Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest xx girl xx
Skrevet

Drikker dere alkohol i tiden mellom el og ikm?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen gjør det, andre gjør det ikke.

Det skader ikke fosteret på noen måte, men noen liker å være litt ekstreme hva angår alkohol i prøveperioden.

Anonymous poster hash: 2f0b0...7ac
  • Liker 1
Gjest xx girl xx
Skrevet

Jeg tok meg et halvt glass vin i helga. Men visste ikke om det var veldig fyfy.

Skrevet

Ja. Det gjør jeg. Orker ikke være helt hysterisk fordi man kanskje er gravid. Men snakker om et glass til maten da.. Drar ikke akkurat på fylla.

Gjest xx girl xx
Skrevet

Ja. Det gjør jeg. Orker ikke være helt hysterisk fordi man kanskje er gravid. Men snakker om et glass til maten da.. Drar ikke akkurat på fylla.

Godt å høre.

5-6 dpo i dag :D CB ligger klar ;)

Skrevet

Er på ivf. Anbefalt å unngå alkohol mellom innsett og test.

Ingen vet om det kan påvirke sjansen for at embryo fester seg eller skade embryoet.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen vet om det kan påvirke sjansen for at embryo fester seg eller skade embryoet.

Noen mener det KAN hindre i at ett foster fester seg, men det skader ikke fosteret på noen måte.. Det har ingen tilknyttning til mor så tidlig...

Jeg selv drakk ikke noe alkohol mellom el og ikm...☺

Anonymous poster hash: 79cec...6b1

Gjest xx girl xx
Skrevet

Da forstår jeg veldig godt at du holder deg unna alkohol. Ved IVF hadde jeg uten tvil gjort det samme. Så utroli spennende!! :D

Skrevet

Noen mener det KAN hindre i at ett foster fester seg, men det skader ikke fosteret på noen måte.. Det har ingen tilknyttning til mor så tidlig...

Hvis det ikke fester seg, så dør det;-) For meg ser det ut som en slags skade, selv om man ikke ender opp med et skadet barn. Embryoet flyter rundt i væskene inni eggleder og livmor på den turen, og alkohol går gjennom celleveggen og ut i kroppsvæsker og inn i celler, den er ikke bare i blodet. Så teoretisk er det mulig at fosteret kan påvirkes. Jeg har ikke vært 100% avholds i alle sykluser vi har vært vanlige prøvere.

Skrevet

Skjønner godt du tar alle forhåndsregler ved IVF, det hadde nok jeg også gjort. Men når man prøver på vanlig måte, så burde man kunne leve omtrent som før inntil man har en positiv test. Jeg tror vel om man drikker 1-2 glass vin i løpet av perioden mellom el og IKM, så utgjør det neppe den store forskjellen for de som blir gravide på vanlig måte.

Skrevet

Alkohol går vel gjennom celler, så selv om man ikke deler noe med fosteret/embryoet, så er det jo celler i kroppen som i likhet med alle andre celler i kroppen 'tar til seg' alkohol? Så vidt jeg har forstått er det derfor forskning foreløpig ikke sikkert kan si at alkohol etter EL ikke er skadelig, selv om man foreløpig ikke har funnet entydige data på at det ER skadelig heller. Med andre ord - man vet ikke.

Jeg forsøker å holde meg unna alkohol i den perioden, men har lutealfase på under en uke så det er ikke akkurat vanskelig å ligge unna den korte perioden. Men jeg er ikke veldig streng på det.

Skrevet

Her fant jeg forøvrig en artikkel om emnet:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/alkohol-kan-skade-svaert-unge-fostre/a/10145774/

** Dersom den gravide drakk fem glass vin ukentlig før hun visste at hun var gravid, var det tre til fire ganger økt sjanse for å få hyperaktivitet, adferds-vansker eller følelsesmessige vansker.

