig komfyr. Det er fortsatt 4 plater, og 10 cm i benkeplass høres ut som kan telle en del. Om du får plass til et smalt trancherbord langs den ene veggen kan det bidra med ekstra benkeplass på en måte?

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80035920/

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40157485/

AnonymBruker
Skrevet

skal du ha integrert komfyr? Jeg har frittstående, og den er 10 cm smalere enn vanlig komfyr. Det er fortsatt 4 plater, og 10 cm i benkeplass høres ut som kan telle en del. Om du får plass til et smalt trancherbord langs den ene veggen kan det bidra med ekstra benkeplass på en måte?

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80035920/

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40157485/

Jeg har frittstående komfyr, kunne kanskje bytte den ut med en smalere men da blir det en glipe på 10 cm mellom komfyren og skapet. Rommet er veldig lite og kjøleskapet (frittstående) tar det meste av den ledige plassen på den andre veggen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...