Gå til innhold

Hvor mye koster det egentlig med et barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så verpesyk, at jeg blir helt sliten av meg selv! Merker at kjæresten min også begynner å bli klar. Vi har i grunn alt på plass, bortsett fra det økonomiske.

Så jeg lurer på hvor mye utgifter det faktisk er med et lite barn i hus? Jeg skjønner jo at det koster, men jeg har ingen jeg kan spørre dette om.

Anonymous poster hash: f8296...91b
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det første året er jo ikke det dyreste. Men så starter barnet i barnehage, det koster ca 2500 kr i måneden, så må barnet ha klær og mat.

Her har jeg tenåring som jeg bruker minst 12 000 på idretten i året, 500 kr i mnd til mobilregning, tenåringen spiser mye mer mat enn meg, 800 kr i lommepenger i måneden, så kommer klær og diverse utenom.

Så SFO barn, betaler nesten 2000 i mnd for SFO, barnet spiser like mye som meg, må ha nye klær og sko relativt ofte. Busskort til 300 i mnd, ca 6000 på fritidsaktivitet i året, penger til leker og andre aktiviteter.

Så må man ha større bolig. Så kommer ferier, og alt av aktiviteter man gjør med barna. Så skal de ha mobil, pc, Xbox osv.

Anonymous poster hash: 39c3e...02a
Skrevet

Med et lite barn er ikke utgiftene så store. For full barnehageplass + mat i barnehagen betaler vi i underkant av 3000 kr. I tillegg kommer jo bilstoler, som vi kjøpte to nye av - totalt 8000 kr. Diverse klær, hvor en gjerne må opp i pris for å få kvalitet som holder barnet tørt og varmt - barnet vokser jo, så skoene holder ikke gjennom hele sesongen her i hus. Min 2åring spiser ikke for allverden når det gjelder penger, men yoghurt og smoothie er vel det som koster mest her i hus. Bleier er billig, og ikke noe jeg vil kalle en utgiftspost hos oss. På fritida er vi i lekeland, på museum eller badeland, og dette koster jo (selv om man kan gjøre mye gratis). Generelt tror jeg 2åringen min, inkludert barnehageplass, koster meg 5000 i snitt per måned. Noen måneder er dyrere, andre er rimeligere.

Skrevet

Det blir dyrere jo eldre de blir.

Men, det koster med spebarn også. Vogn, seng, vippestol, lekegrind, reiseseng, bilstol osv.

Av daglige utgifter er vel det første året det rimeligste. Strømpebukser og body er vel hva de stort sett bruker, med unntak. Bleier er heller ikke så dyrt.

Så er det som nevnt barnehage, klær blir slitt og vokst ut av på null tid, vinterklær, sommerklær, masse syk første året i barnehage. Leker, sykkel, akebrett, ski og den slag koster også.

Så er det SOF, og enda mer klær og etterhvert mobil, ny sykkel, enda mer klær, xbox/playstation, pc, nettbrett.

Når de nærmer seg tenårene er de langt mer bevist på hva klær de vil gå med, jakker, sko, merke på mobil osv.

Ferier blir langt dyrere, idrett, fritidsaktiviteter, mat osv.

Det er i bunn å grunn ekstremt dyrt å ha barn, der første årene er de rimeligste til hverdagen, men dyr i forkant.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Det er en del man skal bruke penger på det første året også.

Hentet her: http://www.mammanett.no/baby/utstyr/alt-du-trenger-til-babyen

Klær Ut på tur 6-8 bodyer Godkjent bilsete 4-5 trøyer/gensere Barnevogn 4-5 sparkebukser Stelleveske Strømpebukser til kalde årstider Vognpose 4-6 pyjamaser Regntrekk og myggnetting til vogn Bomullsjakke eller en strikkejakke En varmere jakke Utstyr til amming/mating 3-6 par babysokker 3-4 amme-BH To babytepper. Engangs ammeinnlegg Lue og votter i vinterhalvåret Ullammeinnlegg (høst, vinter, vår) Tynn bomullslue, sommer Ammepute Utedress Håndpumpe Brystvortekrem for såre brystvorter Seng og sengeutstyr "Brystglass" (melkeoppsamler) Vugge, kurv eller sprinkelseng Tåteflasker Madrass og madrasstrekk Smokker Babydyne Poser for frysing av morsmelk Laken og dynetrekk. Flere skift Sprinkelbeskytter til evt. sprinkelseng Eventuelt... Lekegrind Til stell Leketeppe Stellebord eller stellematte Babygym Bleier Vippestol 2-3 babyhåndklær Bæresele, bæresjal eller bæreslynge Mild såpe og shampoo Bleiebøtte Sinksalve og stellesalve Kosebamse Babyolje Elekstrisk brystpumpe Balje til bading Minst 15 myke vaskekluter Minst 15 gulpekluter
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...