** De fant også at det da er tre til fem ganger økt sjanse for søvnvansker og vanskelig temperament i seks måneders alder.
Undersøkelsen vekker nå oppsikt ut over Norges grenser. Nylig ble den publisert i det internasjonale tidsskriftet «Alcoholism: Clinical and experimental research».

** 60 prosent av kvinnene oppga at de hadde inntatt alkohol i løpet av de fire første ukene av graviditeten, før de selv visste at de var gravide.

** 25 prosent oppga at de hadde drukket så mye som fem glass vin ved én anledning i løpet av de fire første ukene av graviditeten.

- Det er viktig å understreke at vi viser «økt risiko» for disse vanskene, som er noe annet enn at barn får vanskene, sier forskeren.

Men funnene er tydelige.

- Mitt klare råd er at kvinner som planlegger å bli gravide, ikke bør drikke alkohol i det hele tatt. Dette er jo også den anbefalingen Helsedirektoratet gir, sier barnelege og forsker Astrid Alvik.

Fire første uker av graviditeten, det er vel frem til IKM, det, sånn cirka?

Skrevet

Her fant jeg forøvrig en artikkel om emnet:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/alkohol-kan-skade-svaert-unge-fostre/a/10145774/

Fire første uker av graviditeten, det er vel frem til IKM, det, sånn cirka?

Ja. Men man vet ikke helt hva som er kausal sammenheng og hva som er assosiasjon. Det er ok ikke like grupper kvinner som drikker 5 enheter eller mer, og evt 5 enheter eller med ved en drikkeanledning, som gruppen av kvinner som velger totalavhold i hele prøveperioden. En del av dem som drikker mer har kanskje ingen planer om graviditet, og må ta graviditeten og omsorgen på sparket under kanskje mindre optimale forhold, kanskje alene osv.

Skrevet

Ja. Men man vet ikke helt hva som er kausal sammenheng og hva som er assosiasjon. Det er ok ikke like grupper kvinner som drikker 5 enheter eller mer, og evt 5 enheter eller med ved en drikkeanledning, som gruppen av kvinner som velger totalavhold i hele prøveperioden. En del av dem som drikker mer har kanskje ingen planer om graviditet, og må ta graviditeten og omsorgen på sparket under kanskje mindre optimale forhold, kanskje alene osv.

Det er sant. Og nettopp fordi man ikke vet velger jeg å prøve å være forsiktig, men uten å være helt hysterisk.

Gjest xx girl xx
Skrevet

5 enheter er ganske mye. Personlig mener jeg det er stor forskjell på et lite glass og nesten en hel flaske ;) Men er i grunn enig i at man bør holde seg mest mulig unna alkohol.

Men hva sier dere til bekjente? Hvis dere f.eks er invitert på middag til et vennepar.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drakk ikke, men nå skal det sies at jeg fort ble gravid. Hadde det drøyd i årevis hadde jeg nok muligens sett annerledes på det. Sa ingenting spesielt, jeg drikker så sjelden uansett og folk var vant til at jeg takket nei.

Anonymous poster hash: b63cc...0cc
Skrevet

5 enheter er ganske mye. Personlig mener jeg det er stor forskjell på et lite glass og nesten en hel flaske ;) Men er i grunn enig i at man bør holde seg mest mulig unna alkohol.

Men hva sier dere til bekjente? Hvis dere f.eks er invitert på middag til et vennepar.

I løpet av to uker er det jo ikke noe problem å få i seg 5 enheter, om man for eksempel har for vane å drikke vin til maten. Det er 2,5 glass pr helg - jeg og mannen drikker minst så mye hver i løpet av en helg (vin til maten).

Som sagt er ikke jeg helt hysterisk, så om vi en sjelden gang er invitert bort til noen som serverer alkohol, så tar jeg et glass. Har vært prøver i 7 mnd og det kommer mest sannsynlig til å ta mange måneder til, så jeg ville blitt helt tullerusk om jeg skulle vært superstreng. Men jeg begrenser meg på hjemmebane (inntil videre).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